handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig sätta upp en bänkplan för jullovet.


ixlr8
2013-12-19, 20:52
Tjena. Har styrketränat sen februari detta året och jobbat mig uppåt sakta och säkert till en 70kg 1 RM. Har kört push/pull/legs/rest största delen utav tiden men tänkte nu byta träningschema under jullovet åtminstone, för att öka i bänken så mycket som möjligt då.

Så hur borde jag lägga upp det tycker ni? helkroppspass 3 gånger i veckan mån/ons/fre med bänk varje gång kanske?, vore kul om ni hade nån bra idé och kunde dela med er av era erfarenheter så jag kan se hur mycket jag kan få öka i min käre bänk under detta lovet *flex*

Edit: Skulle även uppskatta exempel på hur passen skulle kunna se ut om ni har ork :)

PureWhey
2013-12-19, 21:36
Jag skulle bänkat 3-4 gånger/vecka.

ixlr8
2013-12-19, 21:48
Jag skulle bänkat 3-4 gånger/vecka.

Jaså, lust att utveckla det lite? varannan dag fast med olika reps intervaller kanske?

Jag har dock aldrig känt att mitt bröst blir särskilt stimulerat av bänkpress av nån anledning, kanske är svaga delts. Men är inte heller riktigt säker på hur jag ska lägga upp resterande träning för resten av muskelgrupperna för att dem ska tränas ''vanligt''

raddum
2013-12-19, 22:00
bänk 2 ggr i veckan, stående overhead press 2 kanske. typ 5x5, börja ganska lätt, öka med 2,5kg varje pass, försöka att hålla bra form -> ihop med skuldrorna, vinkla ner armbågarna något(dvs ha dem inte 90 grader ut från kroppen), svanka ryggen men ha röven på bänken och ha fötterna stabilt på marken.

crizzan
2013-12-19, 22:28
Jullovet är ca 2-3veckor, hur mycket tror du man kan öka 1rm på så lång tid?

Lägg upp det över en längre tid, inte bara såpass kort där du knapp kommer märka det. Bygga muskler och styrka tar tid.

ixlr8
2013-12-19, 22:31
Jullovet är ca 2-3veckor, hur mycket tror du man kan öka 1rm på så lång tid?

Lägg upp det över en längre tid, inte bara såpass kort där du knapp kommer märka det. Bygga muskler och styrka tar tid.

Jo självklart, men jag har inte haft så särskilt linjära ökningar vad det gäller bänken. Skulle testa något under en period (i detta fall jullovet) och se hur pass effektiv en viss metod kan vara.

z_bumbi
2013-12-20, 08:11
Jag skulle satsa mer långsiktigt men Smolov Jr är på tre veckor.

Edit: Självklart endast om du redan är van vid att bänka minst två gånger i veckan med en skapligt hög volym per pass. Om du inte är van vid det så kör något annat.

MatteÖhult
2013-12-20, 08:32
Jullovet är ca 2-3veckor, hur mycket tror du man kan öka 1rm på så lång tid?

Lägg upp det över en längre tid, inte bara såpass kort där du knapp kommer märka det. Bygga muskler och styrka tar tid.

5-10kg är inte omöjligt skulle jag vilja påstå. Allt beror ju på vad det är som släpar, Teknik tex. Förra året ökade jag mitt rm från 90-100 på 5 veckor. Körde då explosiva 1or och ibland 2 eller 3or två gånger i veckan, ibland 3 :)

PureWhey
2013-12-20, 09:28
Jullovet är ca 2-3veckor, hur mycket tror du man kan öka 1rm på så lång tid?

Lägg upp det över en längre tid, inte bara såpass kort där du knapp kommer märka det. Bygga muskler och styrka tar tid.

Bättre än inget.