handdator

Visa fullständig version : Dubbla pass?


Hercoles
2013-12-19, 13:12
Körde ett tänkt bröst/axel-pass nu på lunch, men fick avbryta då jag bara hann med bröst. Är det möjligt att återkomma till gymmet senare efter avslutat jobb och köra axlar?

Skippar då pressövningar som ex. militärpress, och försöker koppla bort bröst så mycket som möjligt.

Tipsa mig gärna, over and out.

AntonHakan
2013-12-19, 13:21
Kör på bara :)

Hercoles
2013-12-19, 14:00
Kör på bara :)

Jag kör, du har helt rätt :)

Kvicksilver
2013-12-19, 14:05
Körde ett tänkt bröst/axel-pass nu på lunch, men fick avbryta då jag bara hann med bröst. Är det möjligt att återkomma till gymmet senare efter avslutat jobb och köra axlar?

Skippar då pressövningar som ex. militärpress, och försöker koppla bort bröst så mycket som möjligt.

Tipsa mig gärna, over and out.

Köööör!

Proffsbyggarna kör ju två pass om dagen. :d

Commando1980
2013-12-19, 14:17
Körde ett tänkt bröst/axel-pass nu på lunch, men fick avbryta då jag bara hann med bröst. Är det möjligt att återkomma till gymmet senare efter avslutat jobb och köra axlar?

Skippar då pressövningar som ex. militärpress, och försöker koppla bort bröst så mycket som möjligt.

Tipsa mig gärna, over and out.

Ja, det är möjligt. Du behöver heller inte skippa pressövningar utan anpassa bara vikterna efter behov.

Vanligt vatten
2013-12-19, 14:20
Proffsbyggarna kör ju två pass om dagen. :d

Kan du ge exempel på några?

Diomedea exulans
2013-12-19, 14:24
Kan du ge exempel på några?

Numera vete sjutton om de gör det, men på Arnolds tid verkade det snarast vara standard.

Hercoles
2013-12-19, 14:35
Köööör!

Proffsbyggarna kör ju två pass om dagen. :d

Word:cool:

Kvicksilver
2013-12-19, 15:53
Kan du ge exempel på några?

Nope... men känns som alla som bor i Venice Beach kör en muskelgrupp på morgonen och en annan på kvällen... enligt YouTube. :d

Testade en lördag för ett tag sedan att köra bröst på morgonen och sedan triceps på eftermiddagen. Fukade kanon.

PureWhey
2013-12-19, 16:03
Skulle jag varit ekonomiskt oberoende och inte behövt göra ett skit på dagarna skulle jag alltid kört 2 pass per träningsdag.

berocca
2013-12-19, 17:42
Skulle jag varit ekonomiskt oberoende och inte behövt göra ett skit på dagarna skulle jag alltid kört 2 pass per träningsdag.

varför då? finns det något som visar på att 2pass om dagen skulle vara bättre? Är du ute efter hypertrofi eller styrka?

Bossebäver
2013-12-19, 18:01
varför då? finns det något som visar på att 2pass om dagen skulle vara bättre? Är du ute efter hypertrofi eller styrka?

Jag kan tänka mig att man skulle prestera bättre med 2 kortare pass om dagen och skruva upp frekvensen en aning, man borde ju orka mer känns det som.

Jag personligen tycker att det räcker att plåga sig till gymmet 3ggr på en vecka.

Hercoles
2013-12-19, 19:38
Bestämde mig att köra det andra passet, och kan meddela att det gick bra. Riktigt bra!
Nästan så att man funderar på att splitta upp träningen på dagarna i två pass, eller skulle det vara en dålig tanke?

Ex. P/P/L

1: Bröst pass 1, axlar triceps pass 2
2: Rygg pass 1, Biceps underarmar pass 2
3: Ben i ett pass
4: Vila

Går detta? Ökar risken för s.k överträning? Sliten fortare?
Skriv inte att t.ex. biceps och underarmar behöver ett helt pass är onödigt osv, det är upp till mig. Men är detta negativ på något sätt?

Commando1980
2013-12-19, 19:46
Bestämde mig att köra det andra passet, och kan meddela att det gick bra. Riktigt bra!
Nästan så att man funderar på att splitta upp träningen på dagarna i två pass, eller skulle det vara en dålig tanke?

Ex. P/P/L

1: Bröst pass 1, axlar triceps pass 2
2: Rygg pass 1, Biceps underarmar pass 2
3: Ben i ett pass
4: Vila

Går detta? Ökar risken för s.k överträning? Sliten fortare?
Skriv inte att t.ex. biceps och underarmar behöver ett helt pass är onödigt osv, det är upp till mig. Men är detta negativ på något sätt?

Visst går det (om du har tid och motivation), men som alltid beror ju det också på vad du faktiskt gör på passen. Sen får man ju vara beredd på att göra justeringar.

En annan variant är att träna samma muskelgrupp(er) 2x/dag.

PureWhey
2013-12-19, 19:49
varför då? finns det något som visar på att 2pass om dagen skulle vara bättre? Är du ute efter hypertrofi eller styrka?

Som jag tränar nu har jag t.ex. en dag som involverar Bröst, axlar och triceps. Skulle jag haft den tiden över skulle jag kört bröst på morgonen och axlar, triceps på kvällen. Skulle antagligen orkat betydligt mer på axlarna och triccarna då.
Nu kanske jag inte skulle kört just så, utan ändrat upplägg helt, men du förstår tanken.

Kotten
2013-12-19, 19:52
2 pass om dagen, helt idiotiskt. Att vissa proffs gör det ?, ja dom intar annat än proteinpulver oxå

PureWhey
2013-12-19, 19:56
2 pass om dagen, helt idiotiskt. Att vissa proffs gör det ?, ja dom intar annat än proteinpulver oxå

Något som är idiotiskt är att såga något rakt av utan någon grund att stå på :)

Commando1980
2013-12-19, 19:56
2 pass om dagen, helt idiotiskt. Att vissa proffs gör det ?, ja dom intar annat än proteinpulver oxå

Man behöver absolut inte vara dopad och/eller ha supergener för att träna 2ggr/dag.

Kotten
2013-12-19, 20:45
Finns ingen som helst anledning att köra 2 pass om dagen, snacka om att överträna. Varken för hypertrofi eller styrka finns det en fördel att träna 2 pass om dagen.

jontexer
2013-12-19, 21:25
Som arbetslös så bestämde jag mig för att testa detta i en vecka och kan säga som så att det var riktigt skönt och jag orkade mer per muskel. Jag hade något att se fram emot både på morgonen och på kvällen. Träna, mat, vila, träna, mat, sova.
Blir ju samma sak som att köra bröst och triceps på samma pass bara att man är mer utvilad och har ätit ordentligt emellan.

Commando1980
2013-12-19, 22:27
Finns ingen som helst anledning att köra 2 pass om dagen, snacka om att överträna. Varken för hypertrofi eller styrka finns det en fördel att träna 2 pass om dagen.

Du vet inte vad du pratar om. Beror helt på om det finns tid, motivation och hur man lägger upp det.

Diomedea exulans
2013-12-19, 22:31
Finns ingen som helst anledning att köra 2 pass om dagen, snacka om att överträna. Varken för hypertrofi eller styrka finns det en fördel att träna 2 pass om dagen.

Hur blir det överträning om man kör exakt samma totalvolym som om man hade kört 1 pass om dagen?

exor
2013-12-19, 22:59
Jag brukar köra många pass i veckan periodvis för att variera träningen. Tex juli-sep hade jag tränat 14 gånger i veckan i snitt över en 100 dagars period.