handdator

Visa fullständig version : Del av tummen bortdomnad i 3 dagar


LillisJ
2013-12-20, 21:05
För tre dagar sen ganska exakt så domnade utsidan av min högra tumme bort. Nu är känseln i vänster tumme(på utsidan) väldigt överlägsen sedan dess. Jag har ytterst lite känsel kvar i den bortdomnade delen. När jag sätter på mig mitt bälte i gymmet(endast då, aldrig vid någon annan aktivitet) och jag kommer åt den delen av tummen så sticker det till som in i helvete i hela tummen.

Några idéer? :D Ska boka läkarbesök omgående..

LillisJ
2013-12-20, 21:26
Värt att tillägga att jag kan använda tummen helt vanligt.

Tolkia
2013-12-21, 23:00
Det låter som om du har klämt någon känselnerv. Fundera över om du har gjort något som tryckt ovanför där känseln har försvunnit.

pezrulezhaakon
2013-12-22, 00:40
LillisJ

Har du kört marklyft med tumlås?

Donkey Kong
2013-12-22, 09:20
Min 50-öring:
Gissar som de ovan - klämning av nerv eller utdragen nerv (hylsan runt nerven har rört sig). Den motoriska nervdelen är inte skadad, "endast" känseldelen.
Gissar på självläkning 3 månader.

Varför det känns på andra handen vet jag ej, men samma händer mig, skär jag mig på ena handens finger så får jag spökkänslor/fantomsmärtor på samma ställe på andra handen.

LillisJ
2013-12-23, 00:06
Det låter som om du har klämt någon känselnerv. Fundera över om du har gjort något som tryckt ovanför där känseln har försvunnit.

LillisJ

Har du kört marklyft med tumlås?

Jag kör endast pronerat grepp när jag tränar, inget tumlås eller något sådant. Har väl jobbat med plattsättning lite i skolan och man trycker väl en del med tummen där men verkligen inget extremt. Dessutom jobbade jag endast från 6-8 timmar tre dagar i streck, inget mer. Utöver det så sitter jag mest vid datorn så någon annan belastning existerar inte.

Min 50-öring:
Gissar som de ovan - klämning av nerv eller utdragen nerv (hylsan runt nerven har rört sig). Den motoriska nervdelen är inte skadad, "endast" känseldelen.
Gissar på självläkning 3 månader.

Varför det känns på andra handen vet jag ej, men samma händer mig, skär jag mig på ena handens finger så får jag spökkänslor/fantomsmärtor på samma ställe på andra handen.

Låter hemskt, kan det bli återkomande då det hänt 1 gång? *gah!*

Illuminatus
2013-12-23, 09:34
Råkade ut för samma sak som du förra vintern. Jag & min sambo stod ute och grillade & jag tyckte elden inte tog sig så jag bad henne hämta något att vifta med.
Tillbaka kom hon med en liten fresbee (stavning)? Och jag börjar vifta som tusan med den.

Helt plötsligt så känner jag ett obehag där tummen fäster på insidan av handen och det börjar sticka & domna bort. Den skarpa kanten tryckte/skar antagligen in så pass hårt att den kom åt en nerv. Detta höll i sig i ett par månader, eller ja det var väll första månaden som man kände av det kraftigt.

Donkey Kong är nog på helt rätt spår. Nervkläm tror jag på & då är det självläkning slm gäller.

Fredrik_S
2013-12-23, 09:43
Har haft något liknande, det försvann helt efter ett tag, minns inte hur länge. Men inte jättelänge direkt, några veckor tror jag det var typ

andnel
2013-12-23, 09:51
Jag råkade ut för något liknande för ett tag sedan efter att jag gått på händer.
När jag skulle "gå ner" från att varit upp på händer så vred jag till axeln vilket ledde till att jag kände domningar i en bit av underarmen och längst ut på tummen samt pekfingret.
Gick till sjukgymnasten med detta och hon berättade att det med största sannolikhet var en nervklämning som skulle gå över på max 6 mån. Det tog ca 2 veckor så var det borta. Din klämning verkar dock värre... men jag tror inte du ska dra på för stora växlar i vilket fall.

LillisJ
2013-12-23, 15:29
Okej tack för svaren. Om det är som ni säger så får jag väl vänta helt enkelt. Belastar knappt tummen alls dock så jag vet inte hur det uppstod :Virro

Ska försöka återkomma när det läkt. Återigen tack!

Mvh

Måsse
2013-12-31, 08:20
Fick detta av frontböj med mixat grepp... men du kör väl OL-grepp?

LillisJ
2014-01-04, 19:06
Fick detta av frontböj med mixat grepp... men du kör väl OL-grepp?

Yup, OL.

Donkey Kong
2014-01-27, 16:27
Låter hemskt, kan det bli återkomande då det hänt 1 gång? *gah!*

Nej, om det läker som det ska (och det finns väl ingen anledning att tveka på det, måla fan på väggen osv) så blir det fullt normalt sen, med känsel och allt.

Då är det naturligtvis bäst att undvika att skada sig likadant igen, :)

1 mm läkning per månad cirka tycker jag mig minnas, runt 1 cm per år?
(Det är en kamrat till mig som forskat på detta, själv är jag novis)
Tvärtom vore värre - muskelkontrollfunktionen borta, men känseln kvar! *cry*

Donkey Kong
2014-05-29, 10:07
Hur går det med det domnade fingret?

Nu har jag lyckats dra till mig liknande själv. Sen 4 dagar tillbaks har vänster handflata, lillfinger och ringfinger samt del av underarmen "fått sockerdricka" samt känts kalla. Men naturligtvis har jag känsel och rörlighet kvar (annars hade jag uppsökt sjukan!). Troligen en minimal nervutdragning för mig. Troligen hänt under frivändning. Noterar det här för framtida referens. Ska försöka komma ihåg att skriva in det när det försvinner! :)

LillisJ
2014-05-29, 10:55
Det är bra nu! Tog 3½-4 månader eller liknande. Hoppas att ditt problem går över strax också!

Donkey Kong
2014-06-15, 09:19
Jag noterar här för framtida bruk att nu dryga 2 veckor senare så domnar fingrarna inte lika ofta som förut. Det var det halva handflatan och hela lill- och ringfingret, numera endast ytterkanten handflatan och halva fingrarna, fingerspetsarna.

Tack föressten LillisJ. :)