Visa fullständig version : Hur mycket koffein?
mattisjamtback
2013-12-24, 13:22
Jag har som mest tagit 300mg koffein (vilket det ofta rekommenderas att man inte går över innan ett träningspass) men känner inte mycket av detta.
Hörde en mängd som någon föreslog för ett tag sen, kommer inte ihåg vad det var men kommer ihåg att det var en bit över 300mg om man utgick ifrån min kroppsvikt på drygt 100kg.
Min fråga är alltså, hur mycket koffein bör man egentligen ta innan träningen? :)
King Grub
2013-12-24, 13:26
Gränsen för ergogen effekt går vid 5 mg per kilo kroppsvikt. Ingen ytterligare prestationshöjande effekt ses vid doser över 5 mg / kg kroppsvikt. Den effekten verkar dock i 5 timmar, och att tillföra mer koffein under den tiden ger ingen ytterligare effekt.
mattisjamtback
2013-12-24, 13:31
Gränsen för ergogen effekt går vid 5 mg per kilo kroppsvikt. Ingen ytterligare prestationshöjande effekt ses vid doser över 5 mg / kg kroppsvikt. Den effekten verkar dock i 5 timmar, och att tillföra mer koffein under den tiden ger ingen ytterligare effekt.
Så jag kan alltså ta 500mg och borde då känna mer effekt? Finns det någon gräns där det blir farligt?
King Grub
2013-12-24, 13:34
Beror på vilken tålighet man har. Vissa känner förgiftningssymptom vid 4-500 mg, andra kan använda 10 mg per kilo kroppsvikt (en dosering en del studier använt) utan större problem. Dödlig dos ligger på 150-200 mg per kilo kroppsvikt.
mattisjamtback
2013-12-24, 13:39
Beror på vilken tålighet man har. Vissa känner förgiftningssymptom vid 4-500 mg, andra kan använda 10 mg per kilo kroppsvikt (en dosering en del studier använt) utan större problem. Dödlig dos ligger på 150-200 mg per kilo kroppsvikt.
Borde inte vara något problem då jag knappt känner av 300mg :)
Sheogorath
2013-12-24, 13:40
Jag tar 600 mg innan morgonträning vilket känns bra. Snällare mot magen än en halvliter kaffe. Kroppen är trött och får sig en spark. Den dosen på eftermiddagen när jag redan kommit igång blir alldeles för mycket. 400 mg räcker fint men "behövs" för det mesta bara under deff.
mattisjamtback
2013-12-24, 13:45
Får ta och testa :) blir galet mycket kaffe om man ska upp i de mängderna
Sheogorath
2013-12-24, 13:45
Framförallt är det jobbigt att ha diarré på gymmet tycker jag.
Alltidxx
2013-12-24, 14:43
Sen så var det väl så att att det var rent koffin som är prestationsökande och att man inte sett lika goda resultat av att samma mängd koffein genom att dricka kaffe. Har jag för mig.
mattisjamtback
2013-12-24, 14:55
Sen så var det väl så att att det var rent koffin som är prestationsökande och att man inte sett lika goda resultat av att samma mängd koffein genom att dricka kaffe. Har jag för mig.
Tror också jag hört nåt liknande, har för mig att det finns ämnen i koffeinet som motverkar den uppiggande effekten
Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
King Grub
2013-12-24, 15:08
Inte den "uppiggande" utan den ergogena.
Tynglyftarnooben
2013-12-25, 01:56
Inte den "uppiggande" utan den ergogena.
Den ergogena effekten från kaffe existerar inte har du skrivit förut. Stämmer detta fortfarande enligt forskarna eller e det nya rön som gäller?
Den ergogena effekten från kaffe existerar inte har du skrivit förut. Stämmer detta fortfarande enligt forskarna eller e det nya rön som gäller?
Låter snarare som att du läst in lite extra i Grubs kommentar. Tror inte att han hävdat att någon egogen effekt av kaffe inte existerar.
Sheogorath
2013-12-25, 09:09
Kaffe kan ju sägas vara ergogent (prestationsförbättrande) om man är koffeinberoende (likt större delen av Sveriges befolkning) och befinner sig i ett läge där man lider av koffeinabstinens. En kopp kaffe tar en tillbaka till normalläge och man kan prestera normalt.
King Grub
2013-12-25, 12:34
Verkar bero på typ av kaffe och tillagning.
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0059561
Känner mig en aning förvirrad nu, kan någon förklara eller förtydliga? Om koffeinet har en ergogen effekt samtidigt som de minskar tillväxthormonfrisättningen (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=206171) så borde man väl gå +- 0 ?
Den akuta(?) effekten man får från koffein gör att man presterar mer/högre direkt, alltså på kort sikt. Men eftersom de även minskar tillväxthormonfrisättningen så bör man i så fall få sämre resultat på lång sikt? eller är jag ute och svävar helt nu?
King Grub
2013-12-28, 21:42
Vilka resultat?
Vilka resultat?
Resultat i gymmet givetvis.
Tillväxthormon har ingen effekt på muskeltillväxten efter det man vuxit klart i tjugoårsåldern.
Att ett hormon som frisätter fett till blodet minskar när man tar koffein som stimulerar samma frisättningen, låter för mig självklart.
kör 200mg på tom mage vid morgonintervaller och 400mg vid vanlig träning på eftermiddagen.
mattisjamtback
2013-12-30, 15:26
Liten fundering, säg att jag dricker kaffe på morgonen och sedan tar ytterligare koffein ca en timme senare innan träning, motverkar då ämnena i kaffet även den erogena effekten av det koffeinet jag intar senare?
Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.