handdator

Visa fullständig version : Någon Nackdel att köra liggande triceps Extension med Hantlar istället för Skivstång?


Adam87
2013-12-22, 00:05
Undrar just detta har kört med hantlar endel i denna Övning liggande triceps extension. Tycker det är mer bekvämt att göra det, kör mesta dels alternerande.

Vad jag tror så behöver man mer stabilitet när man kör med hantlar än med skivstång. Är ute efter att öka tricepsstyrkan i vilket fall. Så vad är mest gynnsamt om man är ute efter styrka hantlar eller stång?

pezrulezhaakon
2013-12-22, 00:33
Adam87

Du kan hantera lite mer vikt med en stång, men du tränar som sagt inte på att hålla balansen lika mycket som med hantel.
Hantlarna ger en något bredare träning än stången, men är du endast ute efter att träffa triceps så är stången enklare.

PatrikSjöstjärna
2013-12-22, 01:52
Mer fördelaktigt att utföra övningen med hantlar om man är ojämnt stark i triceps? Så är fallet för mig i alla fall. Känns som att min starkare vänstra tricca får mer kontakt och utmattning när jag kör med stång.

Arne Persson
2013-12-22, 09:15
Det är betydligt mer omständigt med hantlar, speciellt om man råkar vara stark i triceps så blir hantlarna stora och slår i bänken.
Ett tips är annars att hålla mot skivorna vid tumsidan och inte lillfingersidan vilket man oftast ser vid tricepsövningar med hantlar. Detta tips ger en längre rörelsebana.

Adam87
2013-12-22, 10:08
Jag är ännu inte så stark i Triceps i vilket fall inte i denna övning. Är nog också ojämn stark i triceps så det är nog en bra ide för mig att köra med hantlar så får man lite balans på köpet. Men kan hålla med dig Arne om att när man blir redigt stark i triceps så kan det nog vara lite omständigt med hantlar.

Alltidxx
2013-12-22, 11:19
Jag brukar köra med hantlar för jag gillar inte rotationen i handlederna man får, även av en EZ stång. Det slutade med ont en gång i tiden och sen dess har jag inte gått tillbaka. Men jag kör aldrig den övningen särdeles tungt heller så då går det bra med hantlar.

Triceps idag för övrigt :)

ceejay
2013-12-22, 11:23
stång är bäst!

Sach
2013-12-22, 11:49
Som sagts, hantlar blir bökigt när man kommer upp till dom större hantlarna och armarna måste ut längre från kroppen för annars slår dom i huvudet/bänken.
Och när armarna måste ut så tappar iaf jag otroligt mycket kontakt med triceps, stången tillåter en att hålla armarna nära kroppen oavsett vikt.

Adam87
2013-12-22, 12:58
Kör bara med 10kgs hantlar. Om man Sträcker triceps mycket i bottenläget och kör kontrollerat så känns det redigt bra i triceps trots mindre vikt.

Kan hålla med om att stång känns inte så bra i handlederna vristerna därav valet av hantar för min del också

Hur tunga hantlar kör ni med 20kg eller hehe?