handdator

Visa fullständig version : Sjukt ont i ländryggen


scubas
2013-12-27, 17:55
Hej,

har sedan en tid tillbaka haft sjukt ont i ländryggen efter tunga marklyft och knäböj. Misstänker att det beror på slarv med tekniken när jag lyfter tungt. Någon som kan ge tips om vad det är jag eventuellt gör för fel, som orsakar att ländryggen belastas för mycket?

Som det ser ut nu har jag haft ont i över en vecka. Kan knappt göra knäböj längre och marklyft har jag vilat ifrån ett bra tag. Sjukt trist då båda dessa är mina absoluta favoritövningar. Ryggen gör verkligen sjukt ont, kan räcka med att jag sätter mig i en lite skev position i soffan hemma så hugger det till.

Kan det vara fråga om en mer seriös skada? Bör jag kolla upp det hela? Och bör jag helt skippa övningar som belastar ländryggen?

mangemani
2013-12-28, 12:26
frågar du mig så bör du skippa träning med tunga vikter i över huvud taget tills du har fått reda på vad det är (vilket låter som ett problem med någon disk).
det är inte bara knäböj och marklyft som involverar nedre delen utav ryggen utan i stort sätt allt du gör.
är det diskarna som är linkade till psoa muskeln(den muskel som typ är med i allt du gör), då kan man nog säga att du har en seriös skada.
men innan man målar fan på väggen så bör du kolla upp dig själv.
boka tid hos en sjukgymnast som kan ryggar och låt honom undersöka dig.