handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott som tonåring?


casthillo
2013-12-20, 13:27
Hej, jag är 1,73 cm lång och väger 73 kg (16år) och tränar 4 gånger per vecka. Jag undrar om kosttillskott kan vara något för mig. Jag har vänner med riktigt bra uppbyggda kroppar och de tar alla någon form av proteinpulver efter träningen. Jag har länge sett lite snett mot kosttillskott och föredragit att "äta protein" efter styrketräning dvs keso, banan, mjölk etc. Men det kan vara väldigt jobbigt ibland eftersom jag behöver äta mig mycket keso/bana etc för att få i mig tillräckligt protein, det känns lite onödigt när man "bara kan ta protein istället". Min fråga är alltså,
Bör jag dricka någon protein för att komplettera kosten?
Jag har läst runt mycket och insett vikten av bra kost men undrar om det kan vara bra att ersätta banan/keso mot någon form av proteinpulver eller ska jag bara ta gainer istället?. Tack

King Grub
2013-12-20, 13:30
Banan innehåller inget protein.

Om du "behöver" proteintillskott eller inte beror på hur mycket protein du får från kosten, sett över hela dygnet. Det blir ingen skillnad i resultat om du får X gram protein från maten eller X gram protein från maten + tillskott. Det handlar om pris och bekvämlighet.

casthillo
2013-12-20, 13:33
Banan innehåller inget protein.

Om du "behöver" proteintillskott eller inte beror på hur mycket protein du får från kosten, sett över hela dygnet. Det blir ingen skillnad i resultat om du får X gram protein från maten eller X gram protein från maten + tillskott. Det handlar om pris och bekvämlighet.

Jag får i mig hyfsat tillräckligt med protein över dygnet dvs rejäl lunch och middag, men det är inte alltid det är så. Det känns "lättare" att bara ta protein efter träningen än att tvinga in mig en massa keso, men vissa säger att det är farligt i min ålder etc. Men i så fall, vilket protein skulle ni rekomendera?

MatteÖhult
2013-12-20, 13:35
För att göra det lätt för dig och utan att veta något om dig eller hur mycket mat du äter, om du vill upp eller ned i vikt så säger jag, köp proteinpulver och ta drick så du får i dig 25g protein efter avslutat träningspass.

Ifall du äter lite kött, fågel & fisk om dagen så kan du ta en till proteinshake till lunch eller något.

Om du vill veta säkert om du bör ta proteinpulver så ta reda på hur mycket protein du får i dig i kosten i dagsläget, försök lägga dig på ungefär 140g protein per dag så kommer detta bli jättebra :)

King Grub
2013-12-20, 13:38
vissa säger att det är farligt i min ålder etc

Det är vanligt mjölkprotein i proteinpulver. Det påverkar inte på något annat sätt i en viss ålder än en annan.

casthillo
2013-12-20, 13:39
För att göra det lätt för dig och utan att veta något om dig eller hur mycket mat du äter, om du vill upp eller ned i vikt så säger jag, köp proteinpulver och ta drick så du får i dig 25g protein efter avslutat träningspass.

Ifall du äter lite kött, fågel & fisk om dagen så kan du ta en till proteinshake till lunch eller något.

Om du vill veta säkert om du bör ta proteinpulver så ta reda på hur mycket protein du får i dig i kosten i dagsläget, försök lägga dig på ungefär 140g protein per dag så kommer detta bli jättebra :)

Tack så mycket, finns det någon speciell proteinpulver du skulle kunna rekommendera? Många jag känner tar Whey 80, är det det optimala för en i min storlek?

King Grub
2013-12-20, 13:40
Många jag känner tar Whey 80, är det det optimala för en i min storlek?

Det är vanligt vassleprotein, från mjölk. Det är ingen skillnad i effekt beroende på märke.

j0nisch
2013-12-22, 20:49
finns det någon speciell proteinpulver du skulle kunna rekommendera?

En hel tråd om recensioner på olika proteinpulver! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178479) *rolleyes*