handdator

Visa fullständig version : Gainer?


Tahu
2013-12-28, 19:40
Hej Allihop!

Detta blir mitt första inlägg på ett träningsforum :) Det känns roligt att man är på väg mot ett hälsosammare liv.

Under drygt fyra veckor har jag planerat hur jag kommer träna och äta bättre. Innan visste jag ingenting om bulka eller deff, men jag är van vid att träna många gånger i veckan.

Nu har jag dock försökt läsa på så gott jag kan, frågat alla jag känner som kan något om kost och träning och tagit fram en god träningsplan. Dock känner jag mig mest osäker på kosten. Jag är cirka 191 cm, väger drygt 87 kg och tränat styrka ett flertal år nu av och till, samt ett flertal varierande sporter, så jag är i relativt god form. Dock har jag inte precis den där magplattan de flesta önskar. Detta mest pga mitt i dagsläget extremt ohälsosamma kost.

I dagsläget vill jag bli lite större innan jag börjar deffa, men jag är osäker på vad jag ska börja med. Jag funderar på att gå upp till 92-93 kg innan jag börjar deffa, men jag är samtidigt osäker på om man kommer bli "synbart" tjock utav detta.

Nu till min fråga: Är det att rekommendera att ta Gainer om man vill ha snabba resultat, eller ska man bara äta mer "vanlig" mat? I dagsläget kan jag äta hur mycket godis/läsk/kakor jag vill utan att notera någon speciell skillnad. Samtidigt märker jag att jag bygger muskler relativt snabbt om jag verkligen försöker. Min plan är att träna styrka 3 ggr / veckan, äta mycket kolhydrater och grönsaker. Jag har även planerat att ta Whey Protein 80 varje morgon och post-workout.


Tack på förhand! :)

R Scarpa27
2013-12-28, 19:46
whey, gainer osv osv e bara ett hjälpmedel...
bygger lika mycket på vanlig mat med tillräckligt av protein och såklart överskott av kalorier.

har du bara aptit så löser du det detta enkelt, käka kött, & drick mjölk & unna dig sådant du gillar.

sen kan du inte noja över viktökning, det fixar du under deffen sen.

bulka först, deffa sen.

mattisjamtback
2013-12-28, 19:57
Som tidigare sagt, bara ett hjälpmedel att få i sig protein och kolhydrater snabbt efter passet. Ska du inte träna mer än 1 gång per dag och hellre äter mat så är det bättre att bara ta Vassle direkt efter.

Men jag håller dock inte med om att man inte ska oroa sig för viktuppgång, väldigt onödigt att lägga på sig mycket fett för att det bara skapar längre deffperiod men risk för muskelförlust.+att pendla u vikt och näringsintag antagligen inte är det mest hälsosamma.
Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Tahu
2013-12-28, 20:03
Tack för snabba svar!

Jag bör tillägga att jag kan ha svårt att äta en stor mängd mat på en gång. Jag har också hört att man bör vara försiktig så man inte lägger på sig för mycket som Du nämnde mattisjamtback. Jag tänkte om någon av er har provat Gainer, och om det är enklare att "kontrollera" sin viktuppgång med det? Självklart om man gör en noga uträkning blir kalorierna detsamma, men så att man inte vänjer sig vid en stor mängd mat under bulk.

King Grub
2013-12-28, 20:03
Det handlar om ett enkelt sätt att få i sig energin man behöver, inget annat. Du får ingen annan muskeluppbyggande effekt av X kcal gainer än av X kcal mat. Har du inga problem att äta så mycket energi du behöver, finns det ingen anledning att använda en gainer annat än för enkelhetens skull. En gainer är bara kolhydrat från potatis eller majs och protein från mjölk, i pulverform, och har ingen "effekt" annat än samma energimängd mat. Om du däremot har svårt att komma upp i den mängd energi du behöver från maten, då tycker många att flytande näring, t ex i form av gainer, är ovärdeligt. Det är inte fel med gainer om du behöver det, eller om du föredrar att få energin i lätt drickbar form t ex efter passet. Alla har inte matlust direkt efter hård träning.

mattisjamtback
2013-12-28, 20:34
Inte mycket att lägga till det Grub sa. Det enda jag kan säga är att det är bra att få i sig protein inom 30 min efter träning.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Fogel
2013-12-29, 03:58
Det är inte behövligt att få i sig protein inom 30 minuter, det är bara vidskepligt. Först efter ungefär en timma som den uppreglande proteinsyntesen av träning kan börja. Har man inte allt för långt hem så är det inga problem att bara gå hem och äta.

IvarLudvig
2013-12-29, 07:44
Jag tycker att det är supersmidigt med gainer! Käka direkt efter passet för att snabbt få i dig kolisar och få en bättre återhämtning. Kalorierna ersätter även de som du har förbränt när du tränat.

R Scarpa27
2013-12-30, 07:47
Jag tycker att det är supersmidigt med gainer! Käka direkt efter passet för att snabbt få i dig kolisar och få en bättre återhämtning. Kalorierna ersätter även de som du har förbränt när du tränat.

det där beror ju helt & hållet på helheten under en hel dag att komma till överskott.

IvarLudvig
2013-12-30, 10:09
det där beror ju helt & hållet på helheten under en hel dag att komma till överskott.

Javisst. Men gainer mättar inte så mycket. Jag t ex försöker äta 1000 kcal extra på träningsdagar. Då är det smidigt att ta en gainen på 500 efter passet och sen lite extra mat till middag eller förstärkt kvällsfika istället för att trycka i sig 1000kcal extra mat.

R Scarpa27
2013-12-30, 19:22
Javisst. Men gainer mättar inte så mycket. Jag t ex försöker äta 1000 kcal extra på träningsdagar. Då är det smidigt att ta en gainen på 500 efter passet och sen lite extra mat till middag eller förstärkt kvällsfika istället för att trycka i sig 1000kcal extra mat.

yes true =) men man kan dricka mjölk till varje måltid med hjälper iaf en bit =)...

men visst gainer hjälper till för den som inte orkar äta ordentligt & ger enkla kalorier utan att mätta något vidare.
man ska ju dock inte ha för vana att ersätta måltider med gainer bara, utan som ett hjälpmedel utöver kosten tills man lärt sig hiva mera käk.

Skogssmurf
2014-01-01, 12:34
Nu e ja inte nån guru på det här men kom fram till att jag inte får i mig tillräckligt med kalorier på träningsdagar utan hamnar på ett stort underskott. Då införskaffade jag en gainer som jag tar efter träning 3 dagar i veckan.

Eftersom jag har dietat bort totalt 25kg o samtidigt e lite rädd för att hamna i gamla matvanor så tycker jag gainern funkar bra för att hålla balans träningsdagarna o ligger runt balans utan den de övriga dagarna.

Försöker hålla proteinintaget på 2gr/kg kroppsvikt o stöttar upp till den nivån med 3-fas proteinpulver morgon o kväll.

Har inte tränat länge alls, är på en dryg månad efter ett långt uppehåll på pga av en sönderlyft rygg (jobb) som jag drog på mig för 20år sen.

Resultatet så här länge är +50% i benövningar och runt 20-30% i överkroppen. Överarmsmått +0.8cm midja -2cm.

Känns som om det är ett hyffsat upplägg för mig. Hur det skulle passa någon annan är en helt annan sak. Tror det viktigaste är att du tror på det du gör och gör det med måtta. Att grisbulka till målvikten vinner du nog inte mycket på.

Det står inget om din ålder o det kan vara avgörande för ditt upplägg. Jag är 42 och kan inte räkna med att kunna bygga på mig mer massa än typ 3-4kg per år i bästa fall. (inte torr massa utan vatten inräknat). Skulle jag bulka vettigt för att öka 5kg utan allt för mycket fett så är 5-6kg typ ett år för min del.

Det finns hur mycket som helst o läsa om det o tonvis med studier som säger raka motsatser mot varandra. Jag kommer troligtvis sikta på ett upplägg med minicykler enligt följande http://www.muscleandstrength.com/articles/bulking-for-natural-bodybuilders.html

Om det är rätt eller fel törs jag inte säga skit om. Jag får helt enkelt se hur det fungerar för mig.