handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ska man kunna lyfta med tricep relativt till bicep?


Xtreme
2013-12-27, 09:43
Tricep består av en muskel/ett huvud mer än bicep och rimligtvis bör man därför kunna lyfta mer i tricep. Kan man säga hur mycket mer i procent man bör klara med tricep för att den ska vara likstark med bicep eller uppnå symetri?

Eller om vi säger att man använder 10 kg (för att det ska vara lätt att räkna) i bicep curl med stång. Hur mycket bör man då ha i liggande tricep extencion med stång för att musklerna ska vara lika starka eller räknas som symetriska?

Bubblan84
2013-12-27, 10:09
Svårt att säga skulle jag tro. En muskels storlek beror inte enbart på vilka vikter den kan lyfta, om man snackar om symmetri.

Xtreme
2013-12-27, 10:15
Svårt att säga skulle jag tro. En muskels storlek beror inte enbart på vilka vikter den kan lyfta.

Förstår det. Men kan man iaf säga att man bör vara starkare i tricep eller lika stark i både bicep och tricep?

Sheogorath
2013-12-27, 10:17
Tricep består av en muskel/ett huvud mer än bicep och rimligtvis bör man därför kunna lyfta mer i tricep. Kan man säga hur mycket mer i procent man bör klara med tricep för att den ska vara likstark med bicep eller uppnå symetri?

Eller om vi säger att man använder 10 kg (för att det ska vara lätt att räkna) i bicep curl med stång. Hur mycket bör man då ha i liggande tricep extencion med stång för att musklerna ska vara lika starka eller räknas som symetriska?

Min erfarenhet säger att det normala förhållandet mellan dessa två övningar är 1:1, d.v.s. att man är ungefär lika stark i de två. Det är möjligt att någon annan gjort någon annan observation och de får väl skjuta in sin kommentar i så fall. Jag tror inte det går att säkert uttala sig om vilket förhållande som är optimalt.

Bubblan84
2013-12-27, 10:18
Förstår det. Men kan man iaf säga att man bör vara starkare i tricep eller lika stark i både bicep och tricep?

Beror på övning också. Men troligen ja. Är starkare i liggande triceps extensions med stång än stångcurl personligen, men jag vet inte om man kan värdera övningarna likvärdigt. Har för lite kunskap för att våga säga något om det :) Kör jag stångcurl ostrikt så kan jag säkert lyfta mer i den övningen än liggande triceps extensions.

Nordvall
2013-12-27, 11:29
Beror som sagt på övningen. I mitt fall åtminstone, så kan jag göra betydligt tyngre pushdowns med kabel än vad jag kan köra bicepcurls med kabeln. Däremot om jag vänder mig om och pressar med rep som en skullcrusher ungefär (vet ej vad övningen kallas) så är det nog ungefär lika.

billmaier
2013-12-27, 12:25
Är själv nästan dubbelt så stark i stångcurl än i tricepsextension.

Nephelite
2013-12-27, 12:37
Pussies =)!

Make rape with Triceps.

make pump with bicep

Case Closed

ceejay
2013-12-27, 15:02
Det är svårt att hitta jämförbara övningar kan jag tycka

Lejonjakt
2013-12-27, 22:39
Maxa smalbänk, och biceps curl utan sving. Jag tippar på 30%. Själv kanske jag lyfter 90-100 smal bänk 60 biceps curl utan sving.

whuddafuks
2013-12-27, 22:45
Maxa smalbänk, och biceps curl utan sving. Jag tippar på 30%. Själv kanske jag lyfter 90-100 smal bänk 60 biceps curl utan sving.

Fast i smalbänk jobbar axlarna, och även bröst till viss del. Skulle säga att tricepextension med stång är motsvarigheten till bicebcurl med stång. Och för mig ligger de två övningarna väldigt lika

Vitkål
2013-12-27, 22:46
Har alltid legat nästan exakt på samma vikter i stångcurl och triceps ext. Någon fördel till triceps ext. men har oftast bara handlat om någon rep.

Arne Persson
2013-12-27, 23:16
Jag är nog starkare i triceps än biceps.:)

jflycore
2013-12-27, 23:23
Defintivt starkare i triceps än biceps. Sen vet jag inte riktigt varför det just är så.

filmjölk
2013-12-27, 23:31
Är själv nästan dubbelt så stark i stångcurl än i tricepsextension.

Oj, då har du gjort något väldigt bra i bicepsträningen, hur tränar du biceps?


Själv lyfter jag något mer i triceps än i biceps testat i extentions med kb vs preachercurl med kb och i ryggen mot väggen ez-curl vs sittande extentions med samma stång.

Henke78
2013-12-28, 01:29
Tänkte säga att det borde vara biceps som är betydligt starkare. Iallafall om man väljer övningarna stång curl och triceps ext. Båda med z-stång.
Tex.
6:a stång curl 60kg.
6:a triceps ext. 45kg

Men har kanske fuskat med triceps övningarna :-)

billmaier
2013-12-28, 14:04
Oj, då har du gjort något väldigt bra i bicepsträningen, hur tränar du biceps?


Själv lyfter jag något mer i triceps än i biceps testat i extentions med kb vs preachercurl med kb och i ryggen mot väggen ez-curl vs sittande extentions med samma stång.

Vet inte om jag har gjort något speciellt bra i bicepsträningen. Har istället fuskat med tricepsträningen.
Har problem med att göra 10x40kg i frenchpress, men kan curla 5x80kg relativt strikt.

Bryggan
2013-12-28, 14:28
Vet inte om jag har gjort något speciellt bra i bicepsträningen. Har istället fuskat med tricepsträningen.
Har problem med att göra 10x40kg i frenchpress, men kan curla 5x80kg relativt strikt.Förutom att det ser oharmoniskt ut rent visuellt med "ena sidan" större än den andra så undrar jag om det kan vara farligt om den ena sidan blir för stark i förhållande till dess antagonist?

Själv slarvar jag eller kör inte alls biceps men kör om än sporadiskt triceps vilken jag anser är större i förhållande till biceps.

Kan man få ont är den enkla frågan?

exor
2013-12-28, 14:50
Starkare i biceps.

Tobbey
2013-12-28, 14:53
5a triceps ext på 40kg.

2a stångcurl på 40kg.

Starkare i triceps :D

Diomedea exulans
2013-12-28, 14:53
Svårt att mäta då bicepsövningar är svåra att "översätta" till ticepsövningar.

Jag tar 50 % mer i stångcurl än i liggande tricepsextention, men dubbelt så mycket i tricepskabelpushdown än i stångcurl. Ungefär dubbelt så mycket i bänkpress som i stångrodd, men mindre i militärpress än stångrodd. Och kickbacks är jag jättesvag i.

Testarozza
2013-12-28, 14:58
Är ungefär lika stark i Stångcurl som Liggande Triceps Extension. Kul :-) Satsar dock mer på triceps än biceps.

Bryggan
2013-12-28, 15:47
http://i1366.photobucket.com/albums/r776/Bryggan1/Triceps_zpsc27ecd2a.jpg
Bendag idag men jag är tvungen att fråga om de är väldigt asymmetriska.
Sällan eller aldrig biceps utan bara triceps om än sällan som sagt.

*Inga trackningar om att äta mer och träna vidare, jag vill stävja viss asymmetri så tidigt det går*

Testarozza
2013-12-29, 01:17
http://i1366.photobucket.com/albums/r776/Bryggan1/Triceps_zpsc27ecd2a.jpg

Bendag idag men jag är tvungen att fråga om de är väldigt asymmetriska.

Sällan eller aldrig biceps utan bara triceps om än sällan som sagt.



*Inga trackningar om att äta mer och träna vidare, jag vill stävja viss asymmetri så tidigt det går*


Vad syftar du på? Om du behöver större biceps förhållande till triceps i symmetrisyn? Tycker inte jag.

Bryggan
2013-12-29, 05:02
Vad syftar du på? Om du behöver större biceps förhållande till triceps i symmetrisyn? Tycker inte jag.Tack Testarozza! Då kör jag på som vanligt ett tag till.

OnT: För att bidra till tråden så tror jag att jag är starkare i triceps än biceps.