handdator

Visa fullständig version : Sträckning/Bristning vid höger övre rygg/nacke


TheFlow
2013-12-21, 21:14
Hej kolozzeum!

Har givetvis googlat och även frågat min kompis som är PT, men har fått så pass olika svar så att jag tänkte fråga här ändå...

Igår och idag tränade jag för första/andra gången på ett halvår. Igår bröst, axlar och triceps. Idag biceps och rygg.

Det började idag när jag körde bicepscurl på cablecrossen. Jag spände nog för mycket med min ouppvärmda rygg nån gång när jag körde curlen med höger arm, och fick efter settet känning på högra övre ryggen. Dumt nog sket jag i den varningssignalen och körde slut på övre ryggen efter bicepsträningen. *facepalm* (Behöver jag nämna att detta är min första träningsrelaterade skada och att jag är idiot nog som inte alls har förberett mig på sånt med stretching osv?)

Den största anledningen till att jag fortsatte med ryggträningen under passet var att jag inte kände av något när jag ansträngde muskeln och att jag var så jävla adrenalinfylld och träningssugen så att jag inte tänkte efter mellan setten.

Direkt efter passet blev det dock värre, och just nu (ca 6 timmar senare) gör det ont när jag vrider nacken åt vänster och uppåt. Det känns även när jag går helt normalt, men gör inte direkt "ont". Svårt att förklara var muskeln sitter, men den är preciiiiis "innan" nacken börjar på ryggen om det säger något. Det är inte en "strålande" smärta, utan mer en smärta som går att jämföra med den man får vid nackspärr.

Då återstår några frågor:

- Tror ni att detta är en bristning eller en sträckning? Hur lång tid brukar det i regel ta att läka bristningar/sträckningar? Jag är 20 år och i övrigt frisk, om det betyder något. Har heller aldrig "kvaddat" ryggen tidigare på något sätt.
- Kan jag träna muskelgrupper inom de närmsta dagarna som inte anstränger den muskeln? Typ ben? Kanske t.o.m bänkpress?
- Kan jag göra något för att påskynda läkningsprocessen? Borde jag UNDVIKA att göra något?

Sorry för ett kasst och något panikartat inlägg men iom att jag aldrig har haft något sånt här och läser på internet om "KRONISKA RYGGPROBLEM" så blir man ju litt nojj :)

Tacksam för svar!