handdator

Visa fullständig version : Chuch Ahrens och Ahrens press


VikG
2013-12-21, 21:54
Ahrens press

Man gör vanliga hantelpressar (för axlar) men istället för att pressa hantlarna inåt så lyfter man dom utåt så att armarna formar ett V.

Övningen ska ha" uppfunnits" av Chuck Ahrens som pressade så tunga hantlar att han var tvungen att göra på detta vis för att hantlarna inte skulle slå i varandra.

Finns det överhuvudet några fördelar med detta utförande? Förutom då om man måste göra det. Skaderisk?

Jag prövade idag, och fick gå ner från att göra strikta 8:or på 37.5 till att köra så gott jag kunde på 25. Bra för stabiliteten kanske? Det var svårare än jag förväntade mig i alla fall.
vRbpxxgsmX4

Chuck ahrens

"In his prime, Ahrens could do reps with 200 pound dumbbells in the shoulder press (some people even claim to have seen him press a 300 pound dumbbell with one arm), he would perform 28 reps with 405 in the bench press, and perform a slow and controlled concentration curl with a 115 pound barbell. He was also seen doing easy lying triceps extensions with 300 pounds"

"Paul claims to have witnessed Ahrens, in good style, 'do a forward one armed lateral with a 200-pound dumbbell'. "

"He can seated cheating curls with the 160 pounders, and also one arm rowing exercise with 350 pounds! He owns 21 inch arms too."

Finns det någon sanning bakom detta? Vad tror ni?
Det är helt klart fascinerande med starka människor från förr, men man vad ju inte vad man ska tro.


http://www.bodybuilding.com/fun/cyberpump14.htm

http://www.usawa.com/USAWA%20Uploads/2010/06/Chuck-Ahrens.jpg

filmjölk
2013-12-21, 22:01
verkar vara en rolig variant, eller en bra grej om det inte finns tunga hantlar att tillgå. Angående statsen tror jag på dem, då fotot är svartvitt.

pezrulezhaakon
2013-12-21, 22:16
Helt ok sätt att behålla mer av belastningen för axlarna mot toppläget.

Diomedea exulans
2013-12-21, 23:20
Övningen ska ha" uppfunnits" av Chuck Ahrens som pressade så tunga hantlar att han var tvungen att göra på detta vis för att hantlarna inte skulle slå i varandra.


Va? Hur tusan går det ihop? Om han kunnat hålla ihop dem vid huvudhöjd så måste han ju kunnat hålla ihop dem högre upp?

VikG
2013-12-22, 16:00
Va? Hur tusan går det ihop? Om han kunnat hålla ihop dem vid huvudhöjd så måste han ju kunnat hålla ihop dem högre upp?
Det har du rätt i.. Jag läste det på någon annan hemsida men var tydligen rätt dum som inte tänkte på det.

Diomedea exulans
2013-12-22, 16:02
Det har du rätt i.. Jag läste det på någon annan hemsida men var tydligen rätt dum som inte tänkte på det.

Det skulle iofs kunna förklaras med att han vred hantlarna i nederläget så handryggarna var vända mot huvudet.