handdator

Visa fullständig version : Protein det ända som spelar roll för muskeltillväxt?

Betar
2013-12-30, 20:41
Rubriken är otydlig, så jag ska förklara min frågeställning ytterligare.

Det snackas alltid om hur mycket protein man ska äta per dag och ytterst sällan hur kosten i övrigt ser ut. Är det enbart proteinintaget som avgör muskeltillväxten?

Exempel.
Person A
Äter kyckling, fisk, kött, ris, broccoli, bär, frunkt m.m
Protein (kcal): 1200 av totalt 2700

Person B
Whey 100, smågodis, läsk, bullar m.m
Protein (kcal): 1200 av totalt 2700

Får dom samma resultat på gymmet?

raddum
2013-12-30, 20:50
Är ganska svårt att säga säkert. Men jag skulle påstå att persom B skulle må skit(vitamin/mineral/antioxidant/fiberbrist) =prestera sämre = sämre gains.

Bra mat goes a long way.

Tobbey
2013-12-30, 20:57
Jag tänker som så att: Kolhydrater för att orka prestera bra i gymmet, för att göra så mycket "skada" som möjligt på musklerna, som man sedan bygger upp större och starkare med protein och sömn. Fett, vitaminer och mineraler får man i sig för att inte bli sjuk och hålla hormonnivåer osv i schack.

För mig cirkulerar min kost kring kolhydrater, det är det som gör att jag kan prestera så bra som möjligt i gymmet, göra så mycket "skada" som möjligt om det låter bättre.

R Scarpa27
2013-12-30, 21:02
muskeltillväxten är det träningen som avgör också :D

kolhydraterna=bra för att orka prestera(därmed bättre resultat)

fett är ju livsnödvändigt i vilket fall.

godis & bullar är gott och man ska ju njuta för att må bra också.

variation av allt är nog bäst :D

sen finns det ju massvis av olika källor av fett, kolhydrater & protein m.m

raddum
2013-12-30, 21:03
muskeltillväxten är det träningen som avgör också :D

+1
träningen är A-O

King Grub
2013-12-30, 21:34
Protein och kalorier har lika stor betydelse. Det är möjligt att kaloriintaget är av ännu större betydelse för att stimulera tillväxt än proteinintaget.

Latissimus Dorsi
2013-12-30, 21:53
Träning, protein och överskott. I den ordningen,

Betar
2013-12-30, 21:55
text..

text..

text..

text..

Så med andra ord, ingen större skillnad på person A & B?

(Att må bättre, piggare, friskare, hälsosammare m.m indirekt kanske leder till bättre resultat är en annan historia :))

Protein och kalorier har lika stor betydelse. Det är möjligt att kaloriintaget är av ännu större betydelse för att stimulera tillväxt än proteinintaget.

Men i det stora hela är det just dom två faktorerna som gör skillnad?

Antar att man förenklat kan säga att ju mer kalorier & proteiner du får i dig ju lättare är det att lägga på sig muskelmassa.

Betar
2013-12-30, 21:58
Träning, protein och överskott. I den ordningen,

Svårt att se att protein går före överskott. Svårt att inte bli starkare på överskott medans muskelökningar på kaloribalans alltid går lite halvtrögt.

R Scarpa27
2013-12-30, 22:00
Så med andra ord, ingen större skillnad på person A & B?

(Att må bättre, piggare, friskare, hälsosammare m.m indirekt kanske leder till bättre resultat är en annan historia :))

Men i det stora hela är det just dom två faktorerna som gör skillnad?

Antar att man förenklat kan säga att ju mer kalorier & proteiner du får i dig ju lättare är det att lägga på sig muskelmassa.

tillräckligt med allt...
viss mängd protein, fett & kolhydrater.
sen handlar det om överskott för att bygga & kan tex ökas på med kolhydrater för att komma till överskott.

exor
2013-12-30, 22:12
Har slutat bry mig senaste åren om proteinintaget. Bygger snarare bättre nu och magen mår bättre.

Är sista 2-3 veckorna innan tävling jag håller proteinet högt.

King Grub
2013-12-31, 20:40
http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

Betar
2014-01-01, 14:15
Har slutat bry mig senaste åren om proteinintaget. Bygger snarare bättre nu och magen mår bättre.

Är sista 2-3 veckorna innan tävling jag håller proteinet högt.

Vad innebär slutat bry sig för dig? Antar att du säkert ligger på högre proteinintag än gemene man. 2 g/kv? Lägre?

Varför ökar du intaget inför tävling (sl?)?

Om jag tolkar artikeln rätt så finns det inget som säger att 3 g/kv skulle vara bättre än 2 g/kv. Men vill samtidigt minnas att du sagt något i stil med att det är allmänt kännt att mer protein ger mer muskeltillväxt.

Och varför finns det inga mr olympia deltagare som "vanlig" mat samt tillskott? Det skulle ju täcka proteinbehovet trots allt.

King Grub
2014-01-01, 14:17
Mr Olympiadeltagare är inte begränsade till din proteinomsättning.

-squat-
2014-01-01, 14:44
Jag har sänkt mitt proteinintag till föremån för mer kolhydrater, och jag har inte märkt något negativt av det, snarare tvärt om.

Tobbey
2014-01-01, 16:15
Jag har sänkt mitt proteinintag till föremån för mer kolhydrater, och jag har inte märkt något negativt av det, snarare tvärt om.

+1, bästa som hänt mig. Förut cirkulerade min kost kring protein, nu cirkulerar hela kosten kring kolhydrater. Ser bara till att få i mig en viss mängd protein nu (mycket mindre än förut) samt mindre fett, detta också till förmån för mer kolhydrater. Fungerar klockrent med den stora träningsvolym och frekvens jag kör med.

Timme
2014-01-01, 20:26

nån gång 2010 så skrev du (och länkade till den del studier) att mer protein ledde till mer muskeltillväxt även efter att behovet av protein var täckt.

gäller inte detta längre?

King Grub
2014-01-01, 20:31
Jo, men givetvis inom fysiologiska gränser. Proteinbehovet är betydligt lägre.

Timme
2014-01-01, 22:34

ah sant. tack :)

Betar
2014-01-01, 23:21

Så vad mer exakt är det du säger? :) Att mer protein alltid är gynnsamt för muskeltillväxt?