handdator

Visa fullständig version : Jobbig handled


Primitiv
2013-12-22, 09:58
Kön: man

Ålder: 26

Längd och vikt: 180 cm, 86 kg.

Smärtbeskrivning: smärtan är lokaliserad mellan tummen och (dstiala) laterala radius, jag misstänker något ligament mellan båtbenet och radius. Jag är måttligt palpöm över distala radius vid hårdare palpation, det rör sig om ett väldigt litet område precis vid slutet av radius i handleden.

Besväret uppkom i samband med tyngdlyftningsträning för fyra veckor sedan, och då vid ett tyngre ryck. Smärtan kom i sittet av ett ryck där jag kände ett väldigt hårt tryck mot handleden, värre blev det när jag släppte ned stången och öppnade greppet. Smärtan var såpass otroligt att jag nästan fick tårar. Påbörjade sedvanlig nsaid + RICE i ett par dagar.

Idag är handleden fullt rörlig och jag kan arbeta med den utan problem. Smärta uppkommer vid ulnardeviering (handleden lutas utåt mot lillfingersidan) samt vid stor extension och flexion av handleden. Övningar som belastad handleden (press, armhävningar, ryck, stöt) fungerar inte, i vissa fall inte ens med stång. Dragövningar där handlederna vinklas inåt och böjs fungerar utan problem av någon anledning. Bicepsövningar och ryggövningar går även det bra samt hantelflyes, sålänge handederna inte böjs med belastning.

Röntgen av handled visade på ingen skelettskada eller felställning.

Läkningen förbättrades markant efter två veckor, men nu känns det som att den stannat av och jag vet inte hur jag bör fortsätta. Jag kör stärkande övningar för handleden med lätt hantel samt att jag ser till att få blodtillförsel till handleden så ofta som möjligt. Jag arbetar med den varje dag så den är aktiv.

Jag har försökt få tid till en läkare men det är omöjligt under jul- och nyårsveckorna. Jag undrar om någon har rekommendationer på rehab för området eller hur jag bör fortsätta under kommande veckor.