handdator

Visa fullständig version : hur få bort gaser i magen?


bmwjohan
2004-03-13, 14:18
jag undrar om det är någon som har några tips på vad jag kan komplettera min kost med för att inte få så jäkla mycket gaser i magen. så här äter jag nu på ett ungefär.

9:00 lättfil, havregryn, morötter

12:00 pasta, skinka, mjölk, jordnötter

15:00 pasta, skinka, mjölk, jordnötter

18:00 havregryn, mjölk, russin, whey 80 (efter träning)

21:00 proteindrink på mjölk och jordnötter och äpple

0:00 proteindrink på vatten och jordnötter

att äta på detta sätt funkar väldigt bra. jag ökar i styrka och muskler för varje pass så jag vill gärna fortsätta äta på ett liknande sätt.

när jag äter på detta sätt skulle jag gissa på att jag drar av en 300 brakare per dag minst och då överdriver jag inte för fem öre. jag själv lider inte av det egentligen men min tjej överlever knappt. det är nästan så att man kan skära luften med kniv i lägenheten för att den är så tjock med "byggarparfym" :D

bör jag lägga om något i kosten eller finns det någon som jag kan börja äta till måltiderna för att få bort i alla fall lite av gaserna.

acidbl00d
2004-03-13, 14:26
mera fibrer kan nog hjälpa...

bmwjohan
2004-03-13, 14:29
Originally posted by acidbl00d
mera fibrer kan nog hjälpa...

var hittar jag det någonstans då? är det fibrer i krossade linfrön?

King Grub
2004-03-13, 14:33
Mera fibrer mot gaser? :MrT:

Det är mycket fibrer i krossade linfrön, men mer än två matskedar eller så bör man inte äta per dag, eftersom dessa innehåller vätecyanidproducerade glykosider.

Jag undrar om det kan vara så att din mage helt enkelt inte gillar att du proppar den full med mjölkprodukter så många gånger per dag. En liten känning av laktosintolerans, måhända?

Arwen
2004-03-13, 15:15
tror också att det är mjölkprodukterna som kan vara orsak till dina "gasproblem".

Prova att utesluta dom ett par dagar.

Metal_boy_
2004-03-13, 15:36
laktosintolerant eller ej så tror jag inte att magen mår så bra av all den där mjölken som du tom har samtidigt med proteindrinkarna....tror vem som helst skulle bli lite småfisig av all den där mjölken =) ..gör om sagts innan ..skippa ett par dagar sedan kan du ju dricka lagom med mjölk..typ ett glas till dina vanliga matträtter och använda vatten till dit protein istället..

Metal_boy_
2004-03-13, 15:40
och en sak till alla känner säkert till de beryktade proteinskitarna som många får som dricker mycke proteindrinkar...så de kan ju va de som e haken me:D min tjej brukar alltid säga när jag ska dra en protte : fan ska du dricka såntdär pruttain igen dina skitar stinker ju fan av det:angel:

Jense
2004-03-13, 15:41
Kan det inte va att du är ovan vid ditt proteinpulver?

hade gas förr precis när jag började med mitt prottepulver och många av mina vänner har haft det,

lös i magen, fisig och så, gick över på en vecka eller ngt liknande.

Metal_boy_
2004-03-13, 15:43
Originally posted by Jense
Kan det inte va att du är ovan vid ditt proteinpulver?

hade gas förr precis när jag började med mitt prottepulver och många av mina vänner har haft det,

lös i magen, fisig och så, gick över på en vecka eller ngt liknande.

eller också får man leva med fisarna:smokin:

jag överlever men tjejen har hotat med att flytta om jag inte lägger av och fiser

Mitt svar: det e ju de jag gör...jag lägger ju av hela tiden vad mer kan du begära:laugh:

emmzan
2004-03-13, 16:42
Har du druckit så mycket mjölkprodukter hela tiden eller ändrat nåt på sista tiden?

Klappa hunden från mig :)

/emma

Hobbes
2004-03-13, 17:49
Tyvärr så måste jag stämma in i föregående svarare. Med tanke på alll mjölk du dricker tillsammans med ditt protein, så skulle jag svara som föregående gjort, du är laktosintolerant.

Problemet är att Whey-80 är väldigt högt i laktos, eftersom det är ett koncentrat. Sen alla mjölk du dricker gör inte saken bättre.

Kör med Valios Laktosfria mjölk, lite dyrare men laktosfri iallafall. Sen hade jag inte fortsatt med Whey-80 eller något annat koncentrat för den delen heller om du vill undervika gaser.

bmwjohan
2004-03-13, 18:20
Originally posted by King Grub
Mera fibrer mot gaser? :MrT:

Det är mycket fibrer i krossade linfrön, men mer än två matskedar eller så bör man inte äta per dag, eftersom dessa innehåller vätecyanidproducerade glykosider.

Jag undrar om det kan vara så att din mage helt enkelt inte gillar att du proppar den full med mjölkprodukter så många gånger per dag. En liten känning av laktosintolerans, måhända?

jag har alltid druckit mycket mjölk. förut drack jag 3 dl till alla måltider. nu dricker jag bara 1 dl till varje måltid förutom den jag tar efter träning. då blir det 4 dl. jag har inte haft så här mycket gaser i magen förr i tiden trots att jag drack mer då.

jag måste dock säga att jag har aldrig ont i magen och jag är inte lös i magen heller, utan det är bara en enorm gasproduktion.

bmwjohan
2004-03-13, 18:21
Originally posted by Jense
Kan det inte va att du är ovan vid ditt proteinpulver?

hade gas förr precis när jag började med mitt prottepulver och många av mina vänner har haft det,

lös i magen, fisig och så, gick över på en vecka eller ngt liknande.

jag har käkat whey 80 flera gånger per dag i kanske 8 år eller nått sånt så jag har säkert satt i mig minst 100kg vid det här laget. borde inte va det som är fallet alltså

bmwjohan
2004-03-13, 18:26
Originally posted by Hobbes
Tyvärr så måste jag stämma in i föregående svarare. Med tanke på alll mjölk du dricker tillsammans med ditt protein, så skulle jag svara som föregående gjort, du är laktosintolerant.

Problemet är att Whey-80 är väldigt högt i laktos, eftersom det är ett koncentrat. Sen alla mjölk du dricker gör inte saken bättre.

Kör med Valios Laktosfria mjölk, lite dyrare men laktosfri iallafall. Sen hade jag inte fortsatt med Whey-80 eller något annat koncentrat för den delen heller om du vill undervika gaser.

anledningen till att jag dricker minimjölk till pastan är att jag har läst att proteinet blir mer än fullvärdig när man kombinerar pasta och mjölk. men jag ska prova att skippa mjölken till pastan och blanda mitt protein på vatten istället. jag vill dock köra mjölken till min havreshake efter träningen. men mina vilodagar blir ju på detta sätt i alla fall helt mjölkfria så då borde jag märka skillnad då ifall det är mjölken som är boven.

att skippa whey 80 känns inte som att det funkar. i nuläget köper jag 4 kg whey 80 för 500kr och det är ett bra pris. om jag ska börja köpa andra sorters protein så kommer det att bli så förbannat dyrt så det har jag inte råd med.

vad tror ni om jordnötterna. jag tar ungefär 30gram jordnötter till varje måltid. det kan inte vara dom som är boven?

sen kan jag tänka mig att det kanske inte är superbra att äta råa havregryn som jag gör. dom sväller väl rätt bra i magen.

bmwjohan
2004-03-13, 18:27
Originally posted by emmzan
Har du druckit så mycket mjölkprodukter hela tiden eller ändrat nåt på sista tiden?

Klappa hunden från mig :)

/emma

ja som jag svarade på tidigare inlägg så har jag druckit mycket mer mjölk tidigare.

jag ska klappa hunden :)

hälsa bisse att stretchboken var rolig

clash
2004-03-13, 18:36
Prova att käka ingefära (koncentrerad) vid några av måltiderna
bara att blanda med vatten, typ en tesked.....smakar helvete men tar bort de mesta av gaserna....körde de en sväng när jag hade mycket gaser o de funka kanon

// Ladd

Metal_boy_
2004-03-13, 18:44
och tänk på att inte basera dina måltider med kosttillskott i hopp om bättre resultat...använd det endast som komplement

bmwjohan
2004-03-13, 19:00
ok ska köpa lite ingefära och testa

jag ska försöka att inte äta allt för mycket kosttillskott.
mitt klockan 21:00 mål bestod förut att yogurt och tonfisk, men jag har tröttnat på tonfisk nå helt enormt så nu käkar jag proteindrik på mjölk för att det är hundra gånger godare och jävligt mycket billigare. men jag får väl sluta med det.

jag kan ju köra skalade räkor och grönsaker med lite pressad citron på 21:00 istället. det har jag gjort förut och det var helt ok.

nordland
2004-03-13, 21:38
Originally posted by clash
Prova att käka ingefära (koncentrerad) vid några av måltiderna
bara att blanda med vatten, typ en tesked.....smakar helvete men tar bort de mesta av gaserna....körde de en sväng när jag hade mycket gaser o de funka kanon

// Ladd

Jaha du, 1tsk!!! Du är fan galen! :kickass:

Börja med 1 kryddmått, öka om det inte har någon effekt

emmzan
2004-03-13, 23:05
Originally posted by bmwjohan


ja som jag svarade på tidigare inlägg så har jag druckit mycket mer mjölk tidigare.

jag ska klappa hunden :)

hälsa bisse att stretchboken var rolig

Japp! Särskilt bilderna med alla nack och ansikts-stretchar!!! Tycker att framsidan med en tjej i träningskläder ger lite falska förhoppningar om vad som ska vara inne i boken :D

Phluff-J
2004-03-14, 04:03
När jag läste titeln "hur få bort gaser i magen?" så var min första tanke att man gör på det vanliga sättet...

Lägger av en rejäl brakare. :booty:

Sverker
2004-03-14, 08:59
Originally posted by bmwjohan


vad tror ni om jordnötterna. jag tar ungefär 30gram jordnötter till varje måltid. det kan inte vara dom som är boven?

sen kan jag tänka mig att det kanske inte är superbra att äta råa havregryn som jag gör. dom sväller väl rätt bra i magen.


Vad som är orsak och verkan kan ibland vara lite svårt att reda ut.

Det kanske är så att den stora mängden jordnötter retar tarmarna och stör upptaget av mjölksocker.
Jordnötter är inte helt problemfria samtidigt som det är gott om kostfibrer i jordnötter.

Utesslut först det ena och därefter det andra och se vad som händer:confused:

Ersätt jordnötterna med någon annan fettkälla. Lite fet fisk under dagen kanske ? Någon god dressing med rapsolja till morötterna ?


Gröt gjord på havregryn upplevs ofta lent för magen. Får du i dig 1- 2 dl vätska för varje dl havregryn så blir det säkert inga problem med att grynen sväller i magen och förstoppar.

bmwjohan
2004-03-14, 11:10
Originally posted by Sverker



Vad som är orsak och verkan kan ibland vara lite svårt att reda ut.

Det kanske är så att den stora mängden jordnötter retar tarmarna och stör upptaget av mjölksocker.
Jordnötter är inte helt problemfria samtidigt som det är gott om kostfibrer i jordnötter.

Utesslut först det ena och därefter det andra och se vad som händer:confused:

Ersätt jordnötterna med någon annan fettkälla. Lite fet fisk under dagen kanske ? Någon god dressing med rapsolja till morötterna ?


Gröt gjord på havregryn upplevs ofta lent för magen. Får du i dig 1- 2 dl vätska för varje dl havregryn så blir det säkert inga problem med att grynen sväller i magen och förstoppar.

jag kan ju testa med rapsolja istället för jordnötter sen när jag provat att köra utan mjölk ett tag. jag körde med rapsolja innan jag började med jordnötter, men gick över till jordnötter eftersom att det är 100ggr godare + att man får i sig rätt mycket protein från jordnötterna också.

jag får väl börja köra havregrynsgröt också. nu blandar jag ju bara råa gryn rakt ner i filmjölken. det är slött och gött :)

jhonny
2004-03-14, 16:08
Kan inte gluten va boven?.. eller det kanske är andra symptom?

hum
2004-03-14, 18:59
En del jordnötter blir iaf min mage helt förstörd av!

Brukade förut köpa billiga storpack, men magen tålde dom inte..


Du kan ju testa att köpa en burk Miniform på apoteket annars.

bmwjohan
2004-03-15, 10:08
Originally posted by hum
En del jordnötter blir iaf min mage helt förstörd av!

Brukade förut köpa billiga storpack, men magen tålde dom inte..


Du kan ju testa att köpa en burk Miniform på apoteket annars.

vad är miniform?

jag käkar euroshoppers jättebilliga jordnötter som jag köper på ica.

hum
2004-03-15, 14:29
Originally posted by bmwjohan


vad är miniform?

jag käkar euroshoppers jättebilliga jordnötter som jag köper på ica.


Tabletter som ska minska gaserna. Testade en gång, men mig hjälpte det inte..

z_bumbi
2004-03-15, 14:37
Proviva funkade utmärkt för mig vad gäller minskandet av gaser.

Ta inte en hel förpackning på en gång utan dela minst upp den på frukost och kväll, helst frukost, kväll och så frukost igen i början.

palme
2004-03-15, 17:29
Jag tuggar på rostad ingefära från Indien, funkar bra mot gaser.

terese_sixtensson
2007-03-14, 19:31
Jag slänger in en fråga då.
Jag har haft gaser i magen så länge jag kan minnas det är ganska jobbigt faktiskt.
Det är inte så att jag kan kontrollera dem heller. Vissa perioder är de värre och vissa märks de inget alls.
Innan min menstruation har jag märkt att hela magen är värre men även andra perioder.
Jag har vart hos lite olika läkare och frågat vad de kan vara jag har även gjort test om ja var allergisk mot mjölk för ett par år sedan men de visade inget, när jag var mindre var jag väldigt dålig i magen också och hade ofta sår i rumpan har jag fått höra från mor och far, jag kunde inte ammas normalt och fick då special mjölk.
Jag är ofta dålig i magen och får kramper ibland.
Någon som vet något som får en att få gaser så kanske man bör försöka unvika detta.

Det blir bättre om jag inte dricker möjlk och så, men de går liksom inte utesluta helt jag äter smör på mackorna, fil och sånt känns väldigt enformigt med bara mackor tre ggr per dag så försöker variera med fil och havregryn på morgonen.

Jag äter ett par frukter per dag och jag äter grönt ofta.
Ska testa de här med ingefära nu när jag hörde det men någon annan som vet vad de kan bero på.
Jag känner även att de blir bättre om jag inte äter något typ sliskiskt som pzza, chips, socker, godis eller nåt sånt.

Någon annan som kanske vet vad de kan bero på.

Ulf A Big
2007-03-14, 20:11
jag undrar om det är någon som har några tips på vad jag kan komplettera min kost med för att inte få så jäkla mycket gaser i magen. så här äter jag nu på ett ungefär.

9:00 lättfil, havregryn, morötter

12:00 pasta, skinka, mjölk, jordnötter

15:00 pasta, skinka, mjölk, jordnötter

18:00 havregryn, mjölk, russin, whey 80 (efter träning)

21:00 proteindrink på mjölk och jordnötter och äpple

0:00 proteindrink på vatten och jordnötter

att äta på detta sätt funkar väldigt bra. jag ökar i styrka och muskler för varje pass så jag vill gärna fortsätta äta på ett liknande sätt.

när jag äter på detta sätt skulle jag gissa på att jag drar av en 300 brakare per dag minst och då överdriver jag inte för fem öre. jag själv lider inte av det egentligen men min tjej överlever knappt. det är nästan så att man kan skära luften med kniv i lägenheten för att den är så tjock med "byggarparfym" :D

bör jag lägga om något i kosten eller finns det någon som jag kan börja äta till måltiderna för att få bort i alla fall lite av gaserna.

Jag tror att du ska läsa en kokbok och få lite variation i kosthållet.
Den här tror jag kan hjälpa dig en bit på väägen till en mer varierad kost:
http://www.ihv.uu.se/kokboken/
Du får tacka Machingun för den....

z_bumbi
2007-03-14, 20:48
Jag tror att du ska läsa en kokbok och få lite variation i kosthållet.
Den här tror jag kan hjälpa dig en bit på väägen till en mer varierad kost:
http://www.ihv.uu.se/kokboken/
Du får tacka Machingun för den....

13-03-2004, 14:18

08-06-2006

Ulf A Big
2007-03-14, 21:08
13-03-2004, 14:18

08-06-2006

Det där var kryptiskt....

Hades
2007-03-14, 22:06
Det där var kryptiskt....

När första inlägget skrevs och när användaren var aktiv senast.

heraso
2007-03-14, 22:13
Proviva funkade utmärkt för mig vad gäller minskandet av gaser.

Ta inte en hel förpackning på en gång utan dela minst upp den på frukost och kväll, helst frukost, kväll och så frukost igen i början.

Dricker du då en hel förpackning på en dag? För mig blir det tight att klämma in det i energiintaget, möjligtvis hade Proviva shots kunnat vara något?

z_bumbi
2007-03-15, 08:02
Dricker du då en hel förpackning på en dag? För mig blir det tight att klämma in det i energiintaget, möjligtvis hade Proviva shots kunnat vara något?

När jag dricker det så går det väl åt en förpackning på två dar ungefär men anledningen till att jag dricker vanlig proviva (som är sämre) är att jag inte hittar proviva-shots i butikerna. Jag kan beställa samma bakteriekultur via sjukvården, koncentrationen är samma eller t o m högre än i shotsen, men den smakar så illa att det inte blir av att dricka den.

heraso
2007-03-15, 10:22
När jag dricker det så går det väl åt en förpackning på två dar ungefär men anledningen till att jag dricker vanlig proviva (som är sämre) är att jag inte hittar proviva-shots i butikerna. Jag kan beställa samma bakteriekultur via sjukvården, koncentrationen är samma eller t o m högre än i shotsen, men den smakar så illa att det inte blir av att dricka den.

Tackar för svaret, då blir det Tropiska shots i shoppingvagnen idag.*drool*

z_bumbi
2007-03-15, 10:32
Tackar för svaret, då blir det Tropiska shots i shoppingvagnen idag.*drool*

Blåbär är godare. :D

Ekonom
2007-03-15, 13:59
Nu är ju halva tråden 3 år gammal men det är många som har gasproblem, även jag. Jag käkade en proviva shot varje morron före frukost för ett tag sen, och magen blev kt bättre efter en vecka-10 dagar. Men jag la av, och sen började igen när besvären återkom och då hjälpte det inte...

Jag märker på mig själv att mat som innehåller gluten ger duktigt med gaser. Om jag äter pasta så står magen ut likt en ballong och om jag lägger mig ned på mage "bubblar" dessa gaser söderut i tarmsystemet och släpps fria *whistle*

Tror inte jag är glutenintollerand per defenition, men det kanske är troligt att vissa människor har svårare att smälta viss mat och att denna därför ger gaser.

Så prova att utesluta pasta, bröd och vissa flingor nån vecka eller två. Det kan vara där boven är gömd... :thumbup: