handdator

Visa fullständig version : Någon som har erfarenhet med att bygga muskler med plexusskada (plexus brachialis)?


Nible94
2013-12-25, 05:27
Halloj!

Har en plexusskada i höger arm som jag fick när jag föddes, det senaste jag hörde var att styrkan i armen var ca 10-15% av vänster arm.

Jag är 19, alldeles för spinkig, så jag tänkte att jag kanske kan börja bygga lite. Redan nu är högerarmen mindre än vänsterarmen, och om jag inte kan bygga några muskler i högerarmen så kommer det ju bara se ännu värre ut om hela resten av mig blir större.

Bor just nu i ett land långtbortistan, långt från mina läkare och terapeuter, så jag kan inte gå till dem och fråga. Här borta kan jag inte språket riktigt till 100 (och för att vara helt ärlig så skulle jag inte helt lita på läkarna heller), så att rådfråga internet ser ut att vara mitt bästa alternativ just nu.

Så, är det någon som vet någonting? Kan jag bygga muskler i armen? Finns det risk att jag sliter för mycket?

Extremt tacksam för hjälp! :)

AronP
2013-12-26, 11:51
Jag är verkligen inte insatt men har du lite styrka kvar så innebär väl det att en del av nerverna fortfarande är intakta och då borde du kunna bygga på den sidan också men antagligen så kommer den hamna mer och mer efter den andra armen.

Nible94
2013-12-27, 17:52
Mm, det tror jag också. Jag tänker att det kanske går om jag är försiktig med att träna vänsterarmen, kör på med högerarmen mest, och ser om den har nån möjlighet över huvud taget att komma ikapp ens till min nuvarande vänsterarm.

I övrigt, jag siktar på kanske 75kg mot mina nuvarande 61, hur lång tid skulle det ta ungefär om jag körde på hårt? 75kg tror jag att går utan att min arm ser konstig ut ifall den inte skulle kunna hänga med.

AronP
2013-12-27, 18:53
Återigen, jag bara spekulerar utan att ha någon direkt kunskap. Men jag kan inte se att det skulle vara någon direkt fara, men rekommenderar ju tom sjukgymnastik som behandling mot/för det.

Snackar vi ren muskelmassa så någonstans mellan 1 år och typ oändligheten men säg att du är där om 3 år. Snackar vi någon blandning så kan det gå på dryga året.

Nible94
2013-12-28, 05:47
Schysst, tack! Det är inte ren muskelmassa jag strävar efter riktigt, åtminstone inte i början. Vill mest inte vara så spinkig längre.