handdator

Visa fullständig version : Benpress och benspark och knäböj


Ozziking
2013-12-29, 15:28
Tja.. En till tråd angeående ben.

Varje benpass har varit de sämsta, antingen har jag väntat för lite efter maten och svettats som en gris, nästan spytt Eller andra ting..

Idag väntade jag en timme sen drog jag iväg och skulle köra,

Knäböj: 5x8 brukar jag köra, har fått sänka vikten för att köra bra, men det gick fortfarande dåligt, jag kommer inte ner klokt och tappar ryggen känns det som? Det är inte tungt direkt.. Men det är svårt att komma ner under 90 grader ( böj ). Räcker det att gå tills benen är 90 grader med knäna? Och hur brett ska man stå? Frontböj är inget för mig.. Men det känns som om jag ändå får för mycket press på hamstrings.. Står så tätt jag kan ( så jag kommer ner ) vilket blir axelbrett ungefär.

Benpress Vill ju somsagt att det ska ta mer på quads, därför har jag fötterna längre ner på platan.. Men då pressar jag sjukt mycket mer tårna, vilket inte heller är rätt.. Hur ska jag göra på benpressen?

Benspark- Jag brukar ha " Rollern " på fotlederna, och brukar ha ryggstödet så jag är lite bakåtlutad, sen pressar jag upp. Det känns INGENTING fast än jag har 61,5 kg på. Alltså tung är det men det bränner inte direkt.. Tror ni jag kör fel? Hur högt ska man ha rollern? Har själva vinkeln så långt in jag kan. Det känns i knäna liksom.. Som om musklerna skulle sitta där, och efter några set lite mer i quads.. Men vill aktivera dom mer? Har ni tips kring detta?

Sittande vadpress- Antingen blir det att jag pressar med vänster eller högern fast än jag sitter symetriskt.. Tips?

MVH

r1kkie
2013-12-29, 16:17
Tja.. En till tråd angeående ben.

Varje benpass har varit de sämsta, antingen har jag väntat för lite efter maten och svettats som en gris, nästan spytt Eller andra ting..

Idag väntade jag en timme sen drog jag iväg och skulle köra,

Knäböj: 5x8 brukar jag köra, har fått sänka vikten för att köra bra, men det gick fortfarande dåligt, jag kommer inte ner klokt och tappar ryggen känns det som? Det är inte tungt direkt.. Men det är svårt att komma ner under 90 grader ( böj ). Räcker det att gå tills benen är 90 grader med knäna? Och hur brett ska man stå? Frontböj är inget för mig.. Men det känns som om jag ändå får för mycket press på hamstrings.. Står så tätt jag kan ( så jag kommer ner ) vilket blir axelbrett ungefär.

Benpress Vill ju somsagt att det ska ta mer på quads, därför har jag fötterna längre ner på platan.. Men då pressar jag sjukt mycket mer tårna, vilket inte heller är rätt.. Hur ska jag göra på benpressen?

Benspark- Jag brukar ha " Rollern " på fotlederna, och brukar ha ryggstödet så jag är lite bakåtlutad, sen pressar jag upp. Det känns INGENTING fast än jag har 61,5 kg på. Alltså tung är det men det bränner inte direkt.. Tror ni jag kör fel? Hur högt ska man ha rollern? Har själva vinkeln så långt in jag kan. Det känns i knäna liksom.. Som om musklerna skulle sitta där, och efter några set lite mer i quads.. Men vill aktivera dom mer? Har ni tips kring detta?

Sittande vadpress- Antingen blir det att jag pressar med vänster eller högern fast än jag sitter symetriskt.. Tips?

MVH

Kör så djupa böjar du kan. Sträva efter att komma djupare varje pass. Kolla in Sheos squat streatch.
Stå så brett så det känns bra.

Ha fötterna i position så du pressar med hela foten, så vikten hamnar på mitten av foten typ. Heller hälen än tårna iaf.

Bensparken är svår å göra fel i. Testa å kör riktigt långsmma repetitioner så kommer du nog känna en hel del.

Ozziking
2013-12-29, 16:58
Kör så djupa böjar du kan. Sträva efter att komma djupare varje pass. Kolla in Sheos squat streatch.
Stå så brett så det känns bra.

Ha fötterna i position så du pressar med hela foten, så vikten hamnar på mitten av foten typ. Heller hälen än tårna iaf.

Bensparken är svår å göra fel i. Testa å kör riktigt långsmma repetitioner så kommer du nog känna en hel del.

ah tack.. Okej.. För det känns lite fel i knäna när jag kör benspark bara.. fösöker ha raka ben och fötter.

Latissimus Dorsi
2013-12-29, 17:29
Du kör för tungt i bensparken.

mikaelj
2013-12-30, 15:01
Filma dina lyft, annars går det inte att kommentera. Snett framifrån.

Ozziking
2013-12-30, 15:12
Filma dina lyft, annars går det inte att kommentera. Snett framifrån.

hur gör jag då? alltså hur lägger jag upp det?

King Grub
2013-12-30, 15:15
YouTube?

Sach
2013-12-30, 17:21
Knäböj, jobba på ditt djup och var inte viktkåt och pressa med hälen/center av foten och samma sak i benpressen.
I bensparken kan du eventuellt dra fram ryggstödet lite så att du inte halvligger och arbeta verkligen med dina quads, försök vara så avslappnad du kan i smalbenen och fötterna.
Och träning 1 timme efter matintag är verkligen för lite om du frågar mig, jag personligen måste vänta ~2h och då är det efter en mindre måltid som 80g havregryn eller kellogs allbraun samt 60g banan och en proteindrink.
Sen vet jag inte vilken volym du använder i benpressen och bensparken men 5x8 i böj låter bra jobbigt.
Skulle jag köra det som har ett bra utförande och ta varje set till ~1 från failure så skulle jag vara bra slut resten av passet.
Och av ren nyfikenhet, har du ett annat pass för baksidan?

Ozziking
2013-12-30, 17:55
YouTube?

ja det kanske, är det okej att länka till här?

greger3
2013-12-30, 18:38
ja det kanske, är det okej att länka till här?

Japp