handdator

Visa fullständig version : Kan någon hjälpa mig

Hajjardu
2013-12-28, 21:35
I början av april så bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Allt gick bra och hälsosamt i början och jag åt proteinrik mat och börjande på 1600 kalorier om dagen. Tränar styrka 2-3 gånger i veckan och 1-2 konditionspass. Allt eftersom jag gick ner och blev smalare så drog jag ner på kalorierna men fortsatte och träna som vanligt. I september var jag nere på 1000 kalorier om dagen gärna mindre när jag inte var hungrig och under oktober och november låg jag inte över 800 kalorier. Har aldrig lagt av med träningen men la till 20 min konditions träning efter styrkepassen. Sen vecka 1 så har jag haft en ätardag i veckan men självklart nu i slutet så kanske det blev 2 ibland men eftersom jag inte kunde hålla nere maten och ångesten kröp fram så hamnade jag i en "ond" cirkel och ja ni förstår säkert vad som hände efter jag hetsätit.
Som ni förstår så har detta satt sig på psyket och visst har jag biverkningar som yrsel och sömnsvårigheter mm. Jag sökte hjälp i början av november men blir inte kallad förens i februari. Jag är frustrerad och ja jag har inte sagt att jag är helt frisk.
Men nu bestämde jag mig i alla fall på att försöka ta mig ur skiten själv. Jag började läsa och lära mig om att bygga muskler och blev intresserad av det eftersom jag gillar att styrketräna. Tänkte om jag kanske börjar att bygga muskler så kanske tankarna kring vikt och kalorier avtar efter ett tag och jag kan börja äta normalt igen.

La ihop ett kostschema och träningsschema som jag har följt sen 1 december.
Ligger på 1600 kalorier om dagen 120-150g protein, 100g kolhydrater, 45g fett. Äter inte ris, potatis, pasta eller bröd.
Min längd 1,75cm & vikt 1 dec 63 kg, vikt nu 67 kg(visst va de nu i juldagarna)
På gymmet ökar jag 2,5 kg varje pass och det har gått bra fast det börjar att ta i mot nu. Det jag nu är mest frustrerad över och jag lovar att jag kämpar varje dag för att inte gå tillbaka till 1000 kalorier bara för att jag känner mig så uppsvullen och stor. På vågen säger den att jag gått upp 4 kg sen första dagen och har ökat 4 cm runt midjan. Jag är rätt uppstressad av detta och mår inte alls bra.
Hur kan det komma sig att jag gått upp så mycket och blivit så svullen? Visst har jag unnat mig över jul men har fortsatt med min träning och äter enligt mitt kostschema annars.
Varför har min kropp svarat på detta viset? Ska jag ge upp eller kommer det att stabilisera om jag fortsätter?
Finns det någon där ute som kan känna sig intresserad av att hjälpa mig och svara på mina frågor?

R Scarpa27
2013-12-28, 21:57
vattenvikt.
och att öka och bygga muskler mellan 1000-1600 kcal är ju bara larvigt att inbilla sig att det funkar :)

PatrikGustafsson
2013-12-28, 23:32
Som ovanstående sa! Motivera dig till för att bygga muskler måste du ligga på ett överskott alternativt balans, vilket du inte gör. Ät bra livsmedel i bra mängd och tänk hur mycket bättre och snyggare du kommer se ut!

400
2013-12-29, 00:38
Jag förstår att det känns jobbigt men du behöver inte oroa dig, det är bara vatten! Fortsätt öka kalorierna, 1600 är fortfarande tok för lite. Är du kille eller tjej? Oberoende av kön ligger din BMR på ca 1600, dvs den energi som krävs för att kroppen över huvud taget ska kunna fungera. Med daglig aktivitet och träning på det blir det mycket mer kan jag lova dig. Med andra ord är det inte ens möjligt att den vikten du gått upp består av annat än vatten.

Hajjardu
2013-12-29, 07:39
Tack för någon svarade! Jag är tjej och jo jag vet att jag egentligen borde äta mer men som sagt så har de satt sina spår i huvudet och försöker varje dag och lägga tankarna på annat. Men kommer vattnet att avta efter kroppen vant sig eller kommer jag alltid känna mig svullen? Ska jag trappa upp försiktigt med kalorierna eller ska jag göra som nu och bara ändra det över en dag?

PatrikGustafsson
2013-12-29, 13:36
Asså vätska är beroende från dag till dag, det kommer alltså att släppa! En morgon vägde jag 83.8, morgonen efter vägde jag 80.2, kommer ihåg det ganska väl eftersom det var så stor differens! Öka kalorierna i den mängd du själv "klarar" av. Som sagt, tänk långsiktigt och att det du stoppar i dig kommer att hjälpa få dig resultat a.k.a GAINS

Hajjardu
2013-12-29, 15:12
Okej ska prova mig fram. Tack för svaren!