handdator

Visa fullständig version : Överträning på riktigt? - När kroppen säger ifrån?


Victuhh
2013-12-20, 18:50
Ordet överträning lockar många visningar har jag fått för mig, detta eftersom det är tveksamt för många att överträna CNS om man inte tränar på elitnivå, men jag tror mig ändå att det kan vara en släng av detta jag fått p.g.a. tidigare erfarenheter.

Livsstil:Jag jobbar endast 60% med chans till "inringning" och utöver det är jag väldigt mycket stillasittande, ligger ofta i sängen ser på film och glor forum. Varför jag börjar här är eftersom jag tänker att min livsstil är viktig att förklara samt hur mycket jag får i mig och min träning. Äter för nuvarande runt 2200kcal om dagen och vid inringning blir det nån hundring kcal till. Deffen har varat 3 veckor denna måndag. Fysiskt industrijobb och utöver det blir det träning på gym ofta 6 dagar i veckan.

Symptom:Vi snurrar tillbaka klockan ett år när jag också gick på diet vid ungefär denna tiden, jag körde en relativt hård diet där jag droppade ungefär 0,7kg i veckan men var dock arbetslös vid tillfället. Ungefär här kände jag av ungefär samma sak som nu dvs:
-Frossa till och från, fryser som in i helvete.
-Feberkänslor
-Snurrig i huvudet ibland
-Extrem slöhet mellan måltider

Detta försvann efter 3 dagar när jag bara satt hemma på samma underskott och struntade i att träna. Nu har symptomen hållt i sig i ungefär 3 veckor och jag antar att det är dags att öka matintaget för att se om det släpper.

Frågan jag ställer till er är det någon som verkligen känt av att kroppen sagt ifrån ordentligt och att ni behöver äta mer? Vilket detta antagligen är.


Viktminsningen har jag försökt hålla koll på varje måndag morgon efter toabesök.
Start: 75,3kg
Vecka 1:74,3kg (antar att det är mycket vätska?)
Vecka 2:74,4kg (hade inte gjort nummer 2 dagen innan)
Vecka 3:23/12

Har säkert glömt skriva något nu men fyller på med info om det behövs.

CalleP
2013-12-20, 19:30
När jag har övertränat så har det egentligen berott på ett stressigt liv i allmänhet och utöver det hårdträning. Men tro mig man känner när kroppen inte orkar mer det går inte direkt att missta för att detta är kanske överträning eller inte. Den säger ifrån.

Men det du kan göra är att minska träningsvolymen med 50% till ex 3 dagar i veckan och 4 vilodagar. Börja där och utvärdera sedan efter en månad om du mår bättre!

Lycka till och allt det där!

Victuhh
2013-12-20, 19:56
Ok vilka "symptom" fick du?

R Scarpa27
2013-12-20, 20:35
från 6 dagar till 3 dagar gjorde underverk och bättre mående för min del.
iofs olika.

men du kanske äter för lite? du tränar ganska mkt =/ därav dina symptom.
eller har brist på något?
vet ju inte vad din kost består av.

vissa perioder har jag kört vilovecka... ganska awsum och kroppen får vila ut och är redo för nya tag och motivationen höjs.

CalleP
2013-12-20, 20:45
Ok vilka "symptom" fick du?

Skakningar, panikångest, ångest, kunde inte koncentrera mig, utmattad.
Som tur är så e man ung och nu har jag återhämtat mig helt från detta och mår bra av träningen igen!