handdator

Visa fullständig version : Kreativ användning av bencurlen


Mags
2013-12-26, 19:01
Jag satt och kollade på Elliott Hulses videor och såg detta:

lKK27-fRS8U

Sammanfattning (om ni inte pallar kolla):
"Yo Elliott! Jag vill bygga muskulösa vader, har du några tips?"
"Powerliftning är coolt, du borde powerlift. Dessutom bygger det muskler överallt. En potentiell isolationsövning är att i bencurlen dorsalflexera (om det heter så) ankelleden samtidigt som man curlar benet (för att någon muskel i vaden fäster i femur)"

Fråga till kolo: Vad tror ni?

Extrafråga: Finns det någon här som har haft svårt att bygga vader med standardträning (vadmaskin 3x8-15 nån gång i veckan) men som sedan ändrat något och märkt förbättring? (och hur gick det till i så fall)

Själv har jag nästan slutat bry mig om mina vader, men är fortfarande intresserad...

Mags
2014-01-29, 17:22
Bumpar min egen tråd här.

Jag har en annan fråga om just bencurlen som jag kan ta här... Någon som vet om man ändrar muskelaktiveringen i baksidan av låren genom att vinkla in/ut benen i bencurlen?
Någon sa till mig att man genom att vinkla ut benen (dvs att man innåtroterar lårbenet) kan aktivera/isolera biceps femoris mer, och därmed kan få mer massa längre nere vid knäet snarare än högt uppe (eller iaf får mer massa på utsidan av låret, biceps femoris sitter väl längst "ut").

memorex
2014-01-30, 15:28
Nja, alltså idén att m. gastrocnemius fäster på femur och därmed kan flektera knäleden stämmer ju. Att övningen du beskriver skulle ge bättre aktivering av muskeln än ex. stående vadpress känns dock inte troligt.
Jämförbart med att fullt flektera knäleden och sedan flektera höften för att träna m. rectus femoris (som urspringer från höften), eller att göra frontlyft med raka armar för att träna biceps för att dess långa huvud kan flektera axelleden, aktivering kommer ske men finns bättre alternativ.

Angående vadträning, mina är skitdåliga, så inga tips där tyvärr :P

pezrulezhaakon
2014-01-30, 18:28
Bumpar min egen tråd här.

Jag har en annan fråga om just bencurlen som jag kan ta här... Någon som vet om man ändrar muskelaktiveringen i baksidan av låren genom att vinkla in/ut benen i bencurlen?
Någon sa till mig att man genom att vinkla ut benen (dvs att man innåtroterar lårbenet) kan aktivera/isolera biceps femoris mer, och därmed kan få mer massa längre nere vid knäet snarare än högt uppe (eller iaf får mer massa på utsidan av låret, biceps femoris sitter väl längst "ut").


Första frågan så vinner man inte särskilt mycket på att dorsalböja fotleden eller inte. Olika former av vadpressar eller annan belastande sysselsättning, typ sprint i backe kommer ge mer i jämförelse.

Det andra att vinkla benen är helt onödigt.

Sheogorath
2014-01-30, 18:31
Ett riktigt kreativt sätt att använda bencurlen är att sätta sig i den, vänd mot hävarmen och sätta tåspetsarna på dynan och jobba isolerat med dorsalflexionen i fotleden. D.v.s. träna tibialis anterior.

Det gjorde jag under en ganska lång period och precis som alla andra riktade försök att öka massan i vaderna med hjälp av styrketräning, så misslyckades det. Det mina vader svarat bäst på är att öka mängden benträning över lag samt introducera spinning en dag i veckan.

Bubblan84
2014-01-30, 18:41
Backintervaller är bra för mina vader, kör det dock för sällan. Farsan har mycket mindre lår än mig men större vader... Han springer mycket långdistans, så löpning av olika slag verkar bygga bra på vaderna i min familj iaf. Fotbollsspelare brukar också ha bra vader.

Alfers
2014-01-30, 21:08
Min sambo säger alltid att hon tycker att det tar mycket i vaderna när hon kör lårcurl.
"Jamen, sådär gör jag nog" sa hon när jag berättade vad han sa i videon.

berocca
2014-01-30, 23:11
Jag lyckades öka c:a 3cm på 3månader när jag körde dem en halvtimme varannat pass. Men senaste 2månaderna har jag inte ökat någonting. Ganska säker på att jag måste gå upp i vikt för att det ska hända nåt. Kanske ska sluta träna dem såpass
mkt nu under deff, är väl bara slöseri med tid?

illiaca
2014-01-31, 13:28
Lånar tråd lite; Vad tycker folk om "Yo Elliot!".

Har sett en del videos och tycker han har mycket bra att säga men känns som att han ibland bara spårar ur fullständigt och jag måste spola tillbaka och bara; Vad sa han nu egentligen? Kan det där verkligen stämma?

Tycker han om sin egen röst och har koll på läget? eller tycker han bara om sin egen röst?

CalleP
2014-01-31, 14:15
Lånar tråd lite; Vad tycker folk om "Yo Elliot!".

Har sett en del videos och tycker han har mycket bra att säga men känns som att han ibland bara spårar ur fullständigt och jag måste spola tillbaka och bara; Vad sa han nu egentligen? Kan det där verkligen stämma?

Tycker han om sin egen röst och har koll på läget? eller tycker han bara om sin egen röst?

Vissa saker känns som rätt mycket skitsnack medans andra saker kan stämma. Jag gillade att lyssna på han för något år sedan men inte så mycket längre.

Tycker han har sneat ur rätt rejält haha.