handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta


liftbig
2013-12-30, 14:52
Har senaste tiden fått en obehaglig smärta på ovansidan av axeln. Närmare bestämt högst upp och längst ut på mellersta deltamuskeln. Det gör ont när jag klämmer där, behöver knappt nudda.

Smärtan känns väldigt ytlig, nästan som efter man vaccinerat sig. Smärtan kom helt plötsligt efter jag sovit, körde dock ett stenhårt axelpass dagen innan.

Det stelnar till när jag gör en rörelse likt sidolyft. Dock känner jag ingen särskilt smärta vid pressar eller liknande?

Är orolig för att det är rotatorcuffen som börjar bråka men borde inte smärta vara djupare då? Smärtområdet är även lika stort som en enkrona nu( när man inte inte trycker)

Väldigt svårt att beskriva men kom gärna med följdfrågor och med tips. har det inte blivit bättre inom en snar framtiden tänker jag kontakta en naprapat efter mellandagarna.

L-Sami
2013-12-30, 15:03
Låter som en inflammation av supraspinatussenan. Brukar gå över av sig själv inom 1 vecka om du inte anstränger den mer. Lätta cirkulationsövningar kan du göra för axeln.

liftbig
2013-12-30, 17:45
Planerar att köra bröst imorgon, är det ok så länge jag inte känner någon smärta?

Sheogorath
2013-12-30, 20:07
Låter som en inflammation av supraspinatussenan. Brukar gå över av sig själv inom 1 vecka om du inte anstränger den mer. Lätta cirkulationsövningar kan du göra för axeln.

Supraspinatustendiniter ger i regel smärta efter C5-dermatom med en ganska diffus spridning neråt överarmens lateralsida. Om patienten pekar på en punkt högt uppe på axeln, med ett smärtområde så pass välavgränsat att han beskriver det som en femkrona tänker jag AC-leden i första hand.

liftbig
2013-12-30, 20:48
Smärtan är längst bak på mellersta deltoid. Mellan mellersta och bakre. Att göra någon rotatorcuff rörelse känns inte. Dock känns det om jag trycker bak axeln långt bak som när man gör en facepull samt när jag gör ett sidolyft.

När själva muskeln spänns helt enkelt.

Sheogorath
2013-12-30, 21:06
Typ här?

http://i39.tinypic.com/2s677.png

liftbig
2013-12-30, 21:47
Typ här?

http://i39.tinypic.com/2s677.png

Ja i den höjden fast på baksidan mellan främre och bakre. Mot "gropen" fast på själva muskeln.