handdator

Visa fullständig version : Aldrig tränat mage, bör jag träna den under deff ändå?


ixlr8
2013-12-28, 19:46
Som rubriken, har i princip ALDRIG lagt ner något kontinuerligt fokus på magträningen, varit riktigt slarvig med den. "Bulkat" sen februari nu och känner för att dra en långsam deff nu. Så är det ens någon idé att börja träna den nu under min deff tror ni?

Uppskattar era åsikter enormt :)

sigill
2013-12-28, 19:48
Jo, det är ju klart att du ska träna magen. Annars tappar du muskler i onödan.

ixlr8
2013-12-28, 19:55
Jo, det är ju klart att du ska träna magen. Annars tappar du muskler i onödan.

Frågan är ju om jag har några muskler där att tappa *gah!*

Sach
2013-12-28, 20:04
Att inte träna magen är mindre klokt.
En stark mage är positivt för dom stora lyften och motverkar en muskulär obalans.

sigill
2013-12-28, 20:26
Frågan är ju om jag har några muskler där att tappa *gah!*

Alla har muskler att tappa, bara mer eller mindre.

Punkten
2013-12-31, 22:14
Jag gjorde likadant, sket helt i magövningar tills jag började deffa. Var mest för jag hade crunches som nedplitat val, kändes inte helt kul att lägga sig på gymgolvet och köra dom så jag sket i det - "syns ju ändå inte".
Kör en sån där romanian chair nu och det är 'roligare' så då gör jag dom ju också.
Win - win.

Sach
2013-12-31, 22:29
Kör en sån där romanian chair nu och det är 'roligare' så då gör jag dom ju också.
Win - win.

Menar du en sån här (http://www.exrx.net/WeightExercises/HipFlexors/WtVerticalLegRaise.html)?
Ett tips är att inte luta dig mot ryggstödet och istället vara rak i överkroppen, känns som det tar mycket bättre i magen då.
Lutar jag mig mot ryggstödet så känns det mest som att det är höftböjarna som arbetar.

Punkten
2013-12-31, 23:37
Menar du en sån här (http://www.exrx.net/WeightExercises/HipFlexors/WtVerticalLegRaise.html)?
Ett tips är att inte luta dig mot ryggstödet och istället vara rak i överkroppen, känns som det tar mycket bättre i magen då.
Lutar jag mig mot ryggstödet så känns det mest som att det är höftböjarna som arbetar.
Sa fel, har trott att den hette romanian chair den jag använder men icke..
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/LVSeatedLegRaiseCrunchPL.html
Ah, är ingen fara med kontakt - jag får den =)

RobbanColeman
2014-01-01, 09:26
Vad menas med träna magen?

ixlr8
2014-01-01, 12:06
Vad menas med träna magen?

Syftade på diverse övningar för obliques och absen så som leg raises,crunches,oblique twists mm.

RobbanColeman
2014-01-01, 12:15
Syftade på diverse övningar för obliques och absen så som leg raises,crunches,oblique twists mm.

Jag tycker nämligen jag håller min mage i rejält bra skick endast med marklyft och frontböj.

Commando1980
2014-01-01, 14:13
Som rubriken, har i princip ALDRIG lagt ner något kontinuerligt fokus på magträningen, varit riktigt slarvig med den. "Bulkat" sen februari nu och känner för att dra en långsam deff nu. Så är det ens någon idé att börja träna den nu under min deff tror ni?

Uppskattar era åsikter enormt :)

Ja, det är det.

Sach
2014-01-01, 14:37
Jag tycker nämligen jag håller min mage i rejält bra skick endast med marklyft och frontböj.

Det trodde jag med, tills min korsrygg blev så pass stark att det blev en obalans, något som har gett mig en hel del problem.
Magen ska tränas som alla andra muskler, sedans jag började med det så har jag blivit mycket starkare i magen, något som har haft en väldigt positiv effekt på mina stora lyft.
Jag har även lagt på mig bra med kött på magen, något jag inte fick via böj och mark, eller ingen märkbar mängd iaf.
Och låter det logiskt att inte träna en av kroppens största muskler specifikt?
Med den logiken så kan man skippa att träna quads med eftersom dom redan involveras i marklyft.

exor
2014-01-01, 14:47
Kör nog inte 1 magpass per år om man slår ut det. Magen är ändå helt ok så fort fettet börjar rinna av.

Loke
2014-01-01, 16:12
Det trodde jag med, tills min korsrygg blev så pass stark att det blev en obalans, något som har gett mig en hel del problem.
Magen ska tränas som alla andra muskler, sedans jag började med det så har jag blivit mycket starkare i magen, något som har haft en väldigt positiv effekt på mina stora lyft.
Jag har även lagt på mig bra med kött på magen, något jag inte fick via böj och mark, eller ingen märkbar mängd iaf.
Och låter det logiskt att inte träna en av kroppens största muskler specifikt?
Med den logiken så kan man skippa att träna quads med eftersom dom redan involveras i marklyft.

Hur märkte du att du fick obalans?

Tobbey
2014-01-01, 16:20
Jag tycker man ska träna magen specifikt även om man kör mycket böj/mark osv. Det behövs alltid mer bålstyrka i mitt tycke.

Sach
2014-01-01, 16:39
Hur märkte du att du fick obalans?

Symptom från korsryggen, var en naprapat och en sjukgymnast som gav mig diagnosen och det blev sakta och säkert bättre när jag började träna magen.
Vet att det finns fler här på forumet som har haft problem med detta, Hertzman är en om jag inte missminner mig.

AronP
2014-01-01, 19:28
Jag har sagt det i tidigare trådar och andra har sagt samma sak, men när träna mage utöver böj/mark. Magen blir visserligen stark av dessa men någon direkt volym byggs inte.

Sheogorath
2014-01-01, 19:42
Just m. rectus abdominis, sexpacket är inte en superviktig muskel om vi talar om den så berömda "rygghälsan". Den är bra i vardagen för att smidigt ta sig upp från ryggliggande men har inte någon särskilt central uppgift i komplexa lyft. Att jag highlightar rectus abdominis är för att belysa att man inte kan tala om magen som man talar om biceps: magen är inte en muskel. De muskler som är viktigast för "rygghälsan" är inte de synliga, ytliga musklerna utan den djupa, stabiliserande muskulaturen som man INTE tränar effektivast med traditionella crunches. Dessa osynliga muskler tränar man när man gör övningar som kräver god bålstabilitet: egentligen det mesta med fria vikter, bollövningar mm.

Sexpacket tränar man främst av estetiska skäl: för att få djup i rutorna. Naturligtvis är det mer hälsosamt att inkludera träning för muskeln än att inte göra det. Men blanda inte äpplen och päron när ni pratar om "magen".

RassK
2014-01-02, 13:49
ixlr8: Läs denna
how-to-achieve-maximal-abdominal-development (http://joshhamiltonfitness.com/how-to-achieve-maximal-abdominal-development/)

<- Men vafan vet jag om maximal mag-utveckling

Kvicksilver
2014-01-02, 13:55
Jag har sagt det i tidigare trådar och andra har sagt samma sak, men när träna mage utöver böj/mark. Magen blir visserligen stark av dessa men någon direkt volym byggs inte.

Men om man satsar på byggning vill man väll inte ha någon större volym på magen? Det känns som "slöseri" att lägga för mycket muskelmassa där.

AronP
2014-01-02, 14:07
Men om man satsar på byggning vill man väll inte ha någon större volym på magen? Det känns som "slöseri" att lägga för mycket muskelmassa där.

Jo du vill ha magrutor som poppar. Det är inte så att midjsn som sådan växer avsevärt.

cryx
2014-01-02, 15:20
Just m. rectus abdominis, sexpacket är inte en superviktig muskel om vi talar om den så berömda "rygghälsan". Den är bra i vardagen för att smidigt ta sig upp från ryggliggande men har inte någon särskilt central uppgift i komplexa lyft. Att jag highlightar rectus abdominis är för att belysa att man inte kan tala om magen som man talar om biceps: magen är inte en muskel. De muskler som är viktigast för "rygghälsan" är inte de synliga, ytliga musklerna utan den djupa, stabiliserande muskulaturen som man INTE tränar effektivast med traditionella crunches. Dessa osynliga muskler tränar man när man gör övningar som kräver god bålstabilitet: egentligen det mesta med fria vikter, bollövningar mm.

Sexpacket tränar man främst av estetiska skäl: för att få djup i rutorna. Naturligtvis är det mer hälsosamt att inkludera träning för muskeln än att inte göra det. Men blanda inte äpplen och päron när ni pratar om "magen".

Precis. Transversus Abdominis är nog viktigare om vi snackar bålstabilitet vid t.ex. tunga lyft.

Sheogorath
2014-01-02, 15:35
Precis. Transversus Abdominis är nog viktigare om vi snackar bålstabilitet vid t.ex. tunga lyft.

T.ex, ja. Den är väl den viktigaste. Sen har vi quadratus lumborum som man ibland räknar till "magen", till viss del inre obliquer, bäckenbotten, även diafragman kan ha en stabiliserande funktion osv.

Edit: för att inte tala om t.ex. m. iliacus som har en viktig funktion att stabilisera bålen när höften är flekterad. Detta ständiga jagande att "koppla bort" höftböjarna vid magträning är verkligen en styggelse om vi ska snacka funktion, på tal om ingenting.

Ozziking
2014-01-02, 15:37
Jag tränar magen typ vart andra pass, vet inte om det är för mycket dock. Blir cable crunch, bottoms up, benlyft, ab roller etc crunch på boll och så.

Brukar också köra 8 minute abs med lite ändra övningar. Damn - jobbigt.

Sach
2014-01-02, 17:36
Men om man satsar på byggning vill man väll inte ha någon större volym på magen? Det känns som "slöseri" att lägga för mycket muskelmassa där.

Say what?!:krampus
Muskelmassa och byggning går inte ihop med "slöseri".
Att du får för stora magmuskler är nog inget du behöver oroa dig för, någonsin.
Som "byggare" vill du ju få så mycket muskelmassa som möjligt, och mer muskelmassa = högre energibehov, något jag personligen älskar då mat är en av mina stora passioner.

Sheogorath
2014-01-02, 17:49
Say what?!:krampus
Muskelmassa och byggning går inte ihop med "slöseri".
Att du får för stora magmuskler är nog inget du behöver oroa dig för, någonsin.
Som "byggare" vill du ju få så mycket muskelmassa som möjligt, och mer muskelmassa = högre energibehov, något jag personligen älskar då mat är en av mina stora passioner.

När man tränar rectus abdominis kommer man ofrånkomligen att träna obiquerna samtidigt. Det finns inget sätt att komma runt det (som jag kommit på iaf...). Obliquerna kan bidra till att skapa intrycket av att bäckenet är brett. Det ger ett sämre visuellt intryck. Om man är extremt rädd för att "få ett bredare bäcken" kan man ju välja att utesluta den träningen. Nackdelen är förstås sämre styrka i aktuell muskel och eventuellt sämre djup i rutorna.

Jag skulle dock vilja säga (vill tro! ;)) att risken att lägga på sig massa i obliquerna är större om man går in med specifika övningar (rotationer tänker jag på framförallt). Men har man genetiskt bra rutor men tendens till "brett bäcken" kanske man gör bäst i att helt skippa crunches och andra övningar som aktiverar obliquerna, om man tränar för estetiken primärt.

PureWhey
2014-01-02, 17:52
Jag tycker man ska träna magen specifikt även om man kör mycket böj/mark osv. Det behövs alltid mer bålstyrka i mitt tycke.

Håller med till fullo, annars märker man efter ett tag att det saknas styrka där.

pezrulezhaakon
2014-01-02, 18:00
Sheogorath

Att koppla ur höftböjarna för att göra magmusklerna starkare, eller "hinna ikapp", är verkligen inte en styggelse, på tal om ingenting.

Extremt många är starkare i höftböjarna i jämförelse till vad magen orkar motverka.

Sheogorath
2014-01-02, 18:03
Sheogorath

Att koppla ur höftböjarna för att göra magmusklerna starkare, eller "hinna ikapp", är verkligen inte en styggelse, på tal om ingenting.

Ok, då vet jag.

Alltidxx
2014-01-03, 11:39
Jag skulle dock vilja säga (vill tro! ;)) att risken att lägga på sig massa i obliquerna är större om man går in med specifika övningar (rotationer tänker jag på framförallt.
Men den träningen är viktig för komplett magträning och det behövs för stark mage för bålstabilitet och support vid andra lyft.

Att utesluta träning för vissa magmuskler för uteendets har man mer att förlora på än vinna.

Sheogorath
2014-01-03, 11:58
Men den träningen är viktig för komplett magträning och det behövs för stark mage för bålstabilitet och support vid andra lyft.

Att utesluta träning för vissa magmuskler för uteendets har man mer att förlora på än vinna.

Det viktigaste för att bli bra på "andra lyft" är fortfarande att göra "andra lyft" med adekvat belastning så att man kan hålla god teknik. Jag tror inte att man riskerar att skada sig för att man väljer att utesluta specifik träning av varken rectus abdominis eller obliquerna. Det är möjligt (kanske t.o.m. troligt) att man skulle kunna få bättre styrkeutveckling i en viss gren om man tränade t.ex. obliqeurna, men det är inte det primära för alla. Rygghälsan är dock viktig för alla men här menar jag att nämnda muskler inte har en så central roll att man inte kommer undan med att utesluta riktade övningar.

whuddafuks
2014-01-03, 13:54
Det viktigaste för att bli bra på "andra lyft" är fortfarande att göra "andra lyft" med adekvat belastning så att man kan hålla god teknik. Jag tror inte att man riskerar att skada sig för att man väljer att utesluta specifik träning av varken rectus abdominis eller obliquerna. Det är möjligt (kanske t.o.m. troligt) att man skulle kunna få bättre styrkeutveckling i en viss gren om man tränade t.ex. obliqeurna, men det är inte det primära för alla. Rygghälsan är dock viktig för alla men här menar jag att nämnda muskler inte har en så central roll att man inte kommer undan med att utesluta riktade övningar.

Så om man tränar mage enbart för kroppslig hälsa, så kan man med gott samvete skita i rectus abdominus? Påverkar det hållning/balans mellan muskler negativt på något sett?

Sheogorath
2014-01-03, 14:02
Så om man tränar mage enbart för kroppslig hälsa, så kan man med gott samvete skita i rectus abdominus? Påverkar det hållning/balans mellan muskler negativt på något sett?

Det kan man teoretiskt tänka sig men för det stora flertalet gäller det framförallt att hålla god rörlighet i höftböjarna, ha god styrka i bakre kedjan (gluteus maximus kan vara ganska svag hos många), god proximal stabilitet/djup bålstyrka och framförallt bra vanemönster i vardagen. Hållning är mycket en fråga om hur man är van att föra sig. Mycket av träningen är den man gör med medvetenhet om kroppens position i olika situationer.

Edit: ett vettigt tips är att ge rectus abdominis sin träning via höftböjarna, som skall hållas både starka och rörliga: att man ser till att hålla länden i en neutral position när man gör rörelserna, exempelvis hålla nere svanken vid raka benlyft. Är man konsekvent med det kommer man att få den styrkan som behövs skulle jag säga. Men som sagt: vill man ha djup i rutorna och inte har det "gratis" från sina föräldrar är det ju riktad träning som gäller.

bubbs
2014-01-03, 14:05
Det kan man teoretiskt tänka sig men för det stora flertalet gäller det framförallt att hålla god rörlighet i höftböjarna, ha god styrka i bakre kedjan (gluteus maximus kan vara ganska svag hos många), god proximal stabilitet/djup bålstyrka och framförallt bra vanemönster i vardagen. Hållning är mycket en fråga om hur man är van att föra sig. Mycket av träningen är den man gör med medvetenhet om kroppens position i olika situationer.

Off-topic men i mitt fall verkar den eviga struliga länken vara Quadratus Lumborum och en höft som "hamnar snett" och får justeras av naprapat. Det enda hon pratar om är bålstyrka men kan man träna de musklerna på annat sätt?

Nephelite
2014-01-03, 14:34
Just m. rectus abdominis, sexpacket är inte en superviktig muskel om vi talar om den så berömda "rygghälsan". Den är bra i vardagen för att smidigt ta sig upp från ryggliggande men har inte någon särskilt central uppgift i komplexa lyft. Att jag highlightar rectus abdominis är för att belysa att man inte kan tala om magen som man talar om biceps: magen är inte en muskel. De muskler som är viktigast för "rygghälsan" är inte de synliga, ytliga musklerna utan den djupa, stabiliserande muskulaturen som man INTE tränar effektivast med traditionella crunches. Dessa osynliga muskler tränar man när man gör övningar som kräver god bålstabilitet: egentligen det mesta med fria vikter, bollövningar mm.

Sexpacket tränar man främst av estetiska skäl: för att få djup i rutorna. Naturligtvis är det mer hälsosamt att inkludera träning för muskeln än att inte göra det. Men blanda inte äpplen och päron när ni pratar om "magen".


=) Well said

Diomedea exulans
2014-01-03, 14:35
De få gånger i vardagen jag har känt att "hmm, en stark rectus abdominis vore kanske inte så tokigt ändå" är när jag har varit tvungen att lyfta min underkropp över någonting. Typ om jag ska ta mig över ett hinder och svingar över benen.

Bryggan
2014-01-03, 16:14
Ähhh, sexpacket är viktigt ur ett evolutionärt perspektiv. Ett bra sexpack ökar dina chanser till att kunna fortplanta dig, därför är rectus abdominis den viktigaste muskeln alla kategorier.