handdator

Visa fullständig version : Kalium sänker blodtrycket

RobinEH
2013-12-23, 21:54
Jag har läst på ett flertal ställen att kalium har en blodtryckssänkande effekt samt att kalium/natrium-ratiot är viktigare än intaget av natrium oberoende av kalium.

Visst har kalium en vasodilaterande effekt men är detta nog? Om intaget av kalium är högt så bör ju kalium i plasma öka varvid frisättningen av aldosteron ökar. Detta i sin tur bör ju leda till en ökad exkretion av kalium men även ökad reabsorption av natrium inkl. vatten.

Sverker
2013-12-24, 07:51
Säkert är det så. Det är inte ofarligt att mixtra med någon elektrolyt.
Att våldsamt öka sitt intag av kalium från tillskott kan säkert ge mystiska effekter på vätskeflödena i kroppen.
Men ökad mägd kalium i blodet bör snarast öka genomsläppligheten av vatten i njurarna. Alltså större mängd urin och större förlust av andra elektrolyter.

Men vart vill du komma ?

RobinEH
2013-12-24, 13:11
Säkert är det så. Det är inte ofarligt att mixtra med någon elektrolyt.
Att våldsamt öka sitt intag av kalium från tillskott kan säkert ge mystiska effekter på vätskeflödena i kroppen.
Men ökad mägd kalium i blodet bör snarast öka genomsläppligheten av vatten i njurarna. Alltså större mängd urin och större förlust av andra elektrolyter.

Men vart vill du komma ?

Då jag läst att ökat intag kalium sänker blodtrycket så var jag bara nyfiken gällande hur detta faktiskt sker rent fysiologiskt. Men det är alltså så att trots aldosteronfrisättningen så ökar inte mängden natrium i blodet, och därigenom blodvolymen?