Visa fullständig version : Frysa in matlådor?
tränaärlivet
2013-12-27, 20:24
Går det att frysa in matlådor med mat som lax, kyckling m.m?
Tänkte göra det för att äta en matlåda efter varje gympass.
nisse1976
2013-12-27, 20:25
Japp det går utmärkt
R Scarpa27
2013-12-27, 20:44
eh ja, självklart. hehe. =/
tina i micron innan du äter bara =)
Hur hälsosamt är det? Tänker främst på Bisfenol-A som man lär få i sig i form av att man micrar plastlådor? (om man nu inte är hemma och har tillgång till tallrikar)
tränaärlivet
2013-12-28, 00:22
Jo jag kan lägga över och värma på tallrik :)
Kan man inte på en talrik så finns det matlådor i glas om man är orolig för plasten.
Hur hälsosamt är det? Tänker främst på Bisfenol-A som man lär få i sig i form av att man micrar plastlådor? (om man nu inte är hemma och har tillgång till tallrikar)
Använd samma låda flera gånger;)
Diska din matlåda med varmt vatten och diskmedel så kommer du att laka ut ftalater, bisfenol och vad som helst annat som kan gömma sig i plasten.
Att lådan är märkt med Glas och gaffel är självklart redan du ens funderar på att använda den till mat.
bighulken
2013-12-28, 08:20
Jajjamensan det funkar utmärkt!!!
själv så lagar jag mat varje söndag(oftast),då brukar det bli en 15 lådor.blandade olika maträtter.men sallad,grönsaker å frukt funkar inte så bra,det får man göra hela tiden i stället,är ju färskvaror.matlagningen brukar ta 3-4tim i anspråk.
Använd samma låda flera gånger;)
Diska din matlåda med varmt vatten och diskmedel så kommer du att laka ut ftalater, bisfenol och vad som helst annat som kan gömma sig i plasten.
Att lådan är märkt med Glas och gaffel är självklart redan du ens funderar på att använda den till mat.
Tack för tipset, jag har tyvärr inte gjort så tidigare.
Tack för tipset, jag har tyvärr inte gjort så tidigare.
Har du tagit en ny matlåda varje gång du ska göra en matlåda?
Har du tagit en ny matlåda varje gång du ska göra en matlåda?
Jag skyller på dig z_bumbi. Jag började bland annat göra köttfärssåsen du tipsade om där man har proportionerna 1:1:1:1 mellan lök, köttfärs, tomat osv, brukar fuska ner en 3dl grädde också samt bönor, otroligt gott.
Skämt åsido. Jag brukar göra grytor, köttfärssås osv och frysa ner i mindre burkar då jag inte har så stor frys (t.ex. gamla 500 grams kvargburkar). När jag sedan ska göra i ordning matlådorna tinar jag dessa små burkar och häller över pasta+köttfärssås i större burkar, och många gånger kan detta vara annat än matlådor, ibland är det vanliga matlådor. Tar det som ligger nära till hands. T.ex. turkisk youghurtburk osv, dessa kastar jag ofta då jag haft mat i.
Det är skönt att ha 10-15 matlådor i frysen.
Jag får nog se till att köpa glas&gaffel-matlådor dit jag lägger över maten då den ska micras. Att frysa ner i vanliga kvargburkar osv antar jag inte är något problem.
Behövs inte micras. Ta ut dagen innan och låt det tina i kylskåpet.
Akta dig för att frysa in kokt potatis dock, den blir inget vidare tinad sedan.
R Scarpa27
2013-12-28, 19:51
Akta dig för att frysa in kokt potatis dock, den blir inget vidare tinad sedan.
ingen mat blir lika god fryst / mikrad.
tur man äter färskt hela dagarna =)..
men som du säger potatis är skräckexempel.
even potatismos.
Ris och pasta är inte heller någon höjdare att frysa in. Jag brukar bara frysa in "proteinet" och sedan koka färskt tillbehör varje gång jag ska äta.
jon lord
2013-12-30, 15:31
Ris och pasta är inte heller någon höjdare att frysa in. Jag brukar bara frysa in "proteinet" och sedan koka färskt tillbehör varje gång jag ska äta.
This. Brukar göra storkok på söndagar och frysa in ett tiotal matlådor innehållande kött & grönsaker. Sedan kokar/steker jag [valfri kolhydratskälla] när jag ska äta matlådan eller ta med sig till jobbet, kanske inte det mest smidigaste men potatis och liknande blir inte bra efter upptining :(
Jag fryser in allt individuellt, det enda jag gör på plats är kyllingfileen. Storkok på bönor och fryser in dem i vanliga plastpåsar, 150 g i varje, samma med fullkornsris, palla koka en portion i 40 varje dag liksom, då är det bättre att koka så man har ris i två veckor. Frysta grönsaker perfekt, frysa in kassler i portionspåsar också, eller om något annat är billigt. Blir ej särskilt gott men extremt tidseffektivt, bara att ta ut en påse av det man vill kombinera och på morgonen är det tinat, så kan man trycka ner det i en matlåda. Frysa i vanliga billiga påsar (1 liters) är perfekt, tar mindre plats, är billigare och du kan frysa in individuella delar av måltiden för större kombomöjligheter!
Jag gör 4-5 matlådor på söndagen, sedan har jag dom i kylen hela veckan.
Upplever inte att man behöver frysa in dem om man äter dom inom en vecka.
Har aldrig stött på att dom luktar eller smakar konstigt, tvärtom, vissa saker smakar bättre efter några dagar i kylen.
Har tidigare bara gjort matlådor och haft i kylen, men ska börja göra för hela veckan nu och frysa in. Upptäckt problematiken med att potatis och liknande inte blir lika gott efter varit fryst ja.. :(
Någon som har några schyssta recept på hela maträtter som gör sig bra i matlådor man måste frysa?
Inte hunnit prova mig fram ännu, blir det samma problem med potatis i grytor? Fick tipset att göra potatisgratäng men är ute efter något så enkelt som möjligt och gärna inte så högt med kcal. :)
Har tidigare bara gjort matlådor och haft i kylen, men ska börja göra för hela veckan nu och frysa in. Upptäckt problematiken med att potatis och liknande inte blir lika gott efter varit fryst ja.. :(
Någon som har några schyssta recept på hela maträtter som gör sig bra i matlådor man måste frysa?
Inte hunnit prova mig fram ännu, blir det samma problem med potatis i grytor? Fick tipset att göra potatisgratäng men är ute efter något så enkelt som möjligt och gärna inte så högt med kcal. :)
Håller med om att fryst potatis inte är något vidare, pasta och ris funkar bättre tycker jag. Däremot som du säger är potatisgratäng gott, men det beror nog på att det är gräddigt och inte lika torrt som vanlig kokt potatis. Mos är ju heller inget vidare att frysa. Men vafan, en vecka i kylen skulle jag säga att potatis klarar sig. Om du nojjar kanske du kan göra en matlåda på Torsdagskvällen till Fredagen? Eller är du så upptagen i livet att du inte hinner? ;)
Prova använda parboiled varianter istället av ris, håller sig fräscht och gott så mycket längre.
R Scarpa27
2015-06-19, 22:03
Koka upp potatis oc förvara. I burk med vatten i kylen
This. Brukar göra storkok på söndagar och frysa in ett tiotal matlådor innehållande kött & grönsaker. Sedan kokar/steker jag [valfri kolhydratskälla] när jag ska äta matlådan eller ta med sig till jobbet, kanske inte det mest smidigaste men potatis och liknande blir inte bra efter upptining :(
Matlådorna håller väl sig 1v i kylskåpet i alla fall?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.