handdator

Visa fullständig version : Tjockisens väg mot en bra kropp!


Qazt
2013-12-20, 10:10
Tjenare!

Efter en lång tids läsning på detta forumet så tog jag tag i saken och reggade mig!

Jag är 21 år gammal, har varit överviktig i hela mitt liv i stort sett. För två år sedan tog jag tag i saken, körde stenhårt och gick ner 25 kg vilket kändes väldigt bra. Då vägde jag runt 75 kg cirka 175 lång. Felet jag gjorde var att jag blev för nöjd med mig själv, jag började äta skit och tyckte att "fan vad bra, jag går ju inte upp någonting". Slutade träna, och whips, helt plötsligt var jag upp 15 kg. Deppad som jag var, blev det ett par kg till och helt plötsligt var jag uppe på 97 kg (vilket nästan var min startvikt.)

Men jag ser inte detta som något onödigt, jag försöker ta med mig det istället och se bra på saken. 1. Jag vet att jag kan gå ner nu. 2. Jag vet att jag inte kan sluta träna när jag har nått mina mål.

Jag har hobbygymmat till och från i två år, men nu sedan 1.5 månad tillbaka så har jag kört riktigt seriöst, jag har bestämt mig helt och hållet. Jag ska inte bara gå ner i vikt, jag ska bygga mig en bra kropp, och jag kommer lyckas. Jag har bra självdiciplin och är beredd att offra det som krävs. Denna 1.5 månad som har gått så har jag kört på LCHF, trivs egentligen bra med det, men känner att det är dags för en förändring, tänkte köra LCHF framtill nyår och sedan byta till mer traditionell diet. Vad tror ni om det? Denna 1.5 månad så har jag gått ner cirka 8 kg, lite för snabbt känner jag. Men antar att det är mycket vatten och sånt ibörjan?

Träningen som jag kör nu är 5x5 stronglift som jag har läst om här på forumet plus att jag lägger in ett armpass i veckan och att jag kör 1-2 magövningar efter varje pass. Plus så mycket cardio jag kan, 4-5 gånger i veckan plus promenader.

Mina mål då? Som delmål så har jag att jag ska vara nere under 75kg framtill 1 april då jag åker utomlands två månader och jobbar. När jag väl är där så blir det absolut inte fest och så, kommer köra extremt strikt där och vill vässa till formen inför sommaren. Men har tänkt att jag ska kunna ligga på ungefär +-0 på intaget där.

Så vad undrar jag?

1. Hur bör man lägga upp kosten efter nyår?
2. Bör jag fortsätta med stronglift, eller byta till något annat?
3. Har jag tillräckligt med cardio i veckan, eller behövs mer?
4. Har kört väldigt hårt med gymmet denna veckan, och det känns skitbra, men när jag vägde mig imorse så hade jag gått upp 1kg på 1 vecka? Är det tillfälligheter? Jag har skött kosten ordentligt med, så fick en riktig crush och blev väldigt depp..

Tack på förhand!

svedemo
2013-12-20, 14:58
Du har rätt i att det är i alla fall några glädjekilon som bara är vätska om du börjat med lchf. Vad gäller att du gått upp i vikt trots att du skött din kost så är det ganska enkelt förklarat. Du har troligtvis helt enkelt tryckt i dig mer energi än du gjort av med, för vad tomtar än säger så kör bara lchf om du gillar hur du mår av det och om det hjälper dig att nå ditt mål av att gå ner i vikt, och inte pga av massa hockus pockus effekter. Du behöver precis som alla andra tyvärr även ligga på energiunderskott för att tappa vikt, men det vet du ju i och för sig nu.

Vad gäller kilot så kanske du skall tänka på att det kilot med största säkerhet är en hel del muskler. *flex* Så även om det var "fail" emot det mål du har så var det ju typ bra i alla fall. :)

Du måste fö inte köra cardio alls för att gå ner i vikt (även om det givetvis är nyttigt för allmänhälsan). Så frågan om det är tillräckligt eller inte blir lite lurig... beror lite på för vad.

cero
2013-12-20, 17:08
1. Hur bör man lägga upp kosten efter nyår?

Fokus bör helt vara på en kost som du långsiktigt kan hålla dig till. Till vilken nytta är allt jobb om du tröttnar och sedan är på ruta 1 igen? Som du själv skriver vet du nu att du kan gå ned, men den stora utmaningen som överviktig är ofta att bibehålla den nya vikten.

Ang LCHF, kan du beskriva lite hur du äter och varför du trivs just med denna dieten?

2. Bör jag fortsätta med stronglift, eller byta till något annat?

Stronglift är ett väldigt bra program. Armpasset tycker jag inte behövs, nu i början är det viktigt att hålla dig skadefri, så jag rekommenderar att du håller dig till ett program och inte tränar massa "extra" sas.

3. Har jag tillräckligt med cardio i veckan, eller behövs mer?

Viktnedgång är först och främst en kostfråga, men konditionsträning är ett måste för hälsan som sagt. 4-5 gånger tycker jag är för mycket dock, 2 pass per vecka räcker. Tänk på att du, precis som med kosten, behöver ett upplägg som fungerar långsiktigt. Ett stort misstag många nybörjare gör är att de försöker överkompensera för alla dåliga vanor de haft genom att träna stenhårt, för att sedan tröttna.

4. Har kört väldigt hårt med gymmet denna veckan, och det känns skitbra, men när jag vägde mig imorse så hade jag gått upp 1kg på 1 vecka? Är det tillfälligheter? Jag har skött kosten ordentligt med, så fick en riktig crush och blev väldigt depp..

Vikten går upp och ned beroende på vätskebalans, tarminnehåll, det som finns i magsäcken osv.

Väg dig varje dag vid samma tidpunkt och räkna ut medelvärden eller median varje vecka så blir det enklare att följa utvecklingen.

F Ultra
2013-12-21, 01:09
Det som jag tror är absolut viktigast är det som cero lite tangerade, nämligen att du måste satsa på en livsstilsförändring och inte en quick-fix.

Det som jag sett bland de i min omgivning som misslyckas gång på gång med sin deff är de som har inställningen att de bara ska hålla ut under deffen för att de sedan ska kunna återgå till sitt tidigare liv/frosseri. Under en del av deffen så kan man naturligtvis "quick-fixa" genom att minska på kalorierna rejält men man måste defintivt ha en plan för hur man ska leva resten av livet.

För en stor fara med den sk jojobantingen är ju att många går ner ganska många kilo i början vilket till stor del är muskler eftersom det tar kroppen ett tag innan den ställer om till muskelbesparande läge (det sk svältläget) och sedan när de överäter igen så går de upp mestadels i fett vilket gör att när de väl ätit sig upp i sin ursprungsvikt så är de alltså fetare än innan trotts samma vikt.

Nu pratar jag då om tjockisar och inte Koloiter som tränar intensivt hela tiden och deffar och bulkar i omgångar enligt planerade scheman.

Qazt
2013-12-21, 22:16
Hej igen!

Har läst era svar, tack så mycket! Mycket bra svar.

Jag har iaf helt bestämt mig att skrota LCHF efter nyår. Jag har också tagit del av era tips om träningen. Kommer därför fortsätta med Stronglift 5x5 och ta bort armpasset, och jag kommer köra 2 cardioträningar i veckan. Plus promenader.

Vad gäller maten, så tänker jag lägga om den helt, hur ser detta upplägget ut?

Frukost: 06:00, Lingonbröd med skinka på, kaffe, lättyogurt+müsli, mivototal plus vitaminer.

Mellanmål 10:00 Proteinshake

Lunch 12:00 Kyckling, fisk, ägg eller liknande. Pasta, ris?

16:00 Träning. Behöver jag ta något mer innan träningen?

Efter träningen äter jag middag då blir det oftast kött eller kyckling, lite kolhydrater, grönsaker plus mivitotal plus. Kanske eventuellt en proteinshake också.

Hur ser det ut?