handdator

Visa fullständig version : Hur hög volym klarar man av som ren?


Tynglyftarnooben
2013-12-22, 23:08
Hej,

de som är bäst i världen på tyngdlyftning tränar ju oerhört mycket. De lever ju i och för sig på sin sport, så de behöver inte arbeta 8 h per dygn, men träningsmängden är ändå enorm. Flera timmar / moment och dag.

Hur hög volym kan man träna med som ren, utan att bli övertränad? Jag söker inte något svar i stil med "100 reps per muskel/övning och dag", utan mer filosofiska tankar kring det hela. Eftersom så pass många faktorer påverkar så gäller denna fråga en "medelsvenssons" men vars enda hobby utöver arbete och familj är träning/mat/kosttillskott.

Hur mycket kan man träna utan att bli övertränad om man inte använder sig av illegala preparat?


Går det att vänja sig vid samma volym som elitkineserna som tränar extremt mycket? (Detta förutsätter dock att man är arbetslös eller får betalt för det man gör, men ändå intressant!).

Tynglyftarnooben
2013-12-22, 23:11
Sedan är det kanske skillnad på bänkpress/marklyft och det som tyngdlyftarna kör eftersom man knappast kan "grinda" stöt/ryck på samma sätt man kan i t ex bänkpress

Diomedea exulans
2013-12-22, 23:12
Det måste ju bero på intensiteten. För att överdriva skulle jag tro att alla kan alla rycka och stöta 8 timmar om dagen om man gör det med ett kvastskaft.

major Pectoralis
2013-12-22, 23:25
Antagligen långt mycket högre volym än vad man tror. Man får höja successivt och lugnt så får man se vilken slutvolym man hamnar på.

Det måste ju bero på intensiteten. För att överdriva skulle jag tro att alla kan alla rycka och stöta 8 timmar om dagen om man gör det med ett kvastskaft.

nej, det tror inte jag då det lär bli repetitivt arbete som leder till belastningsskador..

Tynglyftarnooben
2013-12-23, 00:03
Antagligen långt mycket högre volym än vad man tror. Man får höja successivt och lugnt så får man se vilken slutvolym man hamnar på.



nej, det tror inte jag då det lär bli repetitivt arbete som leder till belastningsskador.. Har träning till failure verkligen en så stor effekt på träningen, som det ofta påstås i sådana här debatter? Att just failure-träning leder till en längre återhämtningstid än vad den rent logiskt borde, alltså.

Tynglyftarnooben
2013-12-23, 03:43
felpost

emi23j
2013-12-23, 08:29
En klassisk "hur långt är ett snöre" fråga.
En "medelsvensson" skulle troligen inte kunna träna speciellt mycket eftersom att han/hon inte har psyket för det i kombination med att den almänna träningsnivån för personen i fråga är alldeless för låg vid utgångsläget.

apfel
2013-12-23, 08:46
Intensitet och volym går ihop, de går inte att dela på. Om du ökar volymen så måste till slut intensiteten sänkas. Det är anledningen till att alla inte bara kan hoppa på SL 5x5, köra det i 10 år och alla totala 800+. Intensiteten blir för hög.

Jag ökade 10kg i totalen under deff med Sheiko #CMS-MS PREP. Där är volymen hög. Men det pallade jag.
Testa några Sheikoprogram, håll koll på volymen och tänk till kring intensiteten.

Anders The Peak
2013-12-23, 08:53
Nu kan jag bara norska och svenska lyftares träning och jag tycker, även om de tränar många timmar, att deras intensitet inte är speciellt hög mot prestationsförmågan. Jag menar att de ligger rätt lågt i vikter mot de egna resultaten men inte så lätt att det är papper. Tror även att det är nödvändigt att nöta teknik otaliga timmar i veckan om man ska ha en chans i en teknik/styrkegren som OL.

AronP
2013-12-23, 10:58
Undviker man att gå till fail så är det nog en väldigt hög volym. Högre än dom flesta tror. Men man får träna sig till det.

HerrCarlsson
2013-12-23, 11:55
Jag drar till med väldigt mycket. Jag menar förr i tiden kunde folk slita tungt i skogen i 10-12 timmar i sträck dag ut och dag in utan att bli "övertränade" och sätta sig och gråta på en stubbe, det fanns helt enkelt utrymme för sånt. Det intressanta är väl mest var brytpunkten volym/effektivitet ligger sett till individens utvecklingskurva.

major Pectoralis
2013-12-23, 11:56
Har träning till failure verkligen en så stor effekt på träningen, som det ofta påstås i sådana här debatter? Att just failure-träning leder till en längre återhämtningstid än vad den rent logiskt borde, alltså.

Jag tror rädslan för failure är klart överdriven, ja.

Sen går det självklart snabbare att återhämta sig om man bara gör 5 reps när man skulle kunna gjort 10, eller 20.

Det överhängande problemet med att inte gå till failure är ju dessutom att man slutar alldeles för tidigt.

PureWhey
2013-12-23, 12:27
undviker man att gå till fail så är det nog en väldigt hög volym. Högre än dom flesta tror. Men man får träna sig till det.

+1

Diomedea exulans
2013-12-23, 12:42
Jag menar förr i tiden kunde folk slita tungt i skogen i 10-12 timmar i sträck dag ut och dag in utan att bli "övertränade" och sätta sig och gråta på en stubbe, det fanns helt enkelt utrymme för sånt.

Inte bara "förr", det finns massor tunga fysiska jobb nu också.

straycat
2013-12-23, 12:50
Tror inte dom klarar så hög volym, vegetarianer och konditionstränare enbart i princip.

Lance Uppercut
2013-12-23, 13:54
Högre än vad som brukar förespråkas på det här forumet i alla fall.

Sach
2013-12-23, 14:10
Det beror som sagt på kosten, intensiteten och hur långt man tar sina sets.
Sen klarar vissa mer än andra så det är omöjligt att besvara.

Maximus1997
2013-12-23, 14:29
Du kan köra en bil så mycket du tankar

Anders The Peak
2013-12-23, 14:51
Lite beroende på vad målet är kan volymen behöva justeras.
Om man satsar på att bygga muskler är säkert frekvensen viktigare än hög passvolym. Volymen bör vara tillräcklig dvs 4-8 set per pass och muskelgrupp.
Om man delar upp det på 3 pass per vecka blir det 2-4 arbetsset per muskelgrupp per pass.

PureWhey
2013-12-23, 15:28
Skulle vilja se någon som blivit stor på 2 set per muskelgrupp a 3 pass.

nyvaken
2013-12-23, 15:32
Hej,
Hur hög volym klarar man av som ren.

http://i227.photobucket.com/albums/dd300/PSandNintendFreak/Cwalkpoint.png


Nån annan får köra julvarianten

major Pectoralis
2013-12-23, 15:47
Skulle vilja påstå att volymen på träningen är väldigt viktig för massan. Viktigare än frekvens. Frekvens på 1-2 pass/vecka är tillräckligt för de flesta.

Anders The Peak
2013-12-23, 20:31
Skulle vilja se någon som blivit stor på 2 set per muskelgrupp a 3 pass.

Skulle vilja påstå att volymen på träningen är väldigt viktig för massan. Viktigare än frekvens. Frekvens på 1-2 pass/vecka är tillräckligt för de flesta.

2-4 set per muskelgrupp och 3 pass i veckan dvs 6-12 arbetsset per muskelgrupp.

Har ni själva provat något liknande upplägg jag menar så att ni har praktisk erfarenhet av det.

The influence of frequency, intensity, volume and mode of strength training on whole muscle cross-sectional area in humans. kan vara bra att läsa, men det finns otaliga andra studier som är inne på det samma.

framtidalegend
2013-12-23, 20:47
Skulle vilja se någon som blivit stor på 2 set per muskelgrupp a 3 pass.

Det blir svårt

Anders The Peak
2013-12-23, 22:05
Det blir svårt

Har du någon erfarenhet av att köra på så sätt ? :)

PureWhey
2013-12-23, 22:06
Har du någon erfarenhet av att köra på så sätt ? :)

Jag tror också på frekvens, men känns som att den volymen är lite väl låg för någon som lyft ett tag.

Börje H
2013-12-23, 22:22
Jag söker inte något svar i stil med "100 reps per muskel/övning och dag", utan mer filosofiska tankar kring det hela. Eftersom så pass många faktorer påverkar så gäller denna fråga en "medelsvenssons" men vars enda hobby utöver arbete och familj är träning/mat/kosttillskott.

Hur mycket kan man träna utan att bli övertränad om man inte använder sig av illegala preparat?


Går det att vänja sig vid samma volym som elitkineserna som tränar extremt mycket? (Detta förutsätter dock att man är arbetslös eller får betalt för det man gör, men ändå intressant!).

Motfråga:
Tror du att man kan vänja dig vid att springa ett maratonlopp varje dag, som en del extremlöpare gör? Kan man vänja sig att träna skidor/kondis 10-12 pass/vecka? Svaret är nog nja inte alla.

Samma gäller lyftning. De bästa kineserna är bäst för att just de har förmågan att bli just bäst. På lyftning alltså. De skulle högst sannolikt inte bli bäst på femkamp eller pingis.

Generellt tror jag personligen att det allra flesta har förmågan och klara av 5-6 hyggligt tuffa styrketräningspass/vecka förutsatt att det inte är tokvolym hela tiden. Skillnaden med just styrketräning är det det ofta är sinnessjukt subjektivt. Att damma in på gymet och slita loss i kablar och lite ryggdrag i olika vinklar sliter i stort sett nada på kroppen i stort och då tror jag de allra flesta skulle kunna träna varje dag i princip. Jämför med medelhårt fysiskt jobb :) Men, återigen alla är ju inte skapt för det heller...

major Pectoralis
2013-12-24, 00:07
2-4 set per muskelgrupp och 3 pass i veckan dvs 6-12 arbetsset per muskelgrupp.

Har ni själva provat något liknande upplägg jag menar så att ni har praktisk erfarenhet av det.

The influence of frequency, intensity, volume and mode of strength training on whole muscle cross-sectional area in humans. kan vara bra att läsa, men det finns otaliga andra studier som är inne på det samma.

Har provat det mesta, självklart.

Kör i skrivande stund vissa muskelgrupper 3ggr i veckan med 5-10 set per gång. Alltsomoftast till fail, nästan. Vissa muskelgrupper körs bara en gång/vecka. Funkar lika.

framtidalegend
2013-12-24, 01:01
Har du någon erfarenhet av att köra på så sätt ? :)

Nej. Men tror 99.9% av alla stora och grova tränar mer set så därmed blir det svårt att hitta någon