handdator

Visa fullständig version : Aktiv tjej hjälp med kost och träning

BellaStaal
2013-12-21, 13:15
Halloj! Jag är en ung tjej, snart 16, som tränat styrka i snart 1 år, 3-5ggr/veckan, efter att ha tappat en del kg, blivit underviktig och haft en del hjärnspöken som tvingat mig att träna mycket men äta "nyttigt" (no carbs, grönsaker, frukt, nötter, frön och olika proteinkällor etc.). Idag så har jag gått upp ca 3kg, men väger endast 58kg till mina 178cm. Har haft lättare och lättare de senaste veckorna att äta kolisar och undvika pw utan någon större ångest.
Såhär äter jag en vanlig dag.
Frulle: Gröt (havregryn, linfrön, chiafrön, kanel) med mjölk, bär, pb och ett ägg plus en kopp kaffe. Kan såklart äta något annat ibland, men detta är standarden.
Mellis no.1: clementin/äpple med mandlar eller keso
Lunch: Det som skolan serverar. Halva tallriken är full med färg (läs; grönsaker and no, jag kommer inte sluta äta grönsaker ;) ), sedan så äter jag ca 1dl pasta/ris/potatis (åt det knappt förut) och ca 150gr kött med ev sås i (typ köttgryta).
Mellis no.2: Innan träning blir det oftast en husman med keso/philadelphiaost/ost med någon grönsak och kaffe. Men ibland blir det bara en frukt eller typ kvarg med hemmagjord müsli och bär. Efter träning blir det 1-2dl mjölk med whey 100.
Middag: Samma uppdelning som vid lunchen och det som serveras.
Mellis no.3: Kvarg/keso/yoghurt med havreringar/½ krossad husman, frön, nötter och bär samt ett ägg.
Unnar mig sötsaker 2-5 ggr/månaden. Dricker inte kolsyrat, gillar inte grisfett, larver, löss osv utan håller mig till naturgodiset och choklad. Äter sällan, nästan aldrig, snabbmat som hamburgare, pizza, kebab osv. Vill äta cleant liksom. :D

Träningen kan se ut såhär:
Må: Armar+axlar+mage
Ti: Idrott+ben
On: Vila
To: Löpning (3-6km)
Fre: Vila
Lö: Rygg+mage
Sö: Tungt basövningar eller crossfit-isch (pappa har lärt mig lite om crossfit)
Men det varierar ganska mycket vecka till vecka i och med att jag har lite annat på fritiden också.
Mitt mål är att gå upp i vikt, men i muskler ofc *rolleyes* Jag är inte ute efter någon bf-kropp utan mer en Therese Johaug kropp med magmuskler, starka ben och armar som klår killarna i klassen i armbrytning (lol). ;)

Vore så gulligulligt om någon där ute kan ge mig tips på hur jag ska uppnå dessa mål och om någon kan se vad jag gör för "fel" i och med att jag har stått stilla trots att jag ökat mitt kaloriintag med några 100 varje vecka den senaste månaden plus slutat med pw osv. :angel:

Reaper123
2013-12-21, 14:26
Du skriver att du ökat ditt kcalintag med ett par 100 kcal senaste veckorna...

Vart ungefär ligger du i kcalintag (i snitt)?

Det finns både fördelar och nackdelar med att äta "cleant" och är man lite i maten är det en klar nackdel om man vill öka i vikt.

Ät mer, det är mitt generella tips. Kan du inte äta mer, så föreslår jag att du försöker öka andelen fett i din kost (med primärt vettiga fettkällor, alltså ej chips/marabouchoklad eller liknande, utan tex fetare proteinkällor).

Ser att du äter en del keso/kvarg och i det hela "deff-mat". Nu är det inget fel på dessa livsmedel, men mättar rätt bra och detta kan göra att det blir svårt att få sig den mängd energi du behöver för att lägga på dig (muskel)vikt.

Du som är så pass ung borde njuta av god mat (utan att fundera exakt på hur mycket du äter, bara försöka äta "med måtta") och sedan försöka hålla koll på progressionen på din träning. För har man en så pass aktiv livsstil och bra koll på vad som är bra/dålig mat är det bättre att lägga fokus på att prestera på träningen! :thumbup:

Lycka till!

Chrba
2013-12-23, 11:27
Instämmer med tidigare talare.

Ett till sätt att öka kaloriintaget utan att äta så mycket mer är att dricka det.
Vet inte vad du dricker till lunch/middag men att dricka mjölk (den fetare sorten) eller någon form av juice kan öka kaloriintaget utan att det blir jobbigt.

400
2013-12-23, 17:51
Se till att ta itu med dina hjärnspöken innan det blir värre, för det är så ätstörningar börjar.

mikaelj
2013-12-23, 18:47
Unnar mig sötsaker 2-5 ggr/månaden. Dricker inte kolsyrat, gillar inte grisfett, larver, löss osv utan håller mig till naturgodiset och choklad. Äter sällan, nästan aldrig, snabbmat som hamburgare, pizza, kebab osv. Vill äta cleant liksom. :D

"clean mat" finns inte. Och det är väldigt svårt att gå upp i vikt (och därmed öka muskelmassa) på energifattig mat, d vs det du kallar för "ren" mat.

+1 på föregående: ta itu med dina hjärnspöken.

Fjrebqll
2013-12-24, 08:50
http://impruvism.com/clean-eating/ :D

z_bumbi
2013-12-24, 12:29
Kroppen sänker helt enkelt ämnesomsättningen om den inte får tillräckligt med mat och när du nu äter mer så ökar den omsättningen utan att för den skull gå upp i vikt. Lösningen på problemet är i teorin enkel dvs öka mer på maten tills du ökar i vikt.
Hur du når dit i praktiken är en annan fråga men det verkar som att du i alla fall fått en insikt att du måste äta mer för att öka och då har du förhoppningsvis kommit en bit på vägen.