handdator

Visa fullständig version : Osäker på min kost


MS8
2013-12-19, 17:18
Hej. Som rubriken lyder är jag osäker på min kost samtidigt har jag ingen vilja att väga upp min mat och räkna kalorier, men jag går på magkänsla. Är 181cm och vägde 80 kg i Augusti 2013, väger nu 75kg. Jag gick ner till 73 och har sedan dess börjat äta likadant nästan varje dag och jag har fått stora armar, tappat fett, bättre bröst, axlar, mage, rygg men annars står det still. Målet är att vara rippad som fan och ha sjukt bra mage och bröst. Jag vill inte se stor ut, utan bara rippad men lite biffig.

Äter jag RÄTT? För lite? För mycket?
Måltider:
Frukost. 3 Äggvitor, halvt packet rökt kalkonbröst till äggen. 2 st omega 3 tabletter samt vitamin tabletter.

Mellanmål: Proteinshake whey 100 1,5 skopa.
Lunch: Det som serveras. Varieras varje dag. Som onyttigast kan det bli Lasagne eller pasta med köttfärssås. Äter Kolhydrater, proteiner och sallad, men överdoserar inte kolhydraterna.

TRÄNINGSPASS - Xtend 1 skopa aminosyror under träningen.
Mellanmål: Samma som tidigare dock direkt efter träningen.

Middag: Hmm vet ej hur många gram men en eller två STORA bitar kyckling med sallad.

Kan även trycka i mig någon banan innan träningen ibland.
Jag har även ett varierat träningsschema, håller aldrig samma dagar men det blir 5-6 gånger i veckan. 6 gånger det senaste. Händer även ibland att jag vräker i mig alkohol, men då tränar jag inte samma dag eller dagen efter och det kan bli onyttigt de dagarna för att variera. Typ så här kan en vecka se ut:

Måndag: Bröst + Biceps + mage
Tisdag: 15-40 min powerwalk + Ben
Onsdag: Rygg/triceps
Torsdag: Bröst + mage + powerwalk
Fredag: Vila
Lördag: Axlar + ben
Söndag: Powerwalk + mage

Som sagt korta powerwalks pass. 10-45 min beroende på dag. Maximalt på söndagar och kort kort kanske 15-20 min de övriga dagarna.

Vad tycker ni? Ska jag äta mer eller mindre eller är det bara mitt tålamod som sviker?

Jeml
2013-12-19, 17:25
du kan inte bygga muskler och bli rippad samtidigt. bygg muskler först, bli rippad sen.

för att bygga muskler känns det som att du äter för lite.
generellt ser det bra ut men lägg till kolhydrater till frukosten (smörgås, flingor)? ät hela ägg, massor med bra saker i gulan. lägg till pasta/ris/potatis till middagen, o du behöver inte snåla på kolhydraterna.

du överdoserar powerwalk (om du nu inte gör det för att du tycker det är jävligt kul. vilket jag inte tror).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MS8
2013-12-19, 17:30
Jag förstår. Smörgås kan det bli ibland till frukosten. Ibland så äter jag bara smörgåsar med en proteinshake istället för ägg. Varierar lite här faktist, men oftast ägg. Äggulan ok, inte alltid jag tar bort det heller men oftast. beror på om jag kokar eller steker äggen.
Powerwalken kanske jag överdrev med, men det blir inte så ofta som jag skrev men samtidigt använder jag det alltid när jag kör ben. Sedan beror det på. Aldrig när jag kör två stora muskelgrupper samtidigt.

Är dock lite tveksam till kolhydrater till middagen, är rädd för kolhydrater när jag vill ha en snygg mage haha..

Jeml
2013-12-19, 17:35
Är dock lite tveksam till kolhydrater till middagen, är rädd för kolhydrater när jag vill ha en snygg mage haha..

du får välja, ha snygg mage och lite muskler eller glömma magen ett litet tag och skaffa muskler för att kunna ha både och senare :).

ska du vara rippad hela tiden så kommer det ta evigheter att skaffa muskler. du måste öka i vikt för att få muskler, det behöver dock inte gå så långt att rutorna försvinner. är man rippad kan man lätt gå upp 10kg och fortfarande ha rutor ;) när du tycker magen börjat bli för pluffsig så deffar du o blir rippad igen :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MS8
2013-12-19, 17:36
Tack för svaret, men om vi nu säger att jag deffar. Äter jag fortfarande för lite kolhydrater??

Jeml
2013-12-19, 17:38
Tack för svaret, men om vi nu säger att jag deffar. Äter jag fortfarande för lite kolhydrater??

nej, svårt att säga ifs efter som du inte anger några mått.

deffar du så måste du se till att vikten går nedåt och du äter tillräckligt med protein (vilket du gör). går vikten inte ned får dj kapa fett/kolhydrater eller öka powerwalks :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MS8
2013-12-19, 17:43
Hur mycket kalorier ska jag ligga på om jag ska deffa om min längd är 181 och min vikt ungefär 77 om ett tag och jag tränar 5-6 gånger i tillfället utan skola eller jobb. Blir nog annorlunda till vårterminen då något av de drar igång och passen blir färre. Är bara 19 år.

Jeml
2013-12-19, 17:44
2000-2500 gissar jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

arogen
2013-12-19, 19:08
shit mannen, INGET fett?

R Scarpa27
2013-12-19, 19:21
Jag förstår. Smörgås kan det bli ibland till frukosten. Ibland så äter jag bara smörgåsar med en proteinshake istället för ägg. Varierar lite här faktist, men oftast ägg. Äggulan ok, inte alltid jag tar bort det heller men oftast. beror på om jag kokar eller steker äggen.
Powerwalken kanske jag överdrev med, men det blir inte så ofta som jag skrev men samtidigt använder jag det alltid när jag kör ben. Sedan beror det på. Aldrig när jag kör två stora muskelgrupper samtidigt.

Är dock lite tveksam till kolhydrater till middagen, är rädd för kolhydrater när jag vill ha en snygg mage haha..

(typiska snygg mage syndromet.)
sluta nojja.
deff=kcal underskott
bulk=överskott

skaru deffa läs igenom deff guiden här på kolo.

MS8
2013-12-20, 14:19
Jodå, jag får i mig fett från olika håll dock bra fett.

Det som gör mig osäker på är om jag ska bulka eller deffa, jag vet inte riktigt. Jag vägde 80 kg i augusti. Jag va tjock och hade inga muskler. Jag byggde muskler och gick ner i vikt till 73 kg. På senaste tiden har jag mer byggt muskler men stått stilla lite med vikten, väger 75-76 kg. Jag har lite magrutor, 38cm omkrets i armar (det räcker för mig). Har även lite ben då jag har spelat fotboll i hela mitt liv, ryggen är helt okej. Brösten växer dock långsammast men de har gått från att vara chipstuttar till fasta och större.

Målet är att vara rippad och ha mycket mage och bröst. Jag vill ALDRIG bli stor. Aldrig vara biff. Jag vill bara ha en snygg kropp med lite fettprocent. Jag vet inte riktigt om jag ska ligga på överskott eller underskott. Bulkade människor är det fulaste som finns i mina ögon. De är biffar, de har ingen snygg kropp. Samtidigt så måste jag ligga på överskott ifall brösten ska växa. Jag vet inte riktigt. Jag ÄLSKAR konturer och ådror.

Jag ser hellre ut så här: https://www.google.se/search?q=Stor+biff+man&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4US0UoC8H4G7yAOylYCgCg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=597#q=kroppar+p%C3%A5+m%C3%A4n&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=_ceItCljEM5N3M%3A%3B7waWAoWtvBhBsM%3Bhttp%25 3A%252F%252Fwww.linhperfume.com%252Fimg%252Fproduc t%252F365.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwiren.blogg.se% 252F2007%252Fdecember%252Fogongodis-inlagg.html%3B400%3B400

än så här: https://www.google.se/search?q=Stor+biff+man&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4US0UoC8H4G7yAOylYCgCg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=597#q=body+builder&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=M4TQvcGEfN1fYM%3A%3BEc8iyVB0_XKfAM%3Bhttp%25 3A%252F%252Fwww.allempires.com%252Fforum%252Fuploa ds%252F31968%252Fdepositphotos_7599884-Male-body-builder-demonstrating-pose-isolated.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.smackjeeves. com%252Fforum%252Fviewtopic.php%253Ff%253D39%2526t %253D14184%3B950%3B633

Hoppas ni förstår vad mitt mål är.

Jeml
2013-12-20, 14:30
länken länkar till massa bilder.

är detta i stil med ditt mål?


http://i.imgur.com/ldby4eGl.jpg
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MS8
2013-12-20, 14:38
Hmm. En blandning av den du la upp och den här: http://i42.tinypic.com/24d36vt.jpg
Jag föredrar mycket mer den jag la upp precis i detta inägget.
Han har kanske för överdriven mage, lite mindre mage dock, men som du ser
han är inte BIFF någonstans med en tröja på och det är så jag vill se ut liksom.
Tröjan på inte så biff. Tröjan av, tjejerna vagina rinner hahaha..

Jeml
2013-12-20, 14:52
killen jag postade vägde 93kg på bilden och var 187cm lång...

den du postade är inte lika stor men har helt klart en del muskler. mycket mer än du verkar tro behövas för att nå ditt mål.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MS8
2013-12-20, 14:55
nah 93 kg är inget för mig. 80 typ. Några kilon mer MAX, svin lågt med fettprocent. Så. Deffa eller bulka, vad ska jag göra och hur kommer jag dit?

Jeml
2013-12-20, 15:00
nah 93 kg är inget för mig. 80 typ. Några kilon mer MAX, svin lågt med fettprocent. Så. Deffa eller bulka, vad ska jag göra och hur kommer jag dit?

80kg +ev. något kilo motsvarar ju nästan 93kg för den snubben. du var väl 180cm?

ja du måste bulka och deffa i omgångar förmodligen, att nå längden -100 på svinlågt bf tar förmodligen många år för dom flesta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MS8
2013-12-20, 15:02
Ja, jag får väl göra det i omgångar, men det är vinter nu och det är sommar om 6 månader och då vill man vara rippad. Så vad ska jag göra? Rippa till sommaren? Bulka nästa höst i 6 månader och sen rippa i 6 månader igen eller ska jag bulka till typ feb och deffa från feb - jun. Dock så vet jag inte om jag blir rippad på så få månader från februari. Har ju aldrig varit i denna sitsen då detta är mitt första år. Kan skicka bild i PM om du vill för att enklare bedömma.

Jeml
2013-12-20, 15:11
är man inte fet så räcker ofta 1-2mån deff för att få ~10% bf. man kan alltså bygga iaf 8-10mån/år (någon/några månader kanske man ligger på balans.

sure pma bild.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MS8
2013-12-20, 15:33
Har skickat PM. Andra får gärna tycka till så skickar jag bilder på min kropp.