handdator

Visa fullständig version : Fråga angående bönmjöl - bönor.

Kräket
2013-12-22, 13:14
Befinner mig i en experimentationsfas gällande bönor. Fantastiska livsmedel, och har upptäckt att kikärtor närmast är att betrakta som naturens svar på den schweiziska armekniven!

En sak jag funderar över är energi-innehållet i färdigmjölda produkter kontra "egenmjölda"

Exemplifierar t.ex. med kikärtsmjöl, energiinnehåll på 390 kcal / 100 gram jämfört med icas kikärtor med energiinnehåll på 130 kcal / 100 gram.

Vari består denna stora skillnad i energi?

King Grub
2013-12-22, 13:21
Vattenmängden.

Kräket
2013-12-22, 13:33
Vattenmängden.

Aha!

Jag gör mitt eget "mjöl" så till vida att jag kokar bönorna, och därefter kör dem i matberedare. Jag har utgått från näringsdeklarationen på förpackningarna (ca 130 kcal/100 g).

Borde jag använda det innehåll som presenteras i de färdigmjölda produkterna för en mer korrekt uppskattning av energimängden?

R Scarpa27
2013-12-22, 19:04
här kan du kika lite färska[vätska] vs torkad...

http://www.halsosidorna.se/Baljvaxter.htm

Morty
2013-12-23, 12:38
Aha!

Jag gör mitt eget "mjöl" så till vida att jag kokar bönorna, och därefter kör dem i matberedare. Jag har utgått från näringsdeklarationen på förpackningarna (ca 130 kcal/100 g).

Borde jag använda det innehåll som presenteras i de färdigmjölda produkterna för en mer korrekt uppskattning av energimängden?

Va, det du beskriver ger ju hummous och inte mjöl..?

Kräket
2013-12-23, 15:36
Va, det du beskriver ger ju hummous och inte mjöl..?

Yes så kanske det heter. Alltså jag kokar bönorna och kör dem i mixer/matberedare. Sen gör jag en massa goda skojigheter! Sist blev det kikärtsbröd och kikärtsbrownies! *drool*

Bokför ändå energin, så jag har lite koll, därför min fråga.

här kan du kika lite färska[vätska] vs torkad...

http://www.halsosidorna.se/Baljvaxter.htm

Grym sida! Tack för tipset.

Morty
2013-12-23, 22:03
Det är ju här skillnaden är. Du gör humus. Du kollar på ett annat livsmedel: bönmjöl. Klart att det inte är samma.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk