handdator

Visa fullständig version : Kcal behov kombinerat med träning, fattar nada!


lovelyangel
2013-12-29, 10:45
Hejsan!

Är en tjej som är mamma ledig just nu och ska komma igång med styrkeräning igen och komma tillbaka till min post bebis form eller helst bättre form än innan..

Men min kropp funkar inte som alla andras och hur hårt jag än tränar så uteblir resultaten eller blir rätt mesiga om man jämför mot vad jag gjort..

Så kommit fram till att kosten är de stora problemet och jag har vägt, räknat kcal och varit jätte hård och inte slarvat eller fuskat men min kropp vägrar släppa ifrån sig fettet

därför tror jag att jag nog äter för lite när jag tränar och när jag tränar hårdare och resultaten uteblir så äter jag mindre, tränar mer vilket resulterar i att kroppen nog bromsar upp..

Så tänkte göra rätt och riktigt och hade egentligen tänkt anlita någon sådan där pt online men mamma penningen är inget o hänga i julgranen precis så hoppas att få lite tips och råd från er..

Har räknat ut i sådan kalkylator att min dagliga kcal förbrukning vid ingen, liten träning ligger på

2388 kcal

då ska man ju dra bort 500 kcal för att gå ner i vikt om jag läst rätt på alla sidor vilket skulle resultera i 1888 kcal

Just nu tränar jag ingenting då jag sytt i foten men tanken är att när stora tjejjen är på dagis så kommer jag vara på gym mån-fre så de kommer bli 5 pass i veckan minst

Dock så kommer jag ha med mig en 9 månaders bebis som jag hoppas sover under tiden men kan ju inte räkna med de så träningen kanske inte alltid bli så hård som jag önskat men bättre me liten träning än ingen alls resonerar jag.

Men när jag räknade i den kalkylatorn så fick jag fram att om jag tränade 1-3g i veckan blev behovet= 2736 kcal
och 3-5g i veckan = 3084

Kommer ju träna 5 gånger men känns ändå som att jag bör välja de kcal behovet som om jag tränat 1-3 g i veckan då träningen kan bli rätt hattig när jag är där.. eller bör jag välja de högre värdet?

När jag väl vet vilket mitt kcal behov är och fyller i de i t ex shap up appen ska jag då dra bort motionen eller är den redan medräknad i detta?
om jag ska lägga in motionen ska jag då ändå äta upp mig till mitt dagliga behov?


Innan har jag haft som sport att träna bort så många som möjligt av mina kcal därav att jag tror jag äter för lite..

och de dagar jag inte tränar ska jag då äta de 1888 kcal?

Tycker detta är en djungel och jag gör de säkert svårare än vad de behöver vara men vill verkligen få rätsida på detta så jag kan få bra resultat!

Hoppas nån orkade läsa igenom detta långa, felstavade, särskrivna inlägget och fattar vad jag förvirrat försöker få hjälp me *cupid*

Sheogorath
2013-12-29, 11:29
Kalkylatorerna är som bäst en fingervisning. Det enda sättet att veta hur få kalorier du måste äta för att tappa vikt är att prova. I ditt fall skulle du t.ex. kunna testa att konsekvent äta 2000 kcal per dag, och träna styrketräning när du tränar. Fem dagar i veckan kan vara överdrivet slitsamt. Tre eller fyra är bättre för de flesta. Du behöver varken gå promenader eller köra konditionsträning om du inte vill. Energin man förbrukar med sådan träning kan man lika gärna ta från maten, och ofta är det faktiskt bättre (mindre slitsamt för kropp och själ). På gymmet håller du koll på vikterna med papper och penna så att du strävar efter att bli starkare utan att slarva med tekniken. Det är därför bra att ha ett schema så att du vet vad du ska göra varje pass och i vilken ordning du ska göra övningarna. Inte för att det egentligen är särskilt viktigt I vilken ordning du kör övningarna på din nivå, utan för att det annars är svårt att veta om du blivit starkare eller inte (man blir ju tröttare och tröttare ju längre in i passet man kommer och blandar man då hipp som happ är det svårt att veta vad som är vad).

Då ska väga dig varje dag, ett uttryck jag brukar använda mig av är "nypissad morgonvikt". Samma tid varje dag är helt avgörande eftersom mat i mage och tarmar väger och man gör av med vätska när man rör sig. Varje dags-vikt är ointressant med utslaget på en vecka blir det genast en bra indikator på hur det går. Använd medianen (bäst) eller medelvärdet (helt OK) för veckans sju vägningar och jämför med förra veckans median eller medelvärde. Har du gått ner i lagom takt så fortsätter du äta 2000 kcal per dag. Har du inte gått ner som du ska prövar du att äta 1900 kcal per dag nästa vecka. Sen fortsätter du så (-100 kcal per dag om du inte gått ner som du ska, och testar detta i en vecka ) tills då nått din målvikt. Styrketräningen är A och O eftersom den ersätter de muskler man tappar när man går ner i vikt. Det betyder att all vikt du faktiskt går ner kommer vara fett och vatten.

lovelyangel
2013-12-29, 12:09
Kalkylatorerna är som bäst en fingervisning. Det enda sättet att veta hur få kalorier du måste äta för att tappa vikt är att prova. I ditt fall skulle du t.ex. kunna testa att konsekvent äta 2000 kcal per dag, och träna styrketräning när du tränar. Fem dagar i veckan kan vara överdrivet slitsamt. Tre eller fyra är bättre för de flesta. Du behöver varken gå promenader eller köra konditionsträning om du inte vill. Energin man förbrukar med sådan träning kan man lika gärna ta från maten, och ofta är det faktiskt bättre (mindre slitsamt för kropp och själ). På gymmet håller du koll på vikterna med papper och penna så att du strävar efter att bli starkare utan att slarva med tekniken. Det är därför bra att ha ett schema så att du vet vad du ska göra varje pass och i vilken ordning du ska göra övningarna. Inte för att det egentligen är särskilt viktigt I vilken ordning du kör övningarna på din nivå, utan för att det annars är svårt att veta om du blivit starkare eller inte (man blir ju tröttare och tröttare ju längre in i passet man kommer och blandar man då hipp som happ är det svårt att veta vad som är vad).

Då ska väga dig varje dag, ett uttryck jag brukar använda mig av är "nypissad morgonvikt". Samma tid varje dag är helt avgörande eftersom mat i mage och tarmar väger och man gör av med vätska när man rör sig. Varje dags-vikt är ointressant med utslaget på en vecka blir det genast en bra indikator på hur det går. Använd medianen (bäst) eller medelvärdet (helt OK) för veckans sju vägningar och jämför med förra veckans median eller medelvärde. Har du gått ner i lagom takt så fortsätter du äta 2000 kcal per dag. Har du inte gått ner som du ska prövar du att äta 1900 kcal per dag nästa vecka. Sen fortsätter du så (-100 kcal per dag om du inte gått ner som du ska, och testar detta i en vecka ) tills då nått din målvikt. Styrketräningen är A och O eftersom den ersätter de muskler man tappar när man går ner i vikt. Det betyder att all vikt du faktiskt går ner kommer vara fett och vatten.

Tack så mycket för ditt svar!!

Ja jag tror jag får laborera lite så.. innan har man kört på de där 1500 kcal som man alltid läser överallt men sen har man kanske tränat bort 6-700 av dem.. utan att äta igen dem.. därav blev jag lite fundersam om jag gjort fel och ätit för lite.

Angående att träna 5 dagar är att vi har en bit att åka till dagis och de ska börja med 3h 5 dagar i veckan så de blir både dyrt och onödigt att åka fram och tillbaka så därför vore de smidigt att kunna sprida ut tränandet på de 5 dagarna.. särskilt när jag räknar med att den lille kommer sätta käppar i hjulet för mig många gånger och kanske inte hinner alla muskel grupper.. så vill hitta något smidigt sätt att dela upp träningen dessa 5 dagar..

Håller helt med dig att skippa konditionen,,. de funkar inte på mig i viktnedgångs syfte så kommer ev anv löpbandet hemma på helgen om ja känner att jag vill röra på mig annars kommer jag lägga all fokus på styrketräningen!!

Väger mig faktiskt på morgonen just för de anledningarna du skriver men har aldrig tänkt på att ta meridian värdet.. tack för tipset!!

Märker själv att har jag tränat stora muskelgrupper så samlar jag på mig mycket vätska och vågen kan öka 1-2 kg dagen efter så vet att ja inte kan gå så mycket på vågen faktiskt...

Har faktiskt planerat upp träningen rätt bra denna gången och suttit och titta igenom youtube på olika tekniker och sammanställt på papper med fina bilder och tänk på punkter.. ska satsa på tekniken först och främst.. då jag gjorde felet att bli trissad sist av sambon så fick rätt ont i axlarna som pajjade träningarna i flera veckor... nu vet jag att jag måste börja med lätta vikter..

Sheogorath
2013-12-29, 12:14
Just för att vikterna på vågen kan variera beroende på omständigheterna är medianen bättre än medelvärdet. Medianen plockar ju bort alla extremvärden och det man får kvar är veckans "normalvikt" som man sedan kan jämföra med nästa veckas "normalvikt".

Tränar du styrka 5 dagar i veckan hade jag verkligen försökt hålla passen under 60 minuter och varit noga med hur jag placerar muskelgrupperna i förhållande till varandra så att du inte stör återhämtningen med nästa dags träning.

lovelyangel
2013-12-29, 13:26
så att ha en uppsamlings dag där man kan köra igenom de man missat i veckan är inte att rekommendera då de hör ja :em:

Jag har ju hittills delat upp de i bicep, tricep, rygg/axlar, mage och ben/rumpa

fast man använder ju vissa delar även om man inte tränar just den muskel gruppen.. som magen eller bålen skall ju vara spänd och aktiv i många övningar särskilt om de är skivstång inblandat..

men ytterligare en fråga om kosten.. har läst att protein delen ska öka när man styrketränar 2g kroppsvikten så om jag väger 69 kilo så motsvarar de 138 g? då kommer den sänkas ju mer man går ner i vikt då antar jag?

hur skall fördelningen vara på de andra?

vill helst inte följa nån diet typ som LCHF eller så utan mer få ett långvarigt tänk och även kunna laga mat som hela familjen kan käka av.. är inte ute efter en quick fix gällande kosten då jag av erfaranhet vet att de inte funkar..


hade en grym ämnesomsättning när jag var yngre men blev tillsammans med en som var 1.90 lång och vägde typ lika mycket som mig så han vill eju bara gå upp i vikt vilket gjorde att han bara ville äta fet mat och onyttigmat.. jag var uppväxt med många mål och nu åt vi färre mål så något hände med min ämnesomsättning där .. från att kunna äta vad jag ville till att gå upp i vikt bara jag tittar på något..

sen diverse dieter under årens lopp har nog gjort mer skada så vill verkligen få igång ämnesomsättningen och få tillbaka ett mer sunt tänkande..

kommer införa många små mål och passa på att äta mellanmål nu när barnen gör de.. hur låter de?

R Scarpa27
2013-12-29, 18:57
att äta fler ggr och mindre måltider behöver inte öka ämnesomsättningen...
det är ju energirelaterat, så äter du ca 5 ggr per dag mindre mål jämfört med ex 3 större mål med samma kalorier så har fortfarande kroppen samma energi att jobba med.
bara att energin tar slut fortare vid mindre mål.
typ =)

Fjrebqll
2013-12-29, 19:16
http://examine.com/faq/do-i-need-to-eat-six-times-a-day-to-keep-my-metabolism-high.html

amini
2013-12-30, 11:39
ditt kropp funkar som alla andras.
se över dina beräkningar i första hand, speciellt fett kan vara lurig att räkna.
om allt stämmer har du två optioner och välj det som är lättast för dig att göra
1. sänk kalorierna ytterligare med 200 kaloriei i taget
2. rör dig 30 minuter extra varje dag
lycka till och se över din beräkning i första hand