handdator

Visa fullständig version : Tips på övningar för bättre höft rörlighet


Ado2000
2013-12-20, 14:13
Det är nämligen så att jag försöker lära mig OL-böj men har insett att jag gör jävligt fel. Saken är nämligen den att jag klarar inte av å hålla upp min överkropp tillräckligt utan slutar med att jag böjer mig framåt och röven skjuter utåt så att det till slut ser ut som ett SL-böj fast jag lyckas stå smalt.

Problemet är inte bål styrkan då detta även händer med enbart stången så jag har insett att jag inte har tillräcklig rörlighet i höfterna helt enkelt. Så jag är ute efter förslag på övningar som ökar rörligheten i dessa och som kommer hjälpa mig komma ner på rätt sätt.

Sen undrar jag också vad som är att föredra, att böja barfota eller med böj skor ?

raddum
2013-12-20, 14:20
http://www.marksdailyapple.com/how-to-regain-and-maintain-hip-mobility/#axzz2o1LqLBEJ

ett gäng övningar.

Jag kommer följa tråden har haft lite samma problem, alltid kul att höra vad andra rekommenderar.

angående skorna. Jag tycker det är mycket lättare och naturligare med klackade skor, får bättre tryck från hälen

svenbanan
2013-12-20, 15:31
Det kan ju handla om dålig rörlighet i fotlederna också.

raddum
2013-12-20, 15:39
Det kan ju handla om dålig rörlighet i fotlederna också.

det är där lyftarskor gör sitt verkliga jobb imo

olle lindblad
2013-12-20, 15:54
Myrtl Routine. Finns instruktionsvideo här bl a: https://www.youtube.com/watch?v=2GLrKr54yA0

mikaelj
2013-12-20, 15:58
Förutom att töja vaderna:

Gör knäböj med den stil du vill ha. Om du inte fuskar genom att böja ryggen kommer du känna att det stramar. Töj i det läget.

Ado2000
2013-12-20, 16:38
Bra tips hittills får ta mig en titt på då å fixa ett par böj skor.


Förutom att töja vaderna:

Gör knäböj med den stil du vill ha. Om du inte fuskar genom att böja ryggen kommer du känna att det stramar. Töj i det läget.


Jag försöker ju lyfta på huvudet mer för att få upp överkroppen men då min röv skjutits ut i det läget å jag hamnar framåt så svankar även min ländrygg

svenbanan
2013-12-20, 17:16
Bra tips hittills får ta mig en titt på då å fixa ett par böj skor.





Jag försöker ju lyfta på huvudet mer för att få upp överkroppen men då min röv skjutits ut i det läget å jag hamnar framåt så svankar även min ländrygg

Försök håll emot så du inte fäller överkroppen framåt då. Rimligtvis kommer du inte lika djupt, och istället så töjer du "automatiskt" på rätt ställe för att komma djupare utan att fälla överkroppen...

Grottmannen
2013-12-20, 17:53
Sheo har väl dunkat upp en instruktionsfilm för att kunna böja maximalt djupt utifrån ens egna förutsättningar på YouTube, den kan nog vara hjälpsam.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

z_bumbi
2013-12-20, 18:12
Jag försöker ju lyfta på huvudet mer för att få upp överkroppen men då min röv skjutits ut i det läget å jag hamnar framåt så svankar även min ländrygg

Testa framför datorn hur bröstkorgen rör sig om du:
1 Lyfter upp huvudet och tittar uppåt
2 Drar in hakan rakt bakåt mot ryggraden och kollar rakt framför dig.

Märker du någon skillnad?

Ado2000
2013-12-21, 13:47
Testa framför datorn hur bröstkorgen rör sig om du:
1 Lyfter upp huvudet och tittar uppåt
2 Drar in hakan rakt bakåt mot ryggraden och kollar rakt framför dig.

Märker du någon skillnad?


Jag antar att jag skulle göra detta med rak rygg, vilket jag gjort och det som hände i både fallen var att bröstkorgen sköts framåt. Vad är det detta ska åstadkomma ?