handdator

Visa fullständig version : Arginin innan styrketräning minskar ökningen av tillväxthormon hos styrketränande män


Tjingg
2013-12-24, 08:29
Oral L-Arginine Prior To Resistance Exercise Blunts Growth Hormone in Strength Trained Males

Abstract:

Acute resistance exercise and L-arginine have both been shown to independently elevate plasma growth hormone (GH) concentrations; however, their combined effect is controversial. The purpose was to investigate the combined effects of resistance exercise and L-arginine supplementation on plasma L-arginine, GH, GH secretagogues, and IGF-1 in strength trained participants.

Fourteen strength trained males [age: 25±4 y; body mass: 81.4±9.0 kg; height: 179.4±6.9 cm; and training experience: 6.3±3.4 y] participated in a randomized double blind crossover design (separated by ~7 days). Subjects reported to the laboratory at 08:00 in a fasted state, consumed L-arginine (ARG; 0.075 g·kg-1 body mass) or a placebo (PLA) prior to performing an acute bout of resistance exercise (3 sets of 8 exercises, 10 repetitions at ~75% 1RM). Blood samples were collected at rest, before exercise, and at 0, 15, 30, 60 min of rest-recovery.

The ARG condition significantly increased plasma L-arginine concentrations (~120%) while no change was detected in the PLA condition. There were no differences between conditions for GH, GH-releasing hormone, ghrelin, or IGF-1 at any time point. GH-inhibiting hormone was significantly lower in the ARG condition.

However; integrated area under the curve for GH was blunted in the ARG condition (L-arginine = 288.4±368.7 vs. placebo = 487.9±482.0 min·ng·mL-1, p<0.05). L-arginine ingested prior to resistance exercise significantly elevated plasma L-arginine concentration but attenuated plasma GH in strength trained individuals despite a lower GHIH. Furthermore our data shows that the GH suppression was not due to a GH or IGF-1 induced autonegative feedback loop.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2013 Nov 13.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24225560

jonkii
2013-12-27, 23:48
Det var ju tråkigt !

Nisseg
2013-12-30, 19:07
Agmatin, som jag förstått kommer från Arginin, borde även detta minska ökningen av tillväxthormon?

Kischen
2014-01-02, 14:36
Inget nytt.

Pepz
2014-01-03, 07:51
nej inget nytt och man kan fråga sig vad detta gör i praktiken

Snapple
2014-01-06, 17:41
Svårt att veta vad man ska tro och tycka, de flesta PWO's innehåller antingen Arginin eller Agmatinsulfat..
Så.. Är det samma? Eller är de olika? :)

http://examine.com/supplements/Agmatine/

dmoller
2014-01-06, 19:13
lite offtopic men hur kunde TS åka på banhammaren av sitt inlägg? förstår att hans förra konto blev "kapat" och postade hej vilt vilket resulterade i en ban. men detta?

King Grub
2014-01-06, 19:16
Svårt att veta vad man ska tro och tycka

Varför då? Vilka är det som påstår något annat? Som sagt, det här är inget nytt, utan det har visats förr. Och det finns inga motstridiga uppgifter.

King Grub
2014-01-06, 19:16
lite offtopic men hur kunde TS åka på banhammaren av sitt inlägg? förstår att hans förra konto blev "kapat" och postade hej vilt vilket resulterade i en ban. men detta?

Man får inte skapa en ny användare om man blivit avstängd på grund av sitt beteende. Säger väl sig självt. Det är inte inlägget som medförde avstängningen, utan det faktum att det är en tidigare avstängd medlem som skapat ett nytt konto. Och hans konto hade inte blivit kapat.

Snapple
2014-01-06, 19:32
Varför då? Vilka är det som påstår något annat? Som sagt, det här är inget nytt, utan det har visats förr. Och det finns inga motstridiga uppgifter.

Det var lite klumpigt uttryckt av mig; jag undrade mest över ifall det var samma visa med Agmatine?
Jag är en nybörjare när det kommer till dessa tillskott, så jag har ingen aning om agmatine, citrulline och dylika pumpfrämjande preparat alla har denna negativa inverkan på tillväxthormoner.

Kischen
2014-01-07, 09:03
Det var lite klumpigt uttryckt av mig; jag undrade mest över ifall det var samma visa med Agmatine?
Jag är en nybörjare när det kommer till dessa tillskott, så jag har ingen aning om agmatine, citrulline och dylika pumpfrämjande preparat alla har denna negativa inverkan på tillväxthormoner.

Det är möjligt att det har det men frågan kvarstår om det spelar någon roll i det stora hela.

Okau
2014-01-07, 13:16
Att dessa ämnen är i ens PWO - har det någon negativ påverkan på tillväxten av muskler? Eller är det så pass lite att man inte förlorar något på att ta dessa?
Använder t.ex. Neurocore, där det står så här om den:
"Neurocore innehåller ämnet L-Citrullin som visat sig kunna höja koncentrationen av arginin i blodet, till och med mer än ämnet arginin i sig."

Snapple
2014-01-07, 19:38
Att dessa ämnen är i ens PWO - har det någon negativ påverkan på tillväxten av muskler? Eller är det så pass lite att man inte förlorar något på att ta dessa?
Använder t.ex. Neurocore, där det står så här om den:
"Neurocore innehåller ämnet L-Citrullin som visat sig kunna höja koncentrationen av arginin i blodet, till och med mer än ämnet arginin i sig."


Misstänker som de andra har nämnt i tråden, att det förmodligen inte har någon större inverkan på din tillväxt.

....Eller så har det visst det, och du borde sett ut som Arnold i sin prime för tillfället om det inte vore för mängden arginin du fått i dig av dina PWOS! :devil:

King Grub
2014-01-07, 20:14
Tillväxthormon är inte ett muskeluppbyggande hormon hos vuxna.

Fjrebqll
2014-01-07, 21:32
Tillväxthormon är inte ett muskeluppbyggande hormon hos vuxna.

Det är väl snarare muskelbesparande så vitt jag vet?

King Grub
2014-01-07, 21:40
Fettförbrännande.