handdator

Visa fullständig version : Sänka vikten 10% ett par veckor?


sumialic
2013-12-19, 12:51
Jag kör 10-12or och har gjort ett bra tag. Jag har ingen avsikt att ändra på det.

Jag skriver ständigt ner min nuvarande vikt/reps på mobilen och försöker öka varje pass. Jag kör extremt jävla tungt. Jag pressar verkligen min kropp rejält och jag kan tänka mig att utförandet blir lite lidande av detta. Jag är rädd att jag sliter alldeles för mycket på min kropp med den här träningen, men den funkar till att öka i vikt för såpass mycket pressar jag mig.

Sedan 1 år tillbaka har jag dragit på mig något skit kring skulderpartiet på vänstersida som jag inte har kollat upp än. Nu har jag känt att även senan på högerfoten (som är under vaden) har börjar göra ont när jag kör vader.

Jag känner mig ofta väldigt sliten i kroppen.

Hur tror ni min träning påverkas av att jag drar ner min nuvarande vikt med 10%? Jag testade ett pass igår och på vissa övningar innebar det att det blev 15 reps istället för 12 och på andra samma repsantal men med striktare utförande. Jag vill egentligen bygga (men är inte motiverad nog att ligga på kaloriplus eller köra annat än högreps). Kör jag med denna lägre vikt så känns det inte som att jag kommer öka i vikter på gymmet utan stå still, men kanske kan jag främja muskelutvecklingen trots allt?

sumialic
2013-12-19, 22:06
bump

King Grub
2013-12-19, 22:36
Inte omöjligt att du stimulerar muskeluppbyggnaden mer med lägre vikter, högre repsantal och bättre muskelkontakt.

Trapz
2013-12-19, 23:06
Inte omöjligt att du stimulerar muskeluppbyggnaden mer med lägre vikter, högre repsantal och bättre muskelkontakt.

När man kör högre reps och vikten är hyfsat "lätt", hur snabbt/sakta bör man köra repsen på ett ungefär?