handdator

Visa fullständig version : Skiss för deff; pf, smoothies, nutrientcykling, hälsa och mycket mer


Mags
2013-12-30, 14:55
Efter fyra år av bulkande är det dags för min första deff om några månader, och jag tänker planera det väl. :) Jag har några idéer omupplägget, men problemet är egentligen att jag inte kan det här med biokemi... All kritik är välkommnat!


1: Mer mat på träningsdagar och mindre mat på vilodagar. Detta är "inspirerat" av Den Fantastiska Bulken, men här tänker jag att man väljer energi kring balans på träningsdagar, och ett större underskott vilodagar. Gör folk såhär som standard? Som sagt, jag kan inte biokemi bra, men jag tänker mig dels att kroppen är under mer stress på träningsdagar och behöver återhämtas. Dels att då det i allmänhet är sämre att överäta när man inte tränar (man går upp i vikt om man överäter, träning förändrar var det läggs på), borde något liknande gälla fast på underskott. Fast visserligen skulle det kunna vara tvärtom, att ett stort underskott på träningsdagar är ok för att träningen förhindrar att det tas från muskler... vad tror ni?

2: Mycket kolhydrater och lite fett på träningsdagar. När man har tränat tar musklerna upp kolhydrater lättare (om jag förstått det rätt) och mindre blir kvar till fettcellerna, och innan man ska träna är det ju rätt skönt med kolhydrater... frågan är om fettintaget spelar någon roll, om man inte är på överskott kommer ju ingen inlagring ske ändå. Dock, mindre fett, mer kolhydrater borde vara bra vid träning?

3: Mycket fett och lite kolhydrater på vilodagar. Mycket fett för att kompensera för träningsdagarna. Dessutom borde det öka insulinkänsligheten att inte äta kolhydrater? Vilket man vill? Och det där med testosteron etc. Men om kroppsfettet ska förbrännas på vilodagarna kanske det är dumt att äta mycket fett då (någon slags inhibering någonstans (i mitokondrier eller nått))?

4: Två mål mat om dagen. En smoothie nån timme innan man tränar för att få igång en lite, shakes under träningen, ett tillagat mål efteråt. Ungefär samma på vilodagar. Blir enkelt att bara laga mat en gång om dagen, kanske ha standardrecept.

5: Periodisk fasta, 4 h ätfönster. Blir ju ungefär så om man följer det jag skrev ovan. Så 4 h de flesta dagar, 8 h som "regel". Jag tror jag personligen hellre gör det så kort, trots att många gillar leangains-upplägget. Vad har det för konsekvenser?

6: Högt proteinintag hela tiden. Är 200 g per dag tillräckligt?
Jag väger nog nästan 100 kg då, är 189 cm och kanske lite mer än 20%bf.

7: Lite gainer efter gymmet, när jag väntar på maten i ugnen. Kolhydraterna borde vara bättre placerade där än senare i tiden. Men ska man akta sig för snabba kolhydrater? Jag har ganska låg aptit och gillar inte mat, så jag bryr mig inte så mycket om att "slösa" kalorier. Men är det kanske till och med mindre effektivt ur kroppssammansättningssynpunkt än att vänta med att inta föda efter styrketräningen?

8: Sporadisk cardio och kalorikompensation... Alltså att om jag går och kör en halvtimme på en crosstrainer eller nått så beräknar/gissar jag hur mycket energi jag gjort av med, käkar så mycket extra, så jag hamnar på samma underskott som jag skulle gjort om jag valt att strunta i cardion. Brukar man göra så? Hur kan man uppsatta hur mycket energi man gjort av med?

9. Vassleprotein på träningsdagar, men inte på vilodagar. Någon skrev att vassle är insulinogent (fast är inte allt protein det?) och att man kan dra fördel av att dela upp det. Så på vilodagar får det bli kvarg eller något vegetariskt protein i smoothien.



Jag ska lista ut hur jag ska lägga makronutrienterna senare (har några veckor kvar), vilket naturligtvis är det viktigaste, men verkar ganska lätt. Det kanske inte fungerar alls så som jag har tänkt ovan, och då vill ju jag veta det, så alla svar på mina frågor mottags tacksamt. :) Eller alla tankar överhuvudtaget egentligen. Mycket sådant här kan man ju reda ut med lite empiri, och jag har ju som sagt ingen erfaranhet alls. Speciellt undrar jag om punkt 4, 5, liksom hur man ska göra mer än att äta på underskott.

Peter Hansen
2014-01-01, 20:26
Gör så här istället

Kom fram till vilken kalorimängd som motsvarar 500-750 kcal underskott. 200g protein,
och resten kolh/fett där du själv känner efter vilken fördelning som funkar bäst för dig. Kör på det varje dag. På vilodagar tar du en 30 min promenad vilket resulterar i ungefär samma kaloriunderskott varje dag. Lägg merparten av maten efter träning.

tada, skitlätt

Mags
2014-01-29, 17:50
Gör så här istället

Kom fram till vilken kalorimängd som motsvarar 500-750 kcal underskott. 200g protein,
och resten kolh/fett där du själv känner efter vilken fördelning som funkar bäst för dig. Kör på det varje dag. På vilodagar tar du en 30 min promenad vilket resulterar i ungefär samma kaloriunderskott varje dag. Lägg merparten av maten efter träning.

tada, skitlätt

Jag tar det som att du tycker jag försöker krångla till det?



(Det är roligt att (försöka) optimera)

NiklasAlm
2014-01-30, 07:06
Allt går inte att planera, du kommer lära av dina misstag och vad som funkar bäst för dig vid första deff. Trial and error.

Peter Hansen
2014-01-30, 08:08
Jo men det tycker jag absolut. Det är ju alltid kul att planera en helt optimal diet osv men när man vet hur extremt liten skillnad det ger så tycker jag det är helt onödigt. Att deffa är så jävla lätt, iaf fram till ensiffrig fettprocent. Kör på det jag skrev och se hur fettet etsas av med tiden.

Ett annat tips är att inte väga sig varje vecka samt att inte stå framför spegeln varje dag.

Shqypnia
2014-01-30, 10:56
Motivationen verkar vara på topp så det är absolut läge för en deff! Jag tycker din plan ser bra ut. Kör på, och när något inte fungerar så ändrar du på det. Du verkar vara kunnig och erfarenhet är din största vän. Med tiden kommer din plan ändras och anpassas bättre efter din vardag (och kropp). Kör på. Lycka till !

Fogel
2014-01-30, 11:20
1. Är väl mycket individuellt hur folk gör här.

2. Kolhydrater görs inte till fett om du inte överäter extremt mycket/länge.

3. Fett ökar inte testosteron, kanske om du äter så lite fett att du blir sjuk det påverkar. Ligger du på kcal underskott spelar fett/kolhydrats ration liten roll. Ligger man i underskott måste kroppen ta energi från kroppen.

4. Upp till dig, skulle bli väldigt hungrig personligen.

5. Hunger antar jag kan bli den värsta konsekvensen, fast är inte magiskt men en del tycker det hjälper mot hunger men andra klarar inte av det.

6. På 100kg och kaloriunderskott är 200g/dag kanske lite, mycket av proteinet används som energi under kaloriunderskott.

7. 60 till 90 minuter efter träning så ökar proteinsyntesen och proteinnedbrytningen, proteinsyntesen är dock beroende av aminosyror så att vänta länge med mat är en dålig idé. Snabba kolhydrater efter träning är inte farligt.

8. Beror på personen, en del gör mycket cardio och en del äter helt enkelt mindre för att nå kcalunderskottet.

9. Alla proteiner är insulinogena men vassle är mer. Insulin är dock inte någon en frisk människa behöver tänka på överhuvudtaget.

Mags
2014-01-31, 17:28
1. Är väl mycket individuellt hur folk gör här.

2. Kolhydrater görs inte till fett om du inte överäter extremt mycket/länge.

3. Fett ökar inte testosteron, kanske om du äter så lite fett att du blir sjuk det påverkar. Ligger du på kcal underskott spelar fett/kolhydrats ration liten roll. Ligger man i underskott måste kroppen ta energi från kroppen.

4. Upp till dig, skulle bli väldigt hungrig personligen.

5. Hunger antar jag kan bli den värsta konsekvensen, fast är inte magiskt men en del tycker det hjälper mot hunger men andra klarar inte av det.

6. På 100kg och kaloriunderskott är 200g/dag kanske lite, mycket av proteinet används som energi under kaloriunderskott.

7. 60 till 90 minuter efter träning så ökar proteinsyntesen och proteinnedbrytningen, proteinsyntesen är dock beroende av aminosyror så att vänta länge med mat är en dålig idé. Snabba kolhydrater efter träning är inte farligt.

8. Beror på personen, en del gör mycket cardio och en del äter helt enkelt mindre för att nå kcalunderskottet.

9. Alla proteiner är insulinogena men vassle är mer. Insulin är dock inte någon en frisk människa behöver tänka på överhuvudtaget.

Tack så hemskt mycket!

På tal om den sista punkten... Det är alltså inte så meningsfullt att byta ut vassle mot kvarg i smoothien på vilodagar, med tanke på insulin och sånt?
Jag läste dock en artikel på styrkelabbet (http://www.styrkelabbet.se/kasein-eller-vassle/) som, om jag tolkade det rätt, ger visst stöd till att göra så.

Fogel
2014-02-01, 18:27
Det finns inget om insulin i den där artikeln.

Mags
2014-02-03, 14:08
Det finns inget om insulin i den där artikeln.

Nejnej, det var inte så jag menade, jag menade att det gav visst stöd till att göra så, men av anledningar som inte har med insulin att göra.

Fast en bättre tolkning är väl att äta både vassle/kasein på tränings och vilodagar, men kaseinet innan man påbörjar fastan. Kanske.

King Grub
2014-02-03, 14:11
Ja, vill du att proteinbalansen skall hålla sig så bra som möjligt under så lång tid som möjligt, om du inte planerat att äta på länge, är det bättre med ett långsamt protein (behöver inte vara kasein) än vassleprotein, som stimulerar proteinsyntesen kraftigt under kort tid men där den stimulansen är över efter ett par timmar (och vassle minskar inte nedbrytning nämnvärt).

Bryggan
2014-02-03, 14:25
@Kingen: Säg ett sånt protein som finns i shoppen.

z_bumbi
2014-02-03, 14:36
@Kingen: Säg ett sånt protein som finns i shoppen.

Fairing Sloow Protein
Fairing Complette III (50/50 vassle och kasein)
Eiselt Double Pro (har jag inte smakat)
Allmax Casein FX (har jag inte smakat)

Mags
2014-02-03, 14:56
Ja, vill du att proteinbalansen skall hålla sig så bra som möjligt under så lång tid som möjligt, om du inte planerat att äta på länge, är det bättre med ett långsamt protein (behöver inte vara kasein) än vassleprotein, som stimulerar proteinsyntesen kraftigt under kort tid men där den stimulansen är över efter ett par timmar (och vassle minskar inte nedbrytning nämnvärt).

https://www.youtube.com/watch?v=KAY5QXE60-s&t=2m33s brukar poppa upp i mitt huvud när jag läser dina postar.

Minskar inte allt protein (som har bra profil) muskelnedbrytningen? Nu fattar jag ingenting.