handdator

Visa fullständig version : Hjärtklappning efter måltid/dryck

Fredszky
2013-12-31, 02:52
Jag har ett återkommande fenomen som är rätt jobbigt.

En period på ett par dagar så får börjar jag må dåligt ca en timme efter jag ätit, pulsen går från runt 60 till 120-180 i ca 10-20 minuter, känner mig smått obekväm under tiden, medtagen, smått illamående. Sen lägger det sig på ca 5 min, puls tillbaka till 60 och allt känns bättre igen. Det här kommer och går i perioder, tydligt samband i hur min mage mår i övrigt. Brukar vara max en gång om dagen efter måltid förövrigt, idag fick jag det två gånger. Jag brukar få såhär kanske några dagar, sen märker jag inte av det på ett par veckor, sen får jag det igen ett par dagar, osv, lite beroende på hur magen mår verkar det.

Det går snabbare om jag dricker, låt säga att jag sveper en shake, då sker samma sak efter en ca 15 min efter intaget. Jag har läst lite om "dumping syndrome", dvs en för snabb tömning av magsäcken vilket verkar ha liknande symptom, men det verkar vara nästan bara för folk som har opererat magen som får detta.

Känner någon igen det? Börjar tröttna.

Fredszky
2013-12-31, 02:58
Kanske ska tillägga:

Har haft såhär i kanske 5 år, gjort ett par gastroskopier, ultraljud, kontrasströntgen, koloskopi, och säkert ett par till grejer jag glömt, de hittar inget speciellt. Testat för laktos, gluten. Känner inte att det spelar någon roll vad jag har ätit/druckit just innan när det väl sker. Förutom vatten, minns inte att vatten har ställt till det. Verkar också få mer/högre risk för problem om jag är hungrig/törstig innan jag äter/dricker.

cero
2013-12-31, 03:45
Hur mätt blir du när du äter och hur ofta äter du?

Fredszky
2013-12-31, 04:07
Vanliga måltider, jag blir "normalt" mätt.

Jag äter var 4-5 timme ungefär. Inga speciella dieter.

jego
2013-12-31, 07:18
Har du kollat hjärtat med tex Holger EKG i hemmet (långtids EKG) ? Finns en hel del arytmier som triggas av vagus stimulering, gaser i magen, ätit mkt mat, druckit kall dryck etc. De är i flesta fall ofarliga och går att åtgärda. Problemet är att de är omöjliga att upptäcka om man inte lyckas fånga en episod på EKG.

jego
2013-12-31, 07:20
Är förresten pulsen regelbunden när det händer? Du kanske skall leta upp en kardiolog och diskutera saken.

shut teh face
2013-12-31, 07:29
Jag har något liknande fast inte så hög puls, pulsen går från 60 till 75 efter måltid och slagen är skithårda, inte ojämna eller så men hårda så jag känner det slå i hela kroppen. Känner mig då trött och har obehag.

Tar en timmes vila innan de försvinner, eller gå och träna kondition

Det kan vara vad som helst

Du misstänker inte att du kan ha brist på något, typ b-vitamin?

R Scarpa27
2013-12-31, 07:48
händer det under diet perioder? / underskott?
stressad?

Gpajpen
2013-12-31, 10:36
Allas puls höjs efter matintag, ju större matintag/svårare att bryta ner ju mer får hjärtat jobba. Många människor "har inte koll" på sådana saker utan lever i en "bubbla" medans folk som jag som kollar min vilopuls minst 1gång/dygn (ful ovana) märkte detta tidigt.

cAase
2013-12-31, 11:24
Har gjort en liknande tråd, än idag har jag inget svar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178288

Hos mig är mönstret tydligt när jag intagit kolhydrater. Min puls åker upp ifrån 60 till kanske 100 och stannar där i 5 timmar ungefär. Jag kan även få huvudvärk.

amini
2013-12-31, 12:47
för snabb ämnesomsättning??? kanske...
när jag kört hårt och tar in större portion händer mig också, fast jag har aldrig mätt hur högt

King Grub
2013-12-31, 13:05
för snabb ämnesomsättning???

Huh?

Sparven från Minsk
2013-12-31, 13:26
Hände mig senast igår. Jättemätt och satt hopkrupen i soffan. Hjärtat började slå lite extraslag, obehagligt. Satt mig mer ordentligt upp, djupandades lite så släppte det efter bara någon minut. Ofarligt vad jag vet i alla fall.

Fredszky
2013-12-31, 14:31
Har du kollat hjärtat med tex Holger EKG i hemmet (långtids EKG) ? Finns en hel del arytmier som triggas av vagus stimulering, gaser i magen, ätit mkt mat, druckit kall dryck etc. De är i flesta fall ofarliga och går att åtgärda. Problemet är att de är omöjliga att upptäcka om man inte lyckas fånga en episod på EKG.

Ja jag har haft långtids-EKG , men tyvärr inte under en episod. Jag får arytmier som triggas av magen. Rätt ofta får jag dubbelslag som fastnar i en sån rytm, från "dunk.. dunk..dunk.." till "dunkdunk......dunkdunk......" i en kvart kanske, sen släpper det. Har gjort en rad undersökningar av hjärtat, ekg, ultraljud, arbetsprov, retlledningstest för att försöka trigga igång vilket misslyckades. Man har inte hittat något speciellt vid undersökningarna. För jag har också haft episoder där hjärtat rusar iväg i arytmier, "rundgång", dock rätt sällan, men obehagligt.

Efter måltider så slår det inte oregelbundet och inte hårt, bara snabbare, och det ökar successivt under ett lopp av någon minut, och avtar på samma sätt, så det känns inte som arytmier på så sätt, men det är inte omöjligt. Det är regelbundna slag, faktiskt mer regelbundna än "vanligt" då det kan hoppa över ett slag eller så dubbelt då och då vanligtvis i vila. Så det känns som kroppen är upptagen att fixa nåt.

Fredszky
2013-12-31, 14:47

Hos mig är mönstret tydligt när jag intagit kolhydrater. Min puls åker upp ifrån 60 till kanske 100 och stannar där i 5 timmar ungefär. Jag kan även få huvudvärk.

Intressant, jag har också märkt att kolhydrater är bra på att sätta igång detta. Jag brukar mixa ~700 ml mjölk och 2 stora bananer efter träning och dricka, och då kan jag få detta efter någon kvart eller så. Och faktiskt riktigt starka hjärtslag, ~10 min från 70 bpm till ca 140-180 och må illa. För min del går det i perioder, kan vara symptomfri i ett par månader, och sen få problem varje dag ett par dagar. Det verkar bero på vilket skick magen är i (Jag har känslig mage, kan inte äta för salt/stark exempelvis) Hur är det för dig? Har du detta i perioder eller har du detta jämt?

edit: Fast nu när jag tänker efter så har fet mat också lett till samma problem, stekt gul lök i massa olja exempelvis.

Min teori såhär långt är att magsäcken tömmer lite för snabbt, kroppen får en chock att bryta ner maten i tunntarmen. Det skulle förklara varför det tar ca 1-1,5 timme med vanlig mat innan jag mår dåligt, och ca 15-20 min av ex mjölk mixat med banan. Jag provade för någon vecka sen att mäta blodsockret, men tyvärr lyckades jag inte mäta förrän jag började må bättre och pulsen hade lagt sig (förbannade mätstickor) men hade jag 5,2 vilket är bra. Jag är verkligen inte påläst om sånt här men kanske det blir en insulinchock?

Fredszky
2013-12-31, 14:58
Fast nu när jag tänker efter så har fet mat också lett till samma problem, stekt gul lök i massa olja exempelvis.

Min teori såhär långt är att magsäcken tömmer lite för snabbt, kroppen får en chock att bryta ner maten i tunntarmen. Det skulle förklara varför det tar ca 1-1,5 timme med vanlig mat innan jag mår dåligt, och ca 15-20 min av ex mjölk mixat med banan. Jag provade för någon vecka sen att mäta blodsockret, men tyvärr lyckades jag inte mäta förrän jag började må bättre och pulsen hade lagt sig (förbannade mätstickor) men hade jag 5,2 vilket är bra. Jag är verkligen inte påläst om sånt här men kanske det blir en insulinchock?

Jag blir "lätt medtagen" efter, en obehaglig trötthet i hela kroppen.

Fredszky
2013-12-31, 15:16
Du misstänker inte att du kan ha brist på något, typ b-vitamin?

Jag har läst på precis nu om b12-brist. Många av de symptomen stämmer, men för mig kommer de ju bara då och då under max 45 min, så jag antar att det inte handlar om någon brist. Jag äter mycket mjölkprodukter, ost mm. också. Har ok kondition och blir inte mer andfådd än vanligt när jag konditionstränar eller styrketränar. Däremot när jag får såna här episoder kan jag absolut känna en känsla av andfåddhet, inte att jag flåsar men att det känns som jag inte får riktigt tillräckligt med syre i mig. Men i mitt fall tror jag det är magen som spökar så att det känns så bara, eller psykiskt/ångest.

Fredszky
2013-12-31, 15:19

Oj, fem timmar såg jag inte att du skrev, det var mycket längre än mig. Fast jag verkar ha intensivare och kortare. Om vi nu ens har samma grej.

cAase
2014-01-06, 17:37
Oj, fem timmar såg jag inte att du skrev, det var mycket längre än mig. Fast jag verkar ha intensivare och kortare. Om vi nu ens har samma grej.

Joo precis, har jag t.ex. ätit något med mycket deg i, kan jag få huvudvärk och få extrem hjärtklappning. Tagit varje test som finns (okej kanske inte bokstavligt talat) men inget fel har funnits. Jag kan t.ex. trycka i mig 1 hel grillad kyckling med sjuka mängder protein, men inte få någon pulsökning alls. Men käkar jag mycket (behöver inte ens vara mycket) ris eller pasta så åker den upp väldigt mycket, och väldigt snabbt. Det brukar kicka igång efter ungefär 1 h efter måltiden. Jag tror starkt det har något med nedbrytningen att göra, när jag trycker i mig 50-100g malto påverkas det inget alls. Trycker jag i mig en stor måltid kolhydrater innan läggdags, är det bara att vänta med sovandet tills det lagt sig, omöjligt att sova med en puls på 100 och med dundrande klappningar.

Under dieter när jag baserar större delen av kosten på grönsaker, kyckling, fisk och ägg, upplever jag inga av dessa symptom alls.