handdator

Visa fullständig version : Smärta i ryggen som känns ungefär som när man tappar andan!


Tynglyftarnooben
2013-12-26, 10:00
Hej

Har precis varit och tränat, och fick under passet (det kom inte pang bom utan det kom "smygande) ont i mitten av ryggen. Jag kunde fortsätta träna utan problem, men det gör ont när jag andas och om jag ska böja ihop ryggen väldigt mycket.

Det gör ont mitt på ryggen; nästan i horistontellt sträck över mitten av ryggen...

Vad kan detta vara?


m v h

Tynglyftarnooben
2013-12-30, 23:34
Snälla jag har så extremt ont. Hjälp mig!! Jag har inte råd med läkarbesök. Vad ska jag göra?

Jag verkar få ont efter ryck och stöt, men det är väldigt märkt för jag har inte alls ont när jag lyfter eller tränar. Det gör ont när jag ska vrida ryggraden eller kura ihop den.

nyvaken
2013-12-31, 01:04
Lider med dig, man känner sig så hjälplös när ryggen strejkar. Kan bara ge lekmannaråd, men jag tvivlar på att forumets professionella vill spekulera över en diagnos om du säger dig ha "extremt ont" men inte träffat läkare.

I allmänhet borde du vila ryggen men hålla kroppen igång, med promenader till exempel. Att utsätta den för ryck eller marklyft känns som att pröva lyckan innan du vet om det är allvarligt eller inte. Återigen, det kan ju vara ett envist ryggskott som kommer gå över, eller så är det betydligt allvarligare. Läkarbesök eller sjukgymnast.

killenigrillen
2013-12-31, 13:01
Snälla jag har så extremt ont. Hjälp mig!! Jag har inte råd med läkarbesök. Vad ska jag göra?

Jag verkar få ont efter ryck och stöt, men det är väldigt märkt för jag har inte alls ont när jag lyfter eller tränar. Det gör ont när jag ska vrida ryggraden eller kura ihop den.

Om du har råd med ett gymkort(?) så bör du ha råd att träffa en sjukgymnast, kostar 80:- om han/hon inte är helt privat.
Börja med att vila från de övningar som gör ont (vilket inte verkar vara helt självklart för vissa är på forumet) och få en tid med sjukgymnast som förhoppningsvis kan komma med förslag.

Vill du ha mer tips här får du beskriva ditt problem utifrån den mall som finns förslagsvis.

Tynglyftarnooben
2013-12-31, 15:50
Sorry hade missat mallen!

För att man lättare skall kunna hjälpa er med besvär eller skador så kan det vara bra att använda sig av en mall när ni beskriver era besvär. T ex något sådant här. Ni som känner att ni har ideér till tillägg eller ändringar är välkomna att göra det.
Hoppas det kan vara till lite hjälp. Jag tog med basdata som kön, ålder, längd och vikt för att det har viss betydelse ibland.

Kön: Male

Ålder: 24

Längd och vikt. 183 cm och 100 kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

Det gör ont i mitten av ryggen, höjdmässigt, men smärtan är väldigt bred och känns över hela mitten av ryggen. Det gör ont längst ut i kanterna (vilket fick min sjuksköterskefarbror att tro att det ev var njurarna) och även i mitten. Besvären kom smygande men för någon vecka sedan började det göra ordentligt ont, direkt efter att ha kört ryck och stöt. Det känns sämre efter träning. De rörelser som smärtar är när jag böjer ryggen åt sidan eller framåt djupt eller när jag böjer fram nacken. Jag kan fälla i höften utan problem och det strålar inte ner i benen alls. Det gör även väldigt ont när jag ska resa mig upp från sittande/liggande.

När jag står eller ligger gör det inte alls ont. När jag däremot sitter så gör det ont och när jag ska flytta mig från liggande till sittande/stående eller från sittande till stående.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv. Jag tränar ryck/stöt/böj kanske 3-4 ggr i veckan och 1 gg i veckan ett tungt pass för hela kroppen.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Jag knarkar metadon regelbundet och då försvinner smärtan i princip helt. Jag hade faktiskt lagt av med metan ett bra tag (några veckor) men började igen när det började så jävla ont.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter?
Svårighet att gå på tå eller häl?
Domning i underliv?
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?

Min hand/arm domnar otroligt lätt när jag sover och råkar lägga minsta lilla tyngd på den. När armen "svävar" fritt så domnar den inte men det krävs väldigt lite tyngd för att den ska domna. Inga andra grejer.
Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Har ett diskbråk sedan några år men det här är absolut inget diskbråck och det gör inte alls ont i ryggraden eller strålar ut i benen på samma sätt som vid diskbråck.

Övrigt: Hjälp snälla!!

Scratch89
2014-01-05, 10:35
Diagnos: Diskproblematik i bröstryggen med durala tecken.

Orsak: Av någon anledning trycker disken bakåt/snett bakåt och ger neurologiska symptom som sprider sig. Troligen någon form av diskbutkning ("förstadie" till diskbråck) som har kommit av felbelastning och/eller dålig hållning.

Behandling: Kan bli bra av att bli manipulerad av kunnig terapeut. Se till att du har en god hållning, och försök att ligga på mage och sova. Det går bra att egenmobilisera också, t.ex såhär.
lTP2TDdMHoY

Tolkia
2014-01-05, 19:22
Vad är resonemanget bakom att rekommendera manipulation om du tänker att det är diskproblematik?

killenigrillen
2014-01-05, 19:41
Scratch:
Har du börjat diagnostisera folk över nätet nu?
Du låter extremt säker på din sak när du skriver sådär, du kanske ska vara försiktig med att formulera dig på det sättet om du inte har träffat personen och faktiskt pratat med dom ansikte mot ansikte. Att det troligen är som du skrivit eller att det eventuellt kan vara som du skriver är kanske bättre formuleringar.

Är du färdigutbildad sjukgymnast nu?

Scratch89
2014-01-05, 20:58
Vad är resonemanget bakom att rekommendera manipulation om du tänker att det är diskproblematik?
Vid lättare diskproblematik kan man få rätt så goda resultat av att manipulera. Det är ju inget man ska göra själv dock. Själv kan man ligga på en foamroller eller liknande för att få till en god extension (extensionbehandling som påminner en del om McKenzie).

Scratch:
Har du börjat diagnostisera folk över nätet nu?
Du låter extremt säker på din sak när du skriver sådär, du kanske ska vara försiktig med att formulera dig på det sättet om du inte har träffat personen och faktiskt pratat med dom ansikte mot ansikte. Att det troligen är som du skrivit eller att det eventuellt kan vara som du skriver är kanske bättre formuleringar.

Är du färdigutbildad sjukgymnast nu?

"Troligen någon form av diskbutkning".
"Kan bli bra av."

Självklart tycker jag alltid att man ska gå och bli undersökt av en fysisk person, men nu skapades ju en tråd på internet.

De saker som jag snappade upp av anamnesen var:
- Smärtutbredningen (börjar centralt med utstrålande smärtor som "ett band" runt om, t.ex)
- Blir provocerad av belastning
- Gör ont i sittande och vid rörelser som böjer i överkroppen
- Nackflexion ökar symptomen ("duralt tecken")

Examineras den 17 januari, tack som frågar!

killenigrillen
2014-01-05, 21:13
Examineras den 17 januari, tack som frågar!

Ok kul att höra :)