handdator

Visa fullständig version : Böj utan paus i toppen


Sach
2013-12-25, 19:50
Godkväll, när jag kör böj så har jag alltid tagit 1-2 sec paus i toppen för att ta ett nytt andetag som majoriteten man ser köra böj göra men då min benutveckling är mindre bra jämfört med överkroppen trots att det har varit min största fokus sedans dag 1 så funderar jag på om det kanske är effektivare att köra med så kallad "tut", ingen paus i toppen med andra ord.
Vad tror ni?
När det kommer till överkroppen så har jag mer eller mindre alltid hållit en konstant anspänning under utförandet och då min överkropp ligger före så börjar jag misstänka att det är effektivare för storlek, eller så är det bara genetiken för mina ben som är kassa.
Det är ju dock bra mycket jobbigare att köra så i böj mot överkroppsövningar och man klarar inte lika höga vikter.
Ni som har provat på båda typer under längre perioder, har ni märkt någon skillnad på utvecklingen?

ceejay
2013-12-25, 19:55
kör mer böj

delizh
2013-12-25, 19:56
Blås inte ut luften i botten i knäböjen! Håll andan genom hela lyftet, ta nytt andetag i toppen istället.

Sach
2013-12-25, 20:00
Blås inte ut luften i botten i knäböjen! Håll andan genom hela lyftet, ta nytt andetag i toppen istället.

Nje, föredrar att blåsa ut på vägen upp.

ceejay
2013-12-25, 20:01
lite luft ska ut på vägen upp ur hålet.

delizh
2013-12-25, 20:02
lite luft ska ut på vägen upp ur hålet.

Yes, men inte ta nytt andetag i botten..

ceejay
2013-12-25, 20:03
det hoppas jag ingen gör :o

Sach
2013-12-25, 20:15
Yes, men inte ta nytt andetag i botten..

Det gör jag inte och det skrev jag inte.
Tar ett nytt i toppen vilket gör att det blir en paus där uppe.

delizh
2013-12-25, 20:17
Det gör jag inte och det skrev jag inte.
Tar ett nytt i toppen vilket gör att det blir en paus där uppe.

Ops! Läste fel :D Men då vet du ialla fall att du inte skall andas ut i botten ;)

Sach
2013-12-25, 20:43
Ops! Läste fel :D Men då vet du ialla fall att du inte skall andas ut i botten ;)

Mjo, hur som helst, back to topic:p

Alltidxx
2013-12-25, 20:43
Ja, kör mer med TUT, samma som för underkroppen. Du hade klarat högre vikter på överkroppen också om du hade pausat där så att du kommer få plocka av vikter är inget speciellt för knäböj/ben.

drkrupp
2013-12-25, 20:53
Det är fördelaktigt för hypertrofi att köra utan paus, dvs utan att låta musklerna andas syre mellan repen. Dock mycket jobbigare.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Anders The Peak
2013-12-25, 21:00
Tror att det är bra och se vad man använder knäböjen till om det är för att isolera Quadriceps då är kort knäböj typ Phil Heath helt rätt men om man vill bygga basstyrka och bli bra i knäböj förordar jag att man kör knäböjen så att den ligger på godkänt djup i de flesta reps men kan för att orka bli en aning knappa i djupet.

Sach
2013-12-25, 21:08
Det är fördelaktigt för hypertrofi att köra utan paus, dvs utan att låta musklerna andas syre mellan repen. Dock mycket jobbigare.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Mjo jag har provat det några gånger och det är riktigt brutalt, tar ut en rejält.

Fredriiik
2013-12-25, 21:31
Har märkt positiv utveckling på mina ben sen jag började köra TuT på dem i böjen :) Du får bestämma dig om du vill ha fokus på styrkan eller massan i ben.

z_bumbi
2013-12-26, 17:45
Det är, fortfarande, helt omöjligt att köra böj utan TUT så om man tror att man lyckats med det så tror jag man tjänar mer på att bara köra på och fokusera på att öka vikterna.

Fredriiik
2013-12-26, 18:01
Det är, fortfarande, helt omöjligt att köra böj utan TUT så om man tror att man lyckats med det så tror jag man tjänar mer på att bara köra på och fokusera på att öka vikterna.

Förklara gärna hur du håller muskeln spänd med benet utsträckts och låter vikten gå över leden istället för muskeln? eller att droppa arslet i botten å vila vikten på vaderna. Ja visst tar det bra TUT då?

Commando1980
2013-12-26, 18:10
Godkväll, när jag kör böj så har jag alltid tagit 1-2 sec paus i toppen för att ta ett nytt andetag som majoriteten man ser köra böj göra men då min benutveckling är mindre bra jämfört med överkroppen trots att det har varit min största fokus sedans dag 1 så funderar jag på om det kanske är effektivare att köra med så kallad "tut", ingen paus i toppen med andra ord.
Vad tror ni?
När det kommer till överkroppen så har jag mer eller mindre alltid hållit en konstant anspänning under utförandet och då min överkropp ligger före så börjar jag misstänka att det är effektivare för storlek, eller så är det bara genetiken för mina ben som är kassa.
Det är ju dock bra mycket jobbigare att köra så i böj mot överkroppsövningar och man klarar inte lika höga vikter.
Ni som har provat på båda typer under längre perioder, har ni märkt någon skillnad på utvecklingen?

Jag skulle vilja se en video på hur dina böjar ser ut. Att pausa i toppläget ser jag inte som negativt för muskelutvecklingen. Det är knappast det i sig som gör att dina ben släpar efter.

z_bumbi
2013-12-27, 13:33
Förklara gärna hur du håller muskeln spänd med benet utsträckts och låter vikten gå över leden istället för muskeln? eller att droppa arslet i botten å vila vikten på vaderna. Ja visst tar det bra TUT då?

Jag står ungefär som jag gör när jag står utan vikt fast med den skillnaden att spänningen i musklerna så klart är högre. Om jag av någon anledning skulle vilja öka spänninngen så är det bara att spänna musklerna mer.

Vilar man på vaderna i botten så har man antagligen fortfarande en viss spänning i musklerna men det är också ett bra sätt att skaffa sig knäproblem. Speciellt om man har skaffat sig en del benmuskler så får man en hävarm runt den punkt där vaden och baksida lår möts och det är alltså inte ett utförande som man rekommenderar och därför är det ganska irrelevant för

TUT mäts, oftast, i sekunder så vad ska ta bra?

Ett Orm
2013-12-27, 19:08
Jo, men om du har benen utlåsta finns ju ingen belastning kvar. Att man står och spänner benen för glatta livet gör ingen nämnvärd skillnad.
Även i bottenläget kan man helt klart tappa både tut och belastning på musklerna.

För att hålla kvar belastningen och öka TuTet så är det bättre att inte gå till ytterlägena.

Fredriiik
2013-12-27, 19:22
Jag står ungefär som jag gör när jag står utan vikt fast med den skillnaden att spänningen i musklerna så klart är högre. Om jag av någon anledning skulle vilja öka spänninngen så är det bara att spänna musklerna mer.

Vilar man på vaderna i botten så har man antagligen fortfarande en viss spänning i musklerna men det är också ett bra sätt att skaffa sig knäproblem. Speciellt om man har skaffat sig en del benmuskler så får man en hävarm runt den punkt där vaden och baksida lår möts och det är alltså inte ett utförande som man rekommenderar och därför är det ganska irrelevant för

TUT mäts, oftast, i sekunder så vad ska ta bra?

om du då står som de allra fleta människor så har du sträck i knät och alltså inte får lika stor aktivering av benmusklerna än vi andra som eftersträvar så lång tut som möjligt.

Ja det är klart som fan att du kan få två sekunder time under tension. Men du vet mycket väl att när det pratas tut så är det att ha muskeln spänd under hela setet och inte tut i två eller tre sekunder...

z_bumbi
2013-12-27, 19:47
Jo, men om du har benen utlåsta finns ju ingen belastning kvar.

Jag tror att hästdjuren är de enda som kan låsa knäleden dvs det finns alltid en belastning kvar.

Fredriiik: Om du ska få ett TUT på 2-3 s i böj så kör du antagligen en singel och tråden handlar om reps så vad menar du?

Ett Orm
2013-12-27, 21:15
Jag tror att hästdjuren är de enda som kan låsa knäleden dvs det finns alltid en belastning kvar.

Fredriiik: Om du ska få ett TUT på 2-3 s i böj så kör du antagligen en singel och tråden handlar om reps så vad menar du?

Möjligt, men det är ju knappast en belastning som ger någon träningseffekt öht.

Pratar man TuT för hypertrofi brukar man väl tala om 20-50 sek under kontant anspänning och belastning.

Fredriiik
2013-12-27, 21:25
Jag tror att hästdjuren är de enda som kan låsa knäleden dvs det finns alltid en belastning kvar.

Fredriiik: Om du ska få ett TUT på 2-3 s i böj så kör du antagligen en singel och tråden handlar om reps så vad menar du?

eller kanske singlar med utlåsning i toppen och vila i botten?

Commando1980
2013-12-27, 21:28
TUT försvinner inte för att man 'låser ut'.

Sach
2013-12-27, 21:50
Jag skulle vilja se en video på hur dina böjar ser ut. Att pausa i toppläget ser jag inte som negativt för muskelutvecklingen. Det är knappast det i sig som gör att dina ben släpar efter.

Jag har tyvärr ingen video men röven går en bit under knäna, inte tillräckligt för att klassas som ATG men djupt och jag pressar med hälen/mitten av foten.

Fredriiik
2013-12-27, 22:25
TUT försvinner inte för att man 'låser ut'.

förklara gärna hur framsida lår arbetar när du låst ut knäna?

Det är spännt när du har en böj i knäet men låser du ut är det helt avslappnat. hur har du tut med avslappnad muskel?

Commando1980
2013-12-28, 01:30
förklara gärna hur framsida lår arbetar när du låst ut knäna?

Det är spännt när du har en böj i knäet men låser du ut är det helt avslappnat. hur har du tut med avslappnad muskel?

Du blandar ihop olika saker. 'Kontinuerlig anspänning' är inte lika med TUT. TUT=time under tension. Det är inte så att ett sets TUT nollställs vid utlåsning.

Tynglyftarnooben
2013-12-28, 01:35
eller kanske singlar med utlåsning i toppen och vila i botten? haha va "vila i botten" :smash: *gah!*

Testa att köra böj med stopp i botten så får du se hur mycket man kan vila i bottenläget...

Eftersom du får "vila" mitt i settet när du sitter där i botten så blir du väl starkare än när du studsar också? (att TUT-studsa om något, gör en betydligt starkare.

förklara gärna hur framsida lår arbetar när du låst ut knäna?

Det är spännt när du har en böj i knäet men låser du ut är det helt avslappnat. hur har du tut med avslappnad muskel? öh va? Vet du vad TUT står för? Man får antagligen längre TUT eftersom man antagligen orkar fler reps om man vilar i toppen

Jona
2013-12-28, 06:43
förklara gärna hur framsida lår arbetar när du låst ut knäna?

Det är spännt när du har en böj i knäet men låser du ut är det helt avslappnat. hur har du tut med avslappnad muskel?

Det är framsida lår som pressar bak knäna när du står upprätt, och om du står upp med stång på axlarna och slappnar av i framsida lår kommer knäna vika sig under dig och du ramlar ihop i en liten hög. Känn på kompisens lår när hon rackat av stången för ett böj!

z_bumbi
2013-12-28, 12:22
förklara gärna hur framsida lår arbetar när du låst ut knäna?

Du kan återigen inte låsa ett knä som människa.

Fredriiik
2013-12-28, 14:54
haha va "vila i botten" :smash: *gah!*

Testa att köra böj med stopp i botten så får du se hur mycket man kan vila i bottenläget...

Eftersom du får "vila" mitt i settet när du sitter där i botten så blir du väl starkare än när du studsar också? (att TUT-studsa om något, gör en betydligt starkare.

öh va? Vet du vad TUT står för? Man får antagligen längre TUT eftersom man antagligen orkar fler reps om man vilar i toppen

:smash:till dig ja. Jag överdriver exemplen, se tidigare om att "vila" på vaderna så du tappar anspänning i musklerna.

Om du orkar tio reps med vila mellan varje så får du en total tut på kanske 30 sekunder. Gör du 7 reps på samma vikt där varje reps tar säg 5 sek så får du total tut på 35 sek(räknat lågt tillochmed)
Tänk lite innan du :smash: någon i huvet igen :)

Fredriiik
2013-12-28, 14:55
Du kan återigen inte låsa ett knä som människa.

så du påstår att lår å rumpa är lika spänt med en liten vinkel i knäna som om du står rakt upp som man gör vid vanligt stående?

z_bumbi
2013-12-28, 15:22
så du påstår att lår å rumpa är lika spänt med en liten vinkel i knäna som om du står rakt upp som man gör vid vanligt stående?

Nej det har jag aldrig påstått.