handdator

Visa fullständig version : Mitt bästa defftips


Lorena
2013-12-26, 22:02
Varsågod, dela med er av era små knep.

Jag börjar!

Mitt bästa defftips är att bli väldigt, väldigt förälskad :)

Detta har resulterat i helt ofrivillig deff periodvis. Omöjligt att äta!

Lagom vrickad man är när man börjar suga på BCAA-nappflaskan för att man ändå nånstans bland de rosa molnen börjar tänka "shit måste rädda mina gains" :Virro

Diomedea exulans
2013-12-26, 22:03
Mitt bästa defftips är att bli väldigt, väldigt förälskad :)


Jag har samma tips! :)

När jag blir kär blir jag nämligen ofelbart dumpad. Och då blir jag så deprimerad att jag typ aldrig är hungrig. "Kärleksdeffa" brukar jag kalla det!

MatteÖhult
2013-12-26, 22:08
Jag har samma tips! :)

När jag blir kär blir jag nämligen ofelbart dumpad. Och då blir jag så deprimerad att jag typ aldrig är hungrig. "Kärleksdeffa" brukar jag kalla det!

:laugh:

Lorena
2013-12-26, 22:12
Jag har samma tips! :)

När jag blir kär blir jag nämligen ofelbart dumpad. Och då blir jag så deprimerad att jag typ aldrig är hungrig. "Kärleksdeffa" brukar jag kalla det!

Works both ways man!

Kan bli nya trenddieten 2014?

Diomedea exulans
2013-12-26, 22:15
Works both ways man!

Kan bli nya trenddieten 2014?

Kom ihåg vilka som kom på det!

Lorena
2013-12-26, 22:16
Kom ihåg vilka som kom på det!

Okej vi behöver en revisor, ett pg-konto, f-skattesedel och hur f*n söker man patent?

Diomedea exulans
2013-12-26, 22:20
Okej vi behöver en revisor, ett pg-konto, f-skattesedel och hur f*n söker man patent?

Nu ska vi se.

Revisor, det är en ras i Star Trek va? Och pg, är det den där dejtingsidan? F-skattesedel, vilka länder var det nu som hade det som valuta nu igen? Och söka patent, hmm, jag skulle nog googlat det först!

hidden
2013-12-26, 22:27
Var arg som fan, konstant.

mattisjamtback
2013-12-26, 22:33
Skrev om detta nyligen i min blogg för den som är intresserad: http://blog.icaniwill.se/mattis/2013/12/17/top-5-3-diettips/

Men det bästa tipset är nog foodpreps, extremt mycket lättare att hålla koll på kalorier och macros.

Kaalle
2013-12-26, 23:02
Jag var nära att skriva amfetamin men jag låter bli.

sigill
2013-12-26, 23:07
1. Håll dig sysselsatt- för mycket dötid under deff är inte bra. Då går tankarna till mat.

2. Proteinrik mat och pröva gärna att ligga högt på fett och lågt på kolhydrater (under 100 g).

3. Köp inte hem mat du inte ska äta under deff. Att ha godis, glass, müsli osv. hemma är ett störningsmoment om du känner att disciplinen sviktar.

4. Drick kaffe/te och kolsyrat (om du kan och vill).

5. Nötter kan vara utmärkt tilltugg om du dels har hyfsat stor kaloribudget + att det är onödigt slitsamt att äta väldigt strikt.

6. Bra mat är ägg, kött, kvarg, fisk, grönsaker, enstaka äpplen, nötter, potatis, havregryn. Men testa LCHF liknande mat om du inte gjort det tidigare. Ge det några dagar minst.

7. Max 1 proteindrink om dagen ifall det är tufft att hålla dieten. Riktig mat mättar långt bättre.

8. Träna klart mindre kondition än vanligt. Kör gärna ganska tuffa men korta fartpass, dvs. <30 min. Kanske ett lugnt långpass per vecka på 1,5 timma. Dock är intervallerna mer tidseffektiva. Promenader är inte fel heller.

9. Inga multivitamintabletter i ett naivt försök att ersätta riktig mat (gäller för övrigt jämnt).

10. D-vitamintillskott under vintern är en bra idé i alla fall.

Beemel
2013-12-27, 13:32
Kaffe med vispad minimjölk!
Eller enbart vispad minimjölk.
Gott (nåja) och märkligt mättande.

Beemel
2013-12-27, 13:36
9. Inga multivitamintabletter i ett naivt försök att ersätta riktig mat (gäller för övrigt jämnt).

Med det sagt antar jag inte att multivitamintabletter i sig är en dålig ide. Bara om man försöker ersätta riktig mat med dem, eller?

difeddy
2013-12-27, 13:40
Gå i skolan. Funkar rätt bra.

decussatio
2013-12-27, 14:23
Ha barn, gärna som ensamstående, då har man sällan tid att äta. När man väl äter så vill barnet självklart äta av förälderns mat också = automatisk portionsminskning!

Annars röstar jag också på förälskelse/kärlek/sånt skräp. Man får dock begränsa det till just förälskelse, obesvarad kärlek och dumpningar, hamnar man i en samborelation så är det ju kört.

Något annat som funkat bra på mig är en rätt ovanlig läkemedelsbiverkning (som jag alltid får om den finns som biverkning, oavsett preparat) - starka smakförändringar. Om inget är gott är det ointressant att äta.

nanork
2013-12-27, 14:33
Hålla sig sysselsatt. Då blir maten (och det mesta andra) sekundärt.
Dessutom är det rimligt att anta att man bränner mer kalorier då jämfört med att bara "sitta hemma". :)

Flippovic
2013-12-27, 14:37
Vinterkräksjukan?

Bryggan
2013-12-27, 15:00
Jag vet inte om det är ett tips men det jag gör är att jag kanske dubblar min kaffekonsumtion under deff. Vet inte om det är en överslagshandling...typ, jag går till köket - gör kaffe. Annars har jag inget i köket att göra.

amini
2013-12-27, 15:06
1. förstå att det kan ta längre tid än planerat
2. istället för att ytterligare sänka kalorier (om det redan är lågt) ta en extra 20 minuters hård promenad på kvällen.
3. räkna kalorier

frekar3
2013-12-27, 15:07
Att komma fram med goda och nyttiga (i förhållande till sina makros) recept.

Även om kyckling och ris fungerar utmärkt för resultat är det inte så jävla spännande kanske. :D

raddum
2013-12-27, 15:10
Lorenas tips var fantastiskt, håller med, tyvärr inget man gör på beställning dock:(

bolacola
2013-12-27, 19:09
1. Håll dig sysselsatt- för mycket dötid under deff är inte bra. Då går tankarna till mat.

2. Proteinrik mat och pröva gärna att ligga högt på fett och lågt på kolhydrater (under 100 g).

3. Köp inte hem mat du inte ska äta under deff. Att ha godis, glass, müsli osv. hemma är ett störningsmoment om du känner att disciplinen sviktar.

4. Drick kaffe/te och kolsyrat (om du kan och vill).

5. Nötter kan vara utmärkt tilltugg om du dels har hyfsat stor kaloribudget + att det är onödigt slitsamt att äta väldigt strikt.

6. Bra mat är ägg, kött, kvarg, fisk, grönsaker, enstaka äpplen, nötter, potatis, havregryn. Men testa LCHF liknande mat om du inte gjort det tidigare. Ge det några dagar minst.

7. Max 1 proteindrink om dagen ifall det är tufft att hålla dieten. Riktig mat mättar långt bättre.

8. Träna klart mindre kondition än vanligt. Kör gärna ganska tuffa men korta fartpass, dvs. <30 min. Kanske ett lugnt långpass per vecka på 1,5 timma. Dock är intervallerna mer tidseffektiva. Promenader är inte fel heller.

9. Inga multivitamintabletter i ett naivt försök att ersätta riktig mat (gäller för övrigt jämnt).

10. D-vitamintillskott under vintern är en bra idé i alla fall.
Varför under 100 g kollisar??

Bossebäver
2013-12-27, 23:52
1. Håll dig sysselsatt- för mycket dötid under deff är inte bra. Då går tankarna till mat.

2. Proteinrik mat och pröva gärna att ligga högt på fett och lågt på kolhydrater (under 100 g).

3. Köp inte hem mat du inte ska äta under deff. Att ha godis, glass, müsli osv. hemma är ett störningsmoment om du känner att disciplinen sviktar.

4. Drick kaffe/te och kolsyrat (om du kan och vill).

5. Nötter kan vara utmärkt tilltugg om du dels har hyfsat stor kaloribudget + att det är onödigt slitsamt att äta väldigt strikt.

6. Bra mat är ägg, kött, kvarg, fisk, grönsaker, enstaka äpplen, nötter, potatis, havregryn. Men testa LCHF liknande mat om du inte gjort det tidigare. Ge det några dagar minst.

7. Max 1 proteindrink om dagen ifall det är tufft att hålla dieten. Riktig mat mättar långt bättre.

8. Träna klart mindre kondition än vanligt. Kör gärna ganska tuffa men korta fartpass, dvs. <30 min. Kanske ett lugnt långpass per vecka på 1,5 timma. Dock är intervallerna mer tidseffektiva. Promenader är inte fel heller.

9. Inga multivitamintabletter i ett naivt försök att ersätta riktig mat (gäller för övrigt jämnt).

10. D-vitamintillskott under vintern är en bra idé i alla fall.

Man ska alltså akta sig för kalorisnålt protein (proteindrinkar) men att tugga på nötter (600 kcal/100g) är helt okej?!?

Under 100g kolhydrat? luktar broscience.

att kapa multivitamin kan vara dumt beroende på kosten i övrigt, billig försäkran att man får i sig det man behöver.

Jag tyckte inte om dina råd...

MrLomax
2013-12-28, 00:09
Hen som du är kär i, råkar hinta om att du kanske är lite fet och borde gå ner lite i vikt.

Skaffa en 10 år yngre flick-/pojkvän som är nymfoman.

Diomedea exulans
2013-12-28, 00:16
Titta på en film med Bruce Lee. Eller se på ett kort med Bruce Lee. Eller ens hör namnet Bruce Lee.

sigill
2013-12-28, 00:16
Man ska alltså akta sig för kalorisnålt protein (proteindrinkar) men att tugga på nötter (600 kcal/100g) är helt okej?!?

Under 100g kolhydrat? luktar broscience.

att kapa multivitamin kan vara dumt beroende på kosten i övrigt, billig försäkran att man får i sig det man behöver.

Jag tyckte inte om dina råd...

Om man ändå ska få i sig protein är proteindrinkar urusla sett till mättnad. Då är kyckling eller kött långt bättre. Nötter har kroppen svårt att ta upp och har i studie efter studie visat sig bra vid viktnedgång. De som äter nötter regelbundet kompenserar ofta kraftigt genom att äta mindre av annat.

Har du testat själv att ligga lågt på kolhydrater? Jag har testat flera gånger på deff att bara äta några tiotal g per dag då jag styrketränat (och mer vid kondition). Fungerar lika bra tycker jag och framför allt så slipper jag blodsockerfall som gör deffen jobbigare.

Äter du några hundra gram ovanjordsgrönsaker (motsvarande runt 100 kcal i energi)+ ett par ägg så måste du äta uselt i övrigt för att inte få i dig tillräckligt. Multivitaminer kan också ha negativa effekter på kroppen. För mycket av vissa vitaminer kan orsaka stress på kroppen.

Bossebäver
2013-12-28, 02:19
Om man ändå ska få i sig protein är proteindrinkar urusla sett till mättnad. Då är kyckling eller kött långt bättre. Nötter har kroppen svårt att ta upp och har i studie efter studie visat sig bra vid viktnedgång. De som äter nötter regelbundet kompenserar ofta kraftigt genom att äta mindre av annat.

Har du testat själv att ligga lågt på kolhydrater? Jag har testat flera gånger på deff att bara äta några tiotal g per dag då jag styrketränat (och mer vid kondition). Fungerar lika bra tycker jag och framför allt så slipper jag blodsockerfall som gör deffen jobbigare.

Äter du några hundra gram ovanjordsgrönsaker (motsvarande runt 100 kcal i energi)+ ett par ägg så måste du äta uselt i övrigt för att inte få i dig tillräckligt. Multivitaminer kan också ha negativa effekter på kroppen. För mycket av vissa vitaminer kan orsaka stress på kroppen.

Sett till antalet kalorier tycker jag dem inte är hemskt dåliga. Verkligen inte bra men inte värdelösa. Kött och kyckling osv är givetvis bättre men dels så är det en prisfråga (liten skillnad visserligen), dels så finns det praktiska aspekter. Majoriteten av proteinintaget bör komma från fast föda är dock helt rätt anser jag också.

Även jag har läst studierna om nötter men jag skulle ändå inte rekommendera dem vid viktnedgång, även om inte allt tas upp är dom extremt kaloritäta och lätt att överäta om man inte är en diciplinerad robot. Iallafall jag kan inte äta 3 nötter, jag vill ha 3 stora nävar. Vissa kanske kompenserar men jag kan verkligen inte säga att detta bör utgöra en del av kosten annat än nödutväg vid sug. (vid deff alltså).

Jag har legat under 100 gram kolhydrater under majoriteten av december och det har funkat hyfsat, träningen går lite sämre men det är det värt. Jag tyckte bara inte om att du skrev under 100g som om det vore något speciellt, alla är inte pålästa. Det hade varit bättre om du skrivit det du nyss skrev. Personligen äter jag hellre kolhydrater än fett(helst allt).

Ang multivitamin har du väl lite rätt, men en ungkarl som mig är slarvig med sallad så då är det en billig försäkring.

Fjrebqll
2013-12-28, 08:35
Ang multivitamin har du väl lite rätt, men en ungkarl som mig är slarvig med sallad så då är det en billig försäkring.

Billig försäkring mot vad?

http://www.sciencebasedmedicine.org/more-evidence-that-routine-multivitamin-use-should-be-avoided/

decussatio
2013-12-28, 09:04
Bossebäver: nötterna ska vara naturella. Få människor överäter naturella nötter.

Gällande multivitaminer så är det inte direkt nyhetsstoff att det är bullshit ...

wilhelmblomgren
2013-12-28, 11:09
Varsågod, dela med er av era små knep.


Mitt bästa defftips är att bli väldigt, väldigt förälskad :)



Så sant!

wilhelmblomgren
2013-12-28, 11:16
Man ska alltså akta sig för kalorisnålt protein (proteindrinkar) men att tugga på nötter (600 kcal/100g) är helt okej?!?

Under 100g kolhydrat? luktar broscience.

att kapa multivitamin kan vara dumt beroende på kosten i övrigt, billig försäkran att man får i sig det man behöver.

Jag tyckte inte om dina råd...

Man tar bara upp ca 75% av kalorierna

Shqypnia
2013-12-28, 11:32
Det bästa tipset är att hålla motivation uppe. Låt vågen, spegeln och målet motivera dig. Utöver det så hittar du stor motivation på Kolozzeum.

Lorena
2013-12-28, 12:58
Tipset om att bli kär i en tio år yngre nymf(oman) funkar inte, det blir förmodligen både olagligt och otrevligt för en 24-åring.

Men förälskad och befinna sig i "kommer hen ringa upp eller inte-fasen" det är ju grejen för att bli rippad!

Bra vardagliga tips har också nämnts. Big up

vonjerkan
2013-12-28, 18:49
Försök att variera kosten så mycket det bara går, hitta på nya varianter av maträtterna som du gör och våga äta nytt. Kroppen SKA HA sina gainz oavsett, så ner med skiten i magen ;)

Bossebäver
2013-12-29, 01:20
Billig försäkring mot vad?

http://www.sciencebasedmedicine.org/more-evidence-that-routine-multivitamin-use-should-be-avoided/

Jag måste medge att jag är trött och inte direkt taggad, men jag reagerade på att doserna av vissa vitaminer var rätt höga (uppemot 500% RDI) och jag såg inte heller något om att individerna låg på underskott och ev åt en ganska ensidig kost. Jag tar iaf en tablett som ger mig RDI (bara 100%) av det mesta.

Bossebäver: nötterna ska vara naturella. Få människor överäter naturella nötter.

Gällande multivitaminer så är det inte direkt nyhetsstoff att det är bullshit ...

Så välkänt bullshit att det fortfarande är en standard hos var och varannan svensson och säljs i nästan varje affär, mack och kiosk från skåne till lappland.

"Slutsats
Resultaten från de olika studierna talar för att det finns anledning till att vara restriktiv med att äta tillskott med höga doser av olika vitaminer och mineraler med antioxidanteffekt. I allmänhet ger en allsidig och balanserad kost mer än tillräckligt av näringsämnen och extra kosttillskott är för de flesta inte motiverat med undantag för speciella grupper eller situationer, till exempel småbarn och äldre. I så fall väljer man lämpligen kosttillskott som inte ger mer än rekommenderat intag för de aktuella ämnena."

Vem behöver kosttillskott?
Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kostundersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott. Personer som inte äter alla sorters livsmedel eller har någon sjukdom som leder till ökat behov kan behöva ta kosttillskott. Detta gäller särskilt de som väljer bort flera livsmedelsgrupper."

Livsmedelsverkets synpunkt, jag tycker att vissa deffande (iaf jag) kan passa in, men om du är duktig med grönsakerna så är det givetvis bra för dig.

Ang nötterna så har iaf jag inga problem att svulla i mig 1500 kalorier cashewnötter, har du?
Man tar bara upp ca 75% av kalorierna

Du har rätt, när det bara gäller 450 kcal/100g så är det lugnt......

Ang 75% så är det en ganska grov förenkling. Det kan både vara mer och mindre och det skiljer mellan olika nötter. Det finns dessutom en individuell faktor.

Ovanpå detta är väl fettsammansättningen inte direkt optimal och proteinkvaliten är väl inte heller direkt opti. Det positiva som tidigare sagts är väl att dom verkar ha en mättnads och "viktreglerande effekt" (dvs att personer som får nötter tillagt i kosten inte generellt sett kompenserar), till det negativa så innehåller en rejäl näve nötter ungefär det ett halvkilo potatis innehåller.

Vad mättar mest?

wilhelmblomgren
2013-12-29, 01:52
Om man ändå ska få i sig protein är proteindrinkar urusla sett till mättnad. Då är kyckling eller kött långt bättre. Nötter har kroppen svårt att ta upp och har i studie efter studie visat sig bra vid viktnedgång. De som äter nötter regelbundet kompenserar ofta kraftigt genom att äta mindre av annat.

Har du testat själv att ligga lågt på kolhydrater? Jag har testat flera gånger på deff att bara äta några tiotal g per dag då jag styrketränat (och mer vid kondition). Fungerar lika bra tycker jag och framför allt så slipper jag blodsockerfall som gör deffen jobbigare.

Äter du några hundra gram ovanjordsgrönsaker (motsvarande runt 100 kcal i energi)+ ett par ägg så måste du äta uselt i övrigt för att inte få i dig tillräckligt. Multivitaminer kan också ha negativa effekter på kroppen. För mycket av vissa vitaminer kan orsaka stress på kroppen.

Jag måste medge att jag är trött och inte direkt taggad, men jag reagerade på att doserna av vissa vitaminer var rätt höga (uppemot 500% RDI) och jag såg inte heller något om att individerna låg på underskott och ev åt en ganska ensidig kost. Jag tar iaf en tablett som ger mig RDI (bara 100%) av det mesta.



Så välkänt bullshit att det fortfarande är en standard hos var och varannan svensson och säljs i nästan varje affär, mack och kiosk från skåne till lappland.

"Slutsats
Resultaten från de olika studierna talar för att det finns anledning till att vara restriktiv med att äta tillskott med höga doser av olika vitaminer och mineraler med antioxidanteffekt. I allmänhet ger en allsidig och balanserad kost mer än tillräckligt av näringsämnen och extra kosttillskott är för de flesta inte motiverat med undantag för speciella grupper eller situationer, till exempel småbarn och äldre. I så fall väljer man lämpligen kosttillskott som inte ger mer än rekommenderat intag för de aktuella ämnena."

Vem behöver kosttillskott?
Trots att det finns många brister i våra matvanor visar kostundersökningar att de allra flesta får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler genom den vanliga maten. För de flesta finns det alltså inget behov av extra kosttillskott. Personer som inte äter alla sorters livsmedel eller har någon sjukdom som leder till ökat behov kan behöva ta kosttillskott. Detta gäller särskilt de som väljer bort flera livsmedelsgrupper."

Livsmedelsverkets synpunkt, jag tycker att vissa deffande (iaf jag) kan passa in, men om du är duktig med grönsakerna så är det givetvis bra för dig.

Ang nötterna så har iaf jag inga problem att svulla i mig 1500 kalorier cashewnötter, har du?


Du har rätt, när det bara gäller 450 kcal/100g så är det lugnt......

Ang 75% så är det en ganska grov förenkling. Det kan både vara mer och mindre och det skiljer mellan olika nötter. Det finns dessutom en individuell faktor.

Ovanpå detta är väl fettsammansättningen inte direkt optimal och proteinkvaliten är väl inte heller direkt opti. Det positiva som tidigare sagts är väl att dom verkar ha en mättnads och "viktreglerande effekt" (dvs att personer som får nötter tillagt i kosten inte generellt sett kompenserar), till det negativa så innehåller en rejäl näve nötter ungefär det ett halvkilo potatis innehåller.

Vad mättar mest?

Som Sigill påstår.

timoat
2013-12-30, 07:18
Jag gillar att snacksa när jag kommer hem på kvällen, och det bästa jag funnit i den ådran är torrostade kikärtor. Finns på ica vid naturgodiset. 100g för 15 spänn.

Akashya
2013-12-31, 20:15
1. Bli kär som sagt
2. skaffa en binnikemask som husdjur
3. Käka mer krom, så försvinner allt sötsug.
4. Kör mer squats och marklyft, direkt efter måltid *spy*

sigill
2013-12-31, 20:23
1. Bli kär som sagt
2. skaffa en binnikemask som husdjur
3. Käka mer krom, så försvinner allt sötsug.
4. Kör mer squats och marklyft, direkt efter måltid *spy*

Binnikemaskar kan vandra lite hur som helst i kroppen. Vill du ha en som vandrar i dina ögon kanske?

Diomedea exulans
2013-12-31, 20:25
Binnikemaskar kan vandra lite hur som helst i kroppen. Vill du ha en som vandrar i dina ögon kanske?

Det vore ju en bra isbrytare på mingelfester.

Akashya
2014-01-01, 01:12
Det vore ju en bra isbrytare på mingelfester.

Helt klart, kolla min 24 meters mask i ögat :Virro

Bossebäver
2014-01-02, 17:35
Ang nötterna så har iaf jag inga problem att svulla i mig 1500 kalorier cashewnötter, har du?


Du har rätt, när det bara gäller 450 kcal/100g så är det lugnt......

Ang 75% så är det en ganska grov förenkling. Det kan både vara mer och mindre och det skiljer mellan olika nötter. Det finns dessutom en individuell faktor.

Ovanpå detta är väl fettsammansättningen inte direkt optimal och proteinkvaliten är väl inte heller direkt opti. Det positiva som tidigare sagts är väl att dom verkar ha en mättnads och "viktreglerande effekt" (dvs att personer som får nötter tillagt i kosten inte generellt sett kompenserar), till det negativa så innehåller en rejäl näve nötter ungefär det ett halvkilo potatis innehåller.

Vad mättar mest?

Som Sigill påstår.

Jag kommer fortfarande att påstå att ett halvkilo potatis ger bättre mättnad under deff än vad en näve nötter gör, och vill dessutom sträcka mig till att säga att en människa som äter ett halvkilo potatis innan måltid kompenserar detta väl.

Knatcharn
2014-01-03, 14:56
Skrev om detta nyligen i min blogg för den som är intresserad: http://blog.icaniwill.se/mattis/2013/12/17/top-5-3-diettips/

Men det bästa tipset är nog foodpreps, extremt mycket lättare att hålla koll på kalorier och macros.

Heter det foodpreps att laga matlådor nu?

Mitt bästa tips är att aldrig gå hungrig längre perioder. Själv uppnår jag det med t.ex. fiberrika grönsaker, mycket kött och kvarg.

svedemo
2014-01-23, 15:09
Jag kommer fortfarande att påstå att ett halvkilo potatis ger bättre mättnad under deff än vad en näve nötter gör, och vill dessutom sträcka mig till att säga att en människa som äter ett halvkilo potatis innan måltid kompenserar detta väl.
Har du inte märkt att det är lchf-maffian du tjabblar med? Tror inte den kommer hålla med dig vad du än säger. Kolhydrater gör dig magiskt tjock för det har kostdoktorn och Lustig sagt.
Jag blir apmätt av kokt potatis. Det är mättande med bonusen av att jag tycker det är tråkig mat vilket också hjälper mot överätning. :)