handdator

Visa fullständig version : "Den hätska debatten göder dumheten"


Exdiaq
2013-12-29, 13:07
Utomordentlig artikel som är värd att läsa och reflektera över.

… och snälla SD-fantaster, förstör inte inte denna tråd på samma sätt som ni gjorde med en liknande tråd om ett snarlikt ämne som jag startade för en tid sedan.


Den hätska debatten göder dumheten

I säsongens sista upplaga av Expressens Bar & Politik hände något intressant. Jonas Sjöstedt (V) lyckades förlora en debatt om abort mot Jimmie Åkesson (SD).
Vad var det då som hände? Jo, Sjöstedt gick till hård attack mot Åkesson för dennes kvinnofientlighet i abortfrågan. Du vill bestämma över unga tjejers kroppar! dundrade Sjöstedt ångande av upprördhet. En till synes oberörd Åkesson svarade: Ja, men det vill ju du också. Du vill ju inte heller ha fri abort till födelseögonblicket.
Sekunderna som följde kändes plågsamt långa. Vänsterledaren flackade med blicken och letade förtvivlat efter intellektuellt fotfäste. Det är sällan man ser en toppolitiker tappa garden så fullständigt.
Det visar på faran med en konsensuskultur där man inte längre behöver argumentera för sin sak. Vissa saker tycker man bara; hur man har kommit fram till den ståndpunkten minns man inte längre. Det enda man är säker på är att motståndarens åsikter är fullständigt förkastliga.
Abort är till sin natur en komplex fråga. Annars hade rätten inte varit begränsad. Trots det är åsiktsspannet så smalt att allt som ligger utanför dagens svenska riktlinjer anses skogstokigt.
2013 blev året då debatten om debatten tog fart. Alltfler debattörer, statsvetare och journalister beklagar sig över den råa samtalstonen och den närmast militanta brännmärkningen av åsikter.
Statsvetarprofessorn Henrik Ekengren Oscarsson skrev nyligen ett uppmärksammat blogginlägg om den smala åsiktskorridoren i Sverige: "Det kategoriska ofta sekundsnabba avfärdandet av avvikande verklighetsuppfattningar och ståndpunkter håller på att bli en norm. De ömma tårna är så många att det knappt går att manövrera i debattlandskapet. Utvecklingen gör det utomordentligt trist att delta och följa svensk samhällsdebatt."
Enligt Ekengren Oscarsson räcker det numera att säga att man tror på Gud för att betraktas som icke vid sina sinnes fulla bruk.
Det är ingen nådig dom över det svenska debattklimatet. Men dessvärre har den fog för sig. När Elisabeth Svantesson (M) utnämndes till ny arbetsmarknadsminister i höstas nådde kritiken orkanstyrka på grund av hennes förflutna inom Livets ord. Att hon var och är synnerligen meriterad för jobbet spelade ingen roll.
Reinfeldt tog själv upp hennes tro på presskonferensen som om han talade om ett utdrag ur belastningsregistret. Så trång har den svenska normaliteten blivit.
Ett annat exempel är vågen av fördömanden efter att Dagens Nyheter har tagit in en annons för den invandringskritiska boken "Invandring och mörkläggning" av Gunnar Sandelin och Karl-Olov Arnstberg.
Väldigt få har bemödat sig om att bemöta författarna i sak. Nästan all energi har i stället ägnats åt det förkastliga i att trycka deras argument i en svensk tidning. Att publicera negativa påståenden om svensk invandringspolitik är nämligen liktydigt med rasism och nazism, inskärper kritikerna.
Det finns goda skäl att kritisera Sandelins och Arnstbergs ensidiga och försåtliga faktasammanställning, men ingen kan med någon trovärdighet påstå att det rör sig om en rasistisk inlaga.
Precis som när det gäller aborträtten är ju utgångspunkten att vi har en reglerad invandring. Då är det rimligt att både uppfattningen att invandringen bör släppas fri och att den bör bli mer restriktiv som i våra grannländer får rymmas inom debattens ramar.
Annars riskerar svenska politiker att stå där, såsom Sjöstedt gjorde, och famla hjälplöst efter svar på frågor kring varför de själva också försvarar en begränsning.
Alternativet till dagens samtalsklimat är inte en oborstad debatt där fördomar och vulgärargument kan flöda fritt utan att någon reagerar. Ett visst mått av tabuisering behövs i den offentliga debatten.
Men jag delar oron över den alltmer inkvisitoriska debatten, där ett förfluget ord räcker för att misstänkliggöra en hel text, där markörer är viktigare än argument och avsändaren är viktigare än innehållet.
Jaså, en vit heterosexuell man som säger något om underprivilegierade grupper? Håll klaffen!
Vad händer i en sådan debatt när kloka människor hukar av rädsla för att bli stämplade? När argument inte prövas förutsättningslöst, utan på förhand sorteras i legitima och icke-legitima? Och när public service ständigt nagelfars utifrån vänsterns mall för det tillåtna?
Jag är rädd för att det gör oss kollektivt dummare. Så är det i alla sammanhang där det oreflekterade ja-sägandet blir norm.
Den intellektuella prövningen utarmas. Frågor "kantrar" lätt när motargumenten tystnar och debatten inte längre spelar en korrigerande roll.
Så här är mitt förslag till nyårslöfte för landets alla debattörer: vi lägger ner vuvuzelorna nästa år.

Länk (http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/den-hatska-debatten-goder-dumheten/)

Andy.da.wohoo
2013-12-29, 14:04
Jag reflekterar ungefär som hon gör också. Poängen i dagens debatter och diskussioner har gått över till att påvisa hur fel och dum i huvudet motparten är istället för att argumentera tillsammans och resonera fram ett svar.

Asdf
2013-12-29, 14:31
+1 på artikeln

I många debatter har jag använt samma ord/uttryck som motparten för att i ett tidigt skede skapa en känsla av konsensus. När argumenten kommer i efterhand att jag egentligen sågar personen totalt blir det alltid en helt annan genomslagskraft än annars. Ett litet trick för att undvika kategoriserandet och det här fenomentet med att tidigt stämpla resten av vad den andre förväntas säga

Tyvärr är det trist att det är så! Men förståeligt :/

Vad som är värre däremot är när personer som absolut inte företräder det man antas stå för ( eller att det beror på perspektiv) och ändå har en sorts "kreditabilitet" i frågan iallafall

Lance Uppercut
2013-12-29, 14:48
Mycket bra text och det är verkligen skrämmande hur sakargument mer och mer lyser med sin frånvaro i svenska debatter.

Tomten
2013-12-29, 14:59
Kolla på direktsändningar från vår riksdagen eller på SVT forum. Det håller samma låga nivå. Det är dråpligt hur våra förtroendevalda kan stå och kasta dynga på varandra dag ut och dag in, istället för att faktiskt försöka lösa problem. Det skulle vara uppfriskande om man någon gång löste ett problem istället för att prata om vem som har haft fel och hur länge man haft fel och hur man haft fel.

hurril
2013-12-29, 15:04
Hupp! En bra text.

Ignatius72
2013-12-29, 15:08
Vill man sänka skatten så att fler får behålla mer av sina egna pengar och därmed mer makt till medborgarna och mindre till politikerna så har man en dålig människosyn.
Vill man, i likhet med alla svenska riksdagspartier har en reglerad invandring men dristar sig till att vilja diskutera nivån så är msn rasist.
Vill man ha fri abort, men diskutera den 40-år gamla lagens tidsramar så är man mot kvinnor.

Det behövs inte mycket för att hamna i kylan.
Knausgård skrev i andra delen om just detta och konstaterade att i Sverige får msn bara ha en åsikt åt gången.

Prosten
2013-12-30, 07:40
Oväntat insiktsfullt och nyanserat för att vara publicerat i Expressen.
Det enkelspåriga och strömlinjeformade debattklimatet i Sverige är direkt obehagligt, gravt fördummande och tyvärr allt annat än fruktfullt.

R Scarpa27
2013-12-30, 07:43
jag reflekterar ungefär som hon gör också. Poängen i dagens debatter och diskussioner har gått över till att påvisa hur fel och dum i huvudet motparten är istället för att argumentera tillsammans och resonera fram ett svar.

+1

filmjölk
2013-12-30, 09:20
Det är för mig tydligt att det här sättet att debattera (läs: peka ut hur dum någon annan är som Andy nämnde) inte bara används mot meningsmotståndare, utan även mot folk som delar ens åsikter i stort. En slags häxjakt där man på bästa rättshaveristiska manér lusläser, tolkar och letar med ljus och lykta efter något litet ord, någon liten formulering som kan tolkas som fel, förstorar upp den och utmålar den andre som en 1:a klassens dynghög.

Tex. feministiska bloggare gör såhär, man skulle kunna tänka sig att de skulle stötta varandra då de delar kön och värderingar, men icke. Uttrycker sig någon med minsta nyansfel ens i en text som skall vara humoristisk är hon homofob, rasist och ett svin.

Ponde
2013-12-30, 10:38
Utomordentlig artikel som är värd att läsa och reflektera över.

… och snälla SD-fantaster, förstör inte inte denna tråd på samma sätt som ni gjorde med en liknande tråd om ett snarlikt ämne som jag startade för en tid sedan.



Länk (http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/den-hatska-debatten-goder-dumheten/)
Tyvärr händer dethär inte bara i Sverige, t.ex. i USA så kan du i princip inte bli vald till president om du INTE är troende. Man kan läsa på amerikanska nätforum om hur vissa röstar för den lokalpolitikern som visar sig tro mest på gud och prata mest om "fosterlandet, vapen, frihet" fastän han/hon inte har några bra ståndpunkter att stå för eller rent ut sagt är korkad (se Sarah Palin).

Exdiaq
2013-12-30, 10:47
+1 på artikeln

I många debatter har jag använt samma ord/uttryck som motparten för att i ett tidigt skede skapa en känsla av konsensus. När argumenten kommer i efterhand att jag egentligen sågar personen totalt blir det alltid en helt annan genomslagskraft än annars. Ett litet trick för att undvika kategoriserandet och det här fenomentet med att tidigt stämpla resten av vad den andre förväntas säga

Tyvärr är det trist att det är så! Men förståeligt :/

Vad som är värre däremot är när personer som absolut inte företräder det man antas stå för ( eller att det beror på perspektiv) och ändå har en sorts "kreditabilitet" i frågan iallafall

Det är du inte ensam om. Tycker att väldigt mycket av det jag läser/hör är 90% retorik och 10% sakargument.

Egentligen borde jag göra detsamma och använda de lärdomar jag fick i gymnasiet där retorik var en tungt och återkommande ämne i många kurser. Men jag avskyr hur allt för många paketerar idéer i retoriska förpackningar som inte alls representerar idén. Folk köper förpackningen och alla blir lidande p.g.a. att essensen i idén som precis fick åka snålskjuts är rent uppåt väggarna.

Så nej, i allra största mån försöker jag undvika medvetna, retoriska knep. Vill att folk ska gilla idén, inte hur den paketeras. Konstant arbete även för mig att inte köpa förpackningar utan själva innehållet.

Macroman
2013-12-30, 11:05
Mycket bra artikel! Håller med helt och hållet.

Bubblan84
2013-12-30, 11:15
Word!

Herr Oberst
2013-12-30, 11:20
Alla håller naturligtvis med om detta. Men betalda tyckare, agendasättande journalister och politiker tjänar sitt uppehälle på just själva ankdammen. Och vi som följer leken törstar efter tramset.

Rätt intressant när man jämför med grannlandet Danmark. Jag har nyss spenderat julveckan i skåne och har rivit av rätt många timmars lyssnande på radio DR P1 (danska motsvarigheten till SR P1) och skillnaderna är så löjligt stora. Som svensk är det helt ofattbart att det går att argumentera och föra resonemang på det sätt dom gör några kilometer västerut. Lika chockerande vore det om ligister från bajen, AIK och DIF skulle sitta ner och föra ett samtal i samförstånd kring rymdresor eller nukleär fusion

snelhest
2013-12-30, 11:21
Tur att vi har Expressen som ju själva aldrig göder dumheten med skiten dom skriver. *screwy*

Exdiaq
2013-12-30, 11:57
Alla håller naturligtvis med om detta. Men betalda tyckare, agendasättande journalister och politiker tjänar sitt uppehälle på just själva ankdammen. Och vi som följer leken törstar efter tramset.

Rätt intressant när man jämför med grannlandet Danmark. Jag har nyss spenderat julveckan i skåne och har rivit av rätt många timmars lyssnande på radio DR P1 (danska motsvarigheten till SR P1) och skillnaderna är så löjligt stora. Som svensk är det helt ofattbart att det går att argumentera och föra resonemang på det sätt dom gör några kilometer västerut. Lika chockerande vore det om ligister från bajen, AIK och DIF skulle sitta ner och föra ett samtal i samförstånd kring rymdresor eller nukleär fusion

Just av den anledningen att jag knappt följer gammelmedia längre. Det är mest trams enligt mitt sätt att se det, men många betalar för förpackningen och låter sig förföras.

Titt som tätt kommer individer verksamma inom gammelmedia med bra artiklar som jag finner intressanta. Likt denna.

sabenada
2013-12-30, 19:23
Just av den anledningen att jag knappt följer gammelmedia längre. Det är mest trams enligt mitt sätt att se det, men många betalar för förpackningen och låter sig förföras.

Titt som tätt kommer individer verksamma inom gammelmedia med bra artiklar som jag finner intressanta. Likt denna.

Inte jag heller. Jag har i princip gett upp hela den svenska och västerländska kulturen, eller vad som är kvar av den. Slutade titta på teve för mer än tio år sedan, går inte på bio eller ser filmer längre och vad gäller dagstidningar är svd.se det enda jag läser, men mest för att sucka åt. Känns ungefär som att läsa en svensk variant av Pravda.

Den svenska kulturen producerar så lite av värde att det inte är värt tiden att leta efter eventuella guldkorn.