handdator

Visa fullständig version : SumoBöj Bra överföring till Sumomarklyft?


Adam87
2013-12-24, 11:31
Har tänkt att Bygga upp styrkan i rumpa och insida lår nästa år. Och då tänkte jag om man kör mestadels sumoböj istället för vanlig böj så borde det gynna sumomarklyften jag kör?

Kan säga att Sumovarianter passar mig rätt bra av någon anledning då vinklarna faller på plats bättre.

kelly
2013-12-24, 14:03
Absolut, om du gillar sumoböj så kör på det. Självklart kommer det gynna marklyften. Jag skulle själv aldrig byta bort vanlig böj helt, men det beror lite på hur brett du faktiskt står också.

Adam87
2013-12-24, 21:12
Står rätt brett i vanliga fall i böjen men ska nu köra ännu bredare som en riktig Sumoböj och låta insidan av låren få jobba extra mycket. Får utvärdera efter några månader se om styrkan har ökat :P

Först och främst ska tekniken sitta innan jag lastar på en massa vikter..

pezrulezhaakon
2013-12-24, 21:23
Adam87

Ju bredare du står så bör tårna peka mer och mer utåt. Men det hoppas jag att du tänkt på.

PureWhey
2013-12-24, 21:47
Hur mycket kör du marklyft nu? Sedan jag började marka mer frekvent har mina baksida lår växt på bra.

Adam87
2013-12-24, 22:50
Adam87

Ju bredare du står så bör tårna peka mer och mer utåt. Men det hoppas jag att du tänkt på.

Ja Absolut för mig som är mer van vid hyfsat breda knäböj marklyft så kommer knäpositionen rätt automatiskt = knäna samma position som fötterna satt säga.

Adam87
2013-12-24, 22:54
Hur mycket kör du marklyft nu? Sedan jag började marka mer frekvent har mina baksida lår växt på bra.


Mina ben har växt riktigt mycket sen jag började köra knäböj och mark. Det är snart 1 år sedan man började köra det i vilket fall . benspark och bencurl i all ära men det funkar inte för mig om bena ska växa.

Just nu kör jag var 4 dag böj eller marklyft innan var det mera. Försöker att skynda långsamt med vikterna och få in så bra teknik som möjligt just nu i vilket fall.

har som mål att ta 200kg i mark tar 150 nu . med lite mer ben styrka så går det nog tidsnog

Adam87
2013-12-24, 23:07
Blir förmodligen lite mer Raka Marklyft vid några tillfällen för att ge baksidan lite styrka med.