handdator

Visa fullständig version : Vad kallas det när man "droppar"/dippar ner rumpan i bottenläget i knäböj?


Tynglyftarnooben
2013-12-26, 19:28
Hejsan Kolozzeum jag har en fråga om knäböj.

Ganska många nybörjare och även en del mer erfarna dippar ofta ner röven i bottenläget i knäböj. Alltså rumpan vänder/roterar mot vaderna, och detta ökar ju skaderisken.

Jag undrar: vad kallas detta på engelska? Jag vill nämligen gärna läsa tips för hur man lär sig sluta med det.

Jag undrar också: om det inte kallas något eller om ni inte vet, så kan ni gärna länka en film där man ser rätt tydligt att någon "dippar" röven. Jag vill visa en vän vad han gör för fel, nämligen, och vi har inga filmkameror.


m v h!

Tobbey
2013-12-26, 19:29
"Buttwink" är gissningsvis ordet du söker. Beror på stelhet någonstans.

Kendouy
2013-12-26, 21:56
Inte nödvändigtvis stelhet. Väldigt många människor överextenderar extremt mycket för att kunna behålla ryggen i en neutral position i riktigt djupa knäböj. Då ser det ut som att man faktiskt tappar ryggens kurvatur när det i själva verket mer handlar om att man återfår den normala kurvaturen istället för hyperextension.

Proxy
2013-12-26, 21:57
Jag kallar det för höftrotation.

Loke
2013-12-26, 22:45
Spänst kallar jag det, och utan bra förberdande träning är det ganska farligt, ja... ;)

Nej men jag säger också höftrotation.

colle89
2013-12-26, 22:57
Skulle kalla det en posterior rotation av bäckenet!

mikaelj
2013-12-26, 23:18
"Tippa bäckenet bakåt", om man ser bäckenet som en skål som är ledad i mitten.

Musklerna kring höften (ljumskar/höftböjare) sitter fast i bäckenet i ena änden. När man placerar kroppen i knäböjsläget kommer de att dra i bäckenet så att det tippar bakåt.

Har man en överdriven svank från början (d v s, svag mage, svag baksida, osv.) kommer tippningen bli ännu tydligare.

Av intresse: http://traningslara.se/ryggens-kurvatur-nar-man-lyfter-och-styrketranar/

Loke
2013-12-27, 15:08
"Tippa bäckenet bakåt", om man ser bäckenet som en skål som är ledad i mitten.

Musklerna kring höften (ljumskar/höftböjare) sitter fast i bäckenet i ena änden. När man placerar kroppen i knäböjsläget kommer de att dra i bäckenet så att det tippar bakåt.

Har man en överdriven svank från början (d v s, svag mage, svag baksida, osv.) kommer tippningen bli ännu tydligare.

Av intresse: http://traningslara.se/ryggens-kurvatur-nar-man-lyfter-och-styrketranar/

Hmm, det där med överdriven svank är lite intressant. Tolkar du det alltid som svaghet? Jag tänker nog att det snarare är stor rörlighet eller en fråga om vinklar (alltså att kroppen helt enkelt hamnar i det läge den är starkast). Det vore ju intressant om det är svaghet för då lär det vara relativt lätt att träna bort.

decussatio
2013-12-27, 15:32
Buttwink fault, första svaret var rätt. http://www.youtube.com/watch?v=TZctW20nt94

Kelly Starrett tar upp problemet i boken Becoming a Supple Leopard, som för övrigt är fetesmäckad med goa rörlighetsövningar. Kolla in den!

Säg till din polare att inte köra lika djupt förrän han fått ordning på det, helt klart bättre att tappa djup än att tappa form. Väldigt vanligt fel, förresten, jag ser det hela tiden.