handdator

Visa fullständig version : Explosiva knäböj


beerbear
2013-12-24, 02:11
Om man tränar explosiv bänk, varför inte köra explosiv knäböj?

Långsam negativ fas sen pang upp.
Verkar finnas 2 läger i frågan så vad säger dem som tränar styrkelyft o dyl.
?

framtidalegend
2013-12-24, 02:24
Det gör man väl? eller?

beerbear
2013-12-24, 02:46
Det gör man väl? eller?

Det är därför jag frågar, jag ser att vissa gör det och vissa inte :confused:

Loke
2013-12-24, 02:57
Folk som gör oexplosiva böjar gör fel. Det är möjligt att det finns något fall då man kan ha nytta av det, men jag kan inte komma på när det skulle vara.

Utöver att man får upp mer vikt med explosiva böjar så tror jag även det kan minska skaderisken. En maxtung böj är ju ofrånkomligen explosiv, och är man då ovan vid det så är risken att kroppen inte pallar. Tror jag då.

Sen ska man bygga upp sånt här över tid, speciellt om man länge gjort sega böjar. Det är svårare än man tror att lyfta explosivt.

emi23j
2013-12-24, 07:07
Det är därför jag frågar, jag ser att vissa gör det och vissa inte :confused:

Bara för att man inte gör någonting varenda gång man går till gymmet så betyder det ju inte att man gör det överhuvudtaget eller att man inte bör göra det.

Ur tekniskt synvinkel är det mycket svårare att lyfta snabbt/explosivt och kan vara en anledning att du kanske inte ser folk göra det så ofta, i alla fall inte den excentriska fasen då det kan vara fördelaktigt att ha en mer kontrollerad rörelse för att komma in i rätt positioner för att sedan trycka på explosivt i vändningen.

Adam87
2013-12-24, 11:43
Jag som är mer segstark och segar upp vikterna satt säga i vilket fall i Knäböj och marklyft. Är det explosiva lyft med låg vikt som är botemedlet för mig?

PrimalAeon
2013-12-24, 12:07
Jag som är mer segstark och segar upp vikterna satt säga i vilket fall i Knäböj och marklyft. Är det explosiva lyft med låg vikt som är botemedlet för mig?


Färre reps per set istället för lägre vikt kan vara en bra idé också. Och vice versa om man vill träna på att "grinda".

Degpekka
2013-12-24, 13:09
Jag som är mer segstark och segar upp vikterna satt säga i vilket fall i Knäböj och marklyft. Är det explosiva lyft med låg vikt som är botemedlet för mig?

Det är mkt en vanesak också att försöka lyfta explosivt.

Strengthcoach
2013-12-24, 15:26
Om man tränar explosiv bänk, varför inte köra explosiv knäböj?

Långsam negativ fas sen pang upp.
Verkar finnas 2 läger i frågan så vad säger dem som tränar styrkelyft o dyl.
?

Du tänker på CAT - att alltid sträva efter bra "Bar Speed" - oavsett övning så kör man alltid CAT - det är så man blir stark...

z_bumbi
2013-12-26, 17:46
Cat?