handdator

Visa fullständig version : Minskad stelhet och ökad rörlighet, vart vänder jag mig?


Pushit
2013-12-20, 07:49
Nu är jag sjukt trött på detta, jag är jävligt stel runt axlar, bröst, lats och bröstrygg och vill få upp rörligheten och bli mer smidig. Jag har även ofta ont i bröstryggen samt rotatorcuffarna och jag vet inte exakt vad i min träning som påverkar detta trots att jag numera försöker köra lättare med fullt rom och fokus på kontakt. Tidigare har jag haft en axelskada (finns tråd om) med bla en vingad skuldra men som börjat blivit bättre, istället har denna allmänna stelhet och värk i främst bröstrygg, baksida axel och rotatorcuffarna kommit.

Det jag skulle behöva är någon som kan kolla in min träning och säga vad fasen jag gör fel och vad jag ska göra åt det. Jag behöver en riktig plan över hur jag blir kvitt det här mer än att folk säger "stretcha bröst och baksida axel". Gällande baksida axelstretch får jag nästan aldrig någon kontakt, jag behöver någon som kan säga vad jag gör fel och som verkligen FÖRSTÅR mig och inte bara säger något på rutin.

Tidigare gick jag hos en sjukgymnast, han var riktigt bra men kändes inte allt för angelägen att hjälpa mig med min allmänna stelhet när mina andra problem hade börjat försvinna. Jag vill träffa någon som är väldigt duktig på detta och som också kan kolla in min träning och säga vad jag gör för fel för att orsaka detta. Är det till en PT jag ska gå? Kunnig naprapat? Kiropraktor? Annan sjukgymnast?

Jag bor i Stockholm och önskar tips på vart jag ska vända mig!

Pushit
2013-12-21, 21:36
Någon? Vafan

Donkey Kong
2013-12-22, 09:30
Jag använder mig av övningar för detta, där jag lagt in rörligheten i övningen "fullt rom" som de säger här på kollo. Samt rehab/prehab.

Djupa liggande flyes med väldigt låg vikt, raka armar.
Pullovers i brygga på bänk (bänken är endast under skulderblad/nacke), samt upp ner med höft. Dvs när hanteln går ner - ner med höft. Hantel upp - upp med höft. Kan krasa fint i bröstryggen så starta med låg vikt.
Axelhävningar (som armhävningar, men bara med rörelse i axeln - vägg, knä eller tåstående beroende på vad axlarna klarar)
Rotatorcuffar med hantel, låg vikt, liggande
Rotatorcuffar med gummiband (alla 4 riktningarna upp ner ut in)
Halo med kettlebell
Eventuellt rehab axelpressar - låg vikt, starta med hantel under hakan, fäll ut armen, pressa upp, ner fall in arm under hakan upprepa (dålig beskrivning...)