handdator

Visa fullständig version : Peppad på förändring!


paropirat
2013-12-30, 20:05
Halloj!

Har jojobantat upp & ner 75-65 kg i tre år nu och börjar bli redigt trött på skiten. Så ska göra om, göra rätt. Mitt mål är lite lägre andel kroppsfett och att bli hård, platt och smal. Mina största "issues" är sidofettet samt degig över mage/bröst.

178 cm lång, väger 71-72 kg, 75 cm i midjemått.

Vad skulle ni rekommendera för tränings och kostupplägg för att nå mitt mål?

Har i nuläget sporadiskt tränat efter Starting strength i ca två månader. Trivs med schemat i alla fall. Äter normal husmanskost, äter nästan aldrig frukost.

Tackar på förhand, ha det!

Neun
2014-01-14, 18:37
Halloj!

Har jojobantat upp & ner 75-65 kg i tre år nu och börjar bli redigt trött på skiten. Så ska göra om, göra rätt. Mitt mål är lite lägre andel kroppsfett och att bli hård, platt och smal. Mina största "issues" är sidofettet samt degig över mage/bröst.

178 cm lång, väger 71-72 kg, 75 cm i midjemått.

Vad skulle ni rekommendera för tränings och kostupplägg för att nå mitt mål?

Har i nuläget sporadiskt tränat efter Starting strength i ca två månader. Trivs med schemat i alla fall. Äter normal husmanskost, äter nästan aldrig frukost.

Tackar på förhand, ha det!

Tjenare! Jag är absolut ingen expert, men kan nog än då ge dig några tips här eftersom jag själv försöker gå ner i kroppsfett och läst på en hel del nu..

Jag tycker du ska köra på periodisk fasta, 16/8, alltså.. Du äter 8h, exempelvis mellan 12-20.00, efter det så får du bara dricka vatten, kaffe utan socker och inte ta in några kalorier alls, utan du fastar precis som låter i 16h, fram till nästa dag klockan 12.00, då du börjar äta igen..

Fördelarna är ju att kroppen inte får i sig mat hela tiden, utan kan börja jobba med att göra av med den lagrade energin i form av fettet när du fastar. Dessutom så kommer du känna av din fysiska hunger och psykiska mycket bättre!

En till positiv grej är ju att det är svårare att få i sig mycket kalorier om du bara äter under 8h, haha! Du hoppar alltså över frukost och äter antagligen lunch - mellanmål - middag, exempelvis. Det kan du ju göra som du vill.

Sedan ligger du även på högt proteinintag så du behåller så mycket muskler som möjligt, försök även ligga på lågt kolhydratsintag för att sänka dina nivåer av insulinkänslighet. När du väl väljer kolhydrater, skippa snabba, utan välj istället långsamma så som fullkornsprodukter, bulgur, råris och möjligtvis fullkornspasta!

Snabba kolhydrater är verkligen en bov, så undvik vitt bröd, vit pasta och ja, du vet nog vad som ingår mer :)

Sedan är det ju bara träna på med dina basövningar som du redan kör!

Hoppas du lyckas med dieten!

Jag själv kör detta nu och äter följande för att få i mig mycket protein och gå ner i fett:

Sallad
tonfisk
bulgur
kvarg
kesella
mycket ägg
knäckebröd
kyckling
kött
fet fisk (lax exempelvis)

Ja, jag tror du fattar konceptet? :)

Läs mer om du vill :)

exempelvis:

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

Lycka till, uppdatera gärna med bilder på resultat sen :)

btw. Snygga tattoos XD

amini
2014-01-14, 20:04
om din vikt är stabil så kan du lägga in 3-4 st 45 minuters promenader i veckan på dina vilodagar. på så sätt behöver du inte ändra kosten tills det tar stopp och därefter bestämma om du vill äta aningen mindre eller öka aktiviteten. det blir svårt att göra båda på samma gång.
lycka till