Visa fullständig version : Gå upp i vikt och gå ner
Sweet Rage
2013-12-27, 14:36
Min sambo vill gå upp i vikt (kille) och jag vill gå ned i vikt, men jag vill inte laga olika maträtter utan mer bara kunna ändra portions storlekarna. Jag vet att för att gå ner i vikt så är all jag behöver göra är att ändra kolhydraterna dvs minska dom så slimmar jag ner mig ganska fort. Dvs satsa på omega-3 grönsaker, kyckling, fisk, ägg, keso, proteindrinkar, avocado, nötter och annan "ren" mat.
Nåt jag aldrig behövt hjälpa nån med innan är att gå upp i vikt på ett bra sätt.
Räcker det att jag lagar samma mat men adderar ex ris till has mat å gainer ist för protte och ökar portions storlekarna? Eller finns det annat jag borde tänka på?
King Grub
2013-12-27, 14:42
Nej, det låter väl vettigt. Ni kan äta precis samma mat om ni vill, bara justera portionsstorlekarna efter målsättningen.
Det är dock inte minskning av kolhydrat i sig som innebär viktminskning, utan en minskning av energiintaget. Den minskningen behöver inte komma från kolhydrat, utan det går lika bra att dra ner på energi från fett eller en kombination av fett och kolhydrat (eller protein i rent viktminksningssyfte, men där fyller ju protein ett antal andra funktioner som man inte vill gå miste om).
Nej det där borde nog räcka. Se som sagt bara till att han äter mer än vanligt. Om han inte går upp i vikt får han äta mer. Flytande kalorier är ett enkelt sätt att få i sig mycket med energi om man har problem med att få i sig tillräckligt.
Flippovic
2013-12-27, 14:43
Laga du den mat som du tycker om och håller dig mätt på, så är det bara att addera mer energirika källor för din kille (ja, som typ mer ris, pasta, sås osv) eller bara äta mer helt enkelt.
Sweet Rage
2013-12-27, 14:50
Anledningen jag minskar kolhydrater för mig sj är för jag tycker det blir enklast för har alltid vart svag för den biten. Så lättare att hålla mig mätt och nöjd med mer fett och protein än ex kolhydrater och protein då jag har tendens att vara konstant hungrig *screwy*
Men gött å höra min plan verkar funka! Tanken är ju att vi sen ska kunna plana ut det och äta denna maten (med lite variationer men med samma grund) å vara stabila i vikten då han har lätt för a rasa å jag lätt för att öka *facepalm*
shut teh face
2014-01-03, 15:56
Laga mat som vanligt, grönsaker och proteinkälla, sedan får den som ska äta mer ta mer av kolhydraterna helt enkelt. Jag tycker också kolhydrater är enklast att begränsa vid viktnedgång.
Min fru som ska gå upp i vikt (ständigt underviktig :D) (och barnen för den delen) har fått ät samma mat som mig när jag ska ned i vikt, men de har ätit betydligt mer kolhydrater och kanske slängt på lite creme fraiche eller gräddfil på maten som jag uteslutit.
Det är samma "nyttiga" mat man ska äta oavsett viktnedgång eller viktuppgång.
Lite rapsolja på mannens mat. Problem solved.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.