handdator

Visa fullständig version : Elitsatsande idrottare behöver hjälp!


Bultensfoto
2013-12-27, 20:40
Tjenare, jag är en elitsatsande skytt som är aktuell inom landslaget i något som heter Running Target, (löpande mål)

Jag har en bössa som väger cirka 5.5 kilo, bössan är cirka 1.5 meter lång, längst fram på bössan har jag 1.4 kilos vikt för att få stabiliteten i vapnet och kan hålla så stadigt som möjligt för att utföra skottet så lika varje gång. 5.5 kilo kanske inte verkar speciellt mycket för endel, men lyfter man detta från höftkulan och upp till axeln 4-6 dagar i veckan, 100-150 gånger per träning så sätter det sina spår. Bössan är inte likt andra vapen utan är extremt tungt längst fram, alltså cirka 1.5 meter ut från kroppen.

Vad jag behöver hjälp med är att träna upp stabiliteten i kroppen samt att få långsamma muskler som inte har så lätt att röra på sig, speciellt i området armar/axlar/bröst. I den skyttegren som jag utövar så är en snabbt rörande muskel en stor nackdel då det är väldigt små marginaler mellan goda resultat och totalt fjasko! Stora muskler är också till min nackdel.

Styrka i bål och rygg är mycket viktigt för att jag ska stå balanserat och orka en hel tävling eller få ut så mycket som möjligt av mina skyttepass.

Jag bor i en liten by och har jobbet 2km bort, gymmet har jag 400 meter ifrån där jag bor. Skytte tränar jag 4-6 dagar i veckan. Så jag har rätt bra förutsättningar för träning då det inte finns så mycket annat att göra på fritiden.

Hur skulle ni lägga upp träningen? vad skulle ni träna? hur skulle ni träna? vilka övningar skulle ni rekommendera? hur många repetitioner skulle ni träna?

/Bulten

Tack för svaren på förhand!

Tobbey
2013-12-27, 20:43
Det behöver inte vara så "sport-specifik" träning. Håll dig till basic träning som stärker hela kroppen från topp till tå så ska det nog gå bra. Knäböj, marklyft, militärpress, bänkpress osv.

cero
2013-12-27, 21:05
[...] samt att få långsamma muskler som inte har så lätt att röra på sig, speciellt i området armar/axlar/bröst.

Går ej.

Stora muskler är också till min nackdel.

Hur stor nackdel? Med styrkan kommer nämligen muskelmassan.

Och har du pratat med dina tränare om detta? Om du är påväg mot landslaget bör du väl ha hyffsad coachning.

z_bumbi
2013-12-27, 22:32
*Statisk träning med vapnet eller en atrapp, håll lite längre än vad du håller vapnet i sträck.
*Statisk träning för bålen. Plankan, sidoplankan och en övning där du står upp och övar på att parera rörelser (exakt vilken bör man testa ut).
*Konditionsträning för att få bättre syresättning av musklerna.
*En hel del högrepsträning för vissa muskler (jag måste tänka mer för komma på exakt vilka) så att de får en bättre syresättning lokalt. Högreps är här inte 10-20 reps utan 50-100 reps per set men det finns också en risk att det utöver den vanliga träningen blir för mycket så det är verkligen läge att ta det lugnt och kanske också strunta i de här seten då det troligen ger marginellt i förhållande till risken.

Fredriiik
2013-12-27, 22:43
Det behöver inte vara så "sport-specifik" träning. Håll dig till basic träning som stärker hela kroppen från topp till tå så ska det nog gå bra. Knäböj, marklyft, militärpress, bänkpress osv.

hur ser du att knäböj förbättrar hans precision på skyttet?...

bumbis råd låter vettiga! Om du är så duktig så ta hjälp av de andra som är minst lika duktiga, fråga hur de tränat/tränar. De är nog dem som kan ge dig bäst tips :)

L-Sami
2013-12-27, 22:46
Eftersom du håller i ett vapen så skulle jag lägga till uthållighetsträning av skulderstabilisatorer och ha bra balans mellan agonister/antagonister i följande muskler rotatorcuffen, serratus anterior, övre/mellersta/nedre trapezius, rhomber, lats, biceps, triceps, pectoralis major och deltoideus alla huvuden. Det är i princip hela överkroppen, men just muskelbalanser kan vara bra att tänka på då du utför ett statiskt arbete.

Tobbey
2013-12-27, 22:46
hur ser du att knäböj förbättrar hans precision på skyttet?...

bumbis råd låter vettiga! Om du är så duktig så ta hjälp av de andra som är minst lika duktiga, fråga hur de tränat/tränar. De är nog dem som kan ge dig bäst tips :)

Stärka knäna osv.

Bultensfoto
2013-12-28, 09:45
*Statisk träning med vapnet eller en atrapp, håll lite längre än vad du håller vapnet i sträck.
*Statisk träning för bålen. Plankan, sidoplankan och en övning där du står upp och övar på att parera rörelser (exakt vilken bör man testa ut).
*Konditionsträning för att få bättre syresättning av musklerna.
*En hel del högrepsträning för vissa muskler (jag måste tänka mer för komma på exakt vilka) så att de får en bättre syresättning lokalt. Högreps är här inte 10-20 reps utan 50-100 reps per set men det finns också en risk att det utöver den vanliga träningen blir för mycket så det är verkligen läge att ta det lugnt och kanske också strunta i de här seten då det troligen ger marginellt i förhållande till risken.

Det här känns precis som det jag behövde få höra! Någonting att börja jobba med, magkänslan säger att du är påväg åt rätt håll, har pysslat lite med plankan och sådana grejor förr, men nu har jag varit sjuk i några månader och har en lång väg tillbaka till där jag var.

Eftersom du håller i ett vapen så skulle jag lägga till uthållighetsträning av skulderstabilisatorer och ha bra balans mellan agonister/antagonister i följande muskler rotatorcuffen, serratus anterior, övre/mellersta/nedre trapezius, rhomber, lats, biceps, triceps, pectoralis major och deltoideus alla huvuden. Det är i princip hela överkroppen, men just muskelbalanser kan vara bra att tänka på då du utför ett statiskt arbete.

Låter vettigt! =) därmot måste nog sökmotorn google hjälpa med lite ord känner jag =)

Går ej.

Hur stor nackdel? Med styrkan kommer nämligen muskelmassan.

Och har du pratat med dina tränare om detta? Om du är påväg mot landslaget bör du väl ha hyffsad coachning.

Vadå Går ej? Allting går bara man vill, jag har hållt på 4 år nu och varit med på både EM och VM. Efter 9 månader fick jag förtroendet att åka på EM i Belgrad. Det är väll ett tecken på att om man vill så kan man! Vart föresten EM guld och silver i lag!! Men till saken! Jag är inte ute efter styrka eller muskelmassa, utan jag är mer ute efter rörlighet, bygga upp kroppens små muskler eller vad man ska säga, stabilisera upp ryggen, armarna, axlarna och bröstet med några övningar som inte bygger för stora muskler, för det gör mig klumpig, speciellt stora biceps är till stor nackdel. Därför höjjer jag bumbis inlägg till skyarna!

Vi är en liten sport med några hundra utövare i Sverige, vi har 2 riktigt duktiga i Sverige just nu och vad jag har förstått så är det i stort sett 95% löpning dom jobbat med, en liten del har det utövat i gymmet. Men åren spelar nog stor roll då man i min ålder inte har så mycket erfarenhet och så. mitt mål är att försöka påskynda processen samt att bli stabilare för skyttet, må bättre och få bättre kondition.

sigill
2013-12-28, 09:54
Bra att du tänker på styrkan. Det finns många konditionsidrottare som försummar den biten.

Vettigast för dig är nog att fokusera på allmän styrka, särskilt i början. Annars riskerar du att bygga in obalanser i kroppen. Men du behöver inte kunna knäböja 200 kg, det kan göra dig för tung för att springa bra. Överkroppsstyrka är nog viktigare för dig även om du bör bli starkare i hela kroppen till att börja med.

z_bumbi
2013-12-28, 12:21
Bra att du tänker på styrkan. Det finns många konditionsidrottare som försummar den biten.

Vettigast för dig är nog att fokusera på allmän styrka, särskilt i början. Annars riskerar du att bygga in obalanser i kroppen. Men du behöver inte kunna knäböja 200 kg, det kan göra dig för tung för att springa bra. Överkroppsstyrka är nog viktigare för dig även om du bör bli starkare i hela kroppen till att börja med.

Det är inte IPSC.

Sarco
2013-12-28, 16:22
Spontant tänker jag att OP borde öva att höja vapnet i motsatt fattning också, t.ex. i samband med att han tränar. Just för att inte skapa obalanser. Är det feltänkt?

Sen OP, kör du grundläggande övningar som bröstpressar (bänk eller hantel), breda roddar och styrketräning för bål och rotatorcuffar, så behöver du inte oroa dig för musklerna ska växa okontrollerat. Det är tyvärr inte riktigt så enkelt :) Kör relativt lätta vikter och många repetitioner och se hur det känns.

Jag rekommenderar att du börjar med http://traningslara.se/core-del-i-vad-ar-det-och-vilka-muskler-menar-man/ och fortsätter med de andra delarna i den artikelserien för att läsa om magträning. Slutsatsen är typ plankan och sidoplankan i början, som skrivits innan.

Proxy
2013-12-28, 16:58
Running target har väll inte det minsta med löpning att göra?

Jag skjuter inte mycket (men långt mycket mer än gemene man), men är man uppväxt med en jägare till far så har man allt gjort sin beskärda del skytte.
Det enda jag har att säga är att det blir förbannat mycket enklare att hålla i ett gevär stabilt när geväret inte väger särskilt mycket för en.
En svag muskel behöver jobba hårdare än en stark muskel för att stabilisera vikten helt enkelt.

Bultensfoto
2013-12-28, 19:56
Running target har väll inte det minsta med löpning att göra?

Jag skjuter inte mycket (men långt mycket mer än gemene man), men är man uppväxt med en jägare till far så har man allt gjort sin beskärda del skytte.
Det enda jag har att säga är att det blir förbannat mycket enklare att hålla i ett gevär stabilt när geväret inte väger särskilt mycket för en.
En svag muskel behöver jobba hårdare än en stark muskel för att stabilisera vikten helt enkelt.

På punkt 1 kan jag hålla med dej, skytte har ingenting med löpning att göra tekniskt set. En duktig skytt på den internationella nivån som jag är på som utsätt för nervositet och adrenalin-påfrästningar vid tävlingar som är svåra att kontrollera, är man på den här nivån bra tränad, kondition och rätt tränad styrkemässigt så har du vunnit massor redan där, då du har större syretillförsel och stabilare i kroppen på rätt sätt så har du så mycket lättare att jobba med pulsen och adrenalinpumpet du får, i klartext så är det lättare att sänka pulsen och dunket i kroppen av adrenalinet om du är bra tränad, eller tvärt om att öka pulsen.

Angående påståendet att ett gevär som är lättare gör att man blir stabilare, det säger bara någon som har noll koll på vad han/hon snackar om. Hitta en Running Target skytt i världen som är duktig som har under 1 kilo längst fram på pipan så säg gärna till mej! Running Target handlar om att skjuta på löpande mål på 10meter och 50meter och även 80meter. Min paradgren är 50meter där jag i regel håller mej inom 8 centimeter i omkrets på 34 skott. Målet som rör sig över en bana som är 10 meter lång och visar sej endast 2.5 sekunder. Dessutom börjar du med kolven nere vid höftkulan. Med en duktig skytt menar jag en som ligger över 580 av 600 poäng i snitt!

Anledningen varför man har en vikt där fram är för att du ska få så lugna och kontrollerade rörelser in mot målet som möjligt. Jag orkar inte förklara för dej något mer. Vill du förbättra ditt skytte vid rörande mål så kolla gärna på filmen jag länkar dej! Där har du två av världens bästa Running Target skyttar.

http://www.youtube.com/watch?v=0tUBIK44ssM

Diomedea exulans
2013-12-28, 19:58
Menar du att för hög styrka är dåligt i denna sport eftersom vikten längst fram på geväret då känns för lätt?

Bultensfoto
2013-12-28, 20:03
Spontant tänker jag att OP borde öva att höja vapnet i motsatt fattning också, t.ex. i samband med att han tränar. Just för att inte skapa obalanser. Är det feltänkt?

Sen OP, kör du grundläggande övningar som bröstpressar (bänk eller hantel), breda roddar och styrketräning för bål och rotatorcuffar, så behöver du inte oroa dig för musklerna ska växa okontrollerat. Det är tyvärr inte riktigt så enkelt :) Kör relativt lätta vikter och många repetitioner och se hur det känns.

Jag rekommenderar att du börjar med http://traningslara.se/core-del-i-vad-ar-det-och-vilka-muskler-menar-man/ och fortsätter med de andra delarna i den artikelserien för att läsa om magträning. Slutsatsen är typ plankan och sidoplankan i början, som skrivits innan.

Japp där har du alldelens rätt, dem som tränar väldigt mycket och jobbar som detta kan man säga (militärer och poliser) lyfter ungefär lika många lyft på vänster sida som på höger sida eller tvärs om. Men för en som jobbar 100% och har företag vid sidan om att sköta så är tiden väldigt avgörande, därför slarvar man ofta med denna ack så viktiga detalj att lyfta bakvänt.

Ja precis, statiska övningar tror jag är riktigt bra!

Bultensfoto
2013-12-28, 20:04
Menar du att för hög styrka är dåligt i denna sport eftersom vikten längst fram på geväret då känns för lätt?

Nepp, det vill jag inte påstå.

Proxy
2013-12-28, 20:08
Nu missförstod du mitt inlägg ungefär så mycket som var möjligt.

Live från böjracket med Tapatalk

Sarco
2013-12-28, 22:34
Angående påståendet att ett gevär som är lättare gör att man blir stabilare, det säger bara någon som har noll koll på vad han/hon snackar om. Hitta en Running Target skytt i världen som är duktig som har under 1 kilo längst fram på pipan så säg gärna till mej! [---]

Anledningen varför man har en vikt där fram är för att du ska få så lugna och kontrollerade rörelser in mot målet som möjligt. Jag orkar inte förklara för dej något mer.

Tagga ner - alla som postar i tråden försöker ju hjälpa dig med svar på din fråga. Att geväret ska vara lättare sade inte Proxy. "inte väger särskilt mycket för en" tolkar jag som att du är starkare i förhållande till vikten, inte att geväret är lätt. Och du kan vara rätt stark i axelpartiet utan bulliga muskler.

cero
2013-12-28, 23:12
Vadå Går ej? Allting går bara man vill, jag har hållt på 4 år nu och varit med på både EM och VM. Efter 9 månader fick jag förtroendet att åka på EM i Belgrad.

Du får ju läsa vad som står i citaten.