handdator

Visa fullständig version : Forskare varnar för ”Hedenhös”-dieten i SVT


R Scarpa27
2013-12-19, 07:53
Superlarvig artikel det är för faen en julkalender...
Nyhetstorka? & behöva skriva något så larvigt som detta är pinsamt.

Forskare varnar för ”Hedenhös”-dieten i SVT

Hela artikeln finns här: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article18050101.ab

”Riskerar att påverka en hel generation unga svenskar”
Dieten kan påverka en hel generation.

Och leda till svåra förstoppningar.

Forskare varnar för konsekvenserna av ätandet i ”Barna Hedenhös”, enligt Läkartidningen.

Flera forskare har granskat hälsan i historien om ”Barna Hedenhös” i och med SVT:s julkalender ”Barna Hedenhös uppfinner julen”. I artikeln, som publiceras i Läkartidningen, konstateras det att stenåldersfamiljen äter en strikt ensidig kost i form av kött. Forskarna har tagit avstamp ur böckerna, men slår också fast att familjens ätande riskerar att påverka en hel generation unga svenskar i och med SVT:s julkalender.
Riskerar påverka

Tidningen skriver att Hedenhösarna aldrig uträttar sina behov, något som får olyckliga konsekvenser.

”Detta förklaras sannolikt av svår förstoppning på grund av den fiberfattiga dieten. Med tanke på deras förstoppning är det därför mycket olyckligt att den enda frukt som förekommer i överflöd i Barna Hedenhös är bananer som anses vara förstoppande", skriver forskarna i Läkartidningen.

Varken frukt eller grönt, med undantag för bananer, konsumeras i historien och det saknas en diskussion kring kolhydrater.

”Familjen Hedenhös kostmönster riskerar att påverka en hel generation unga svenskar”, skriver tidningen.

XXXL
2013-12-19, 08:15
Aftonblaskan :laugh:

Mental
2013-12-19, 08:16
Varför länkar du till aftonbladets tolkning av artikeln? :) Jag läser originalartikeln och uppfattar den som skriven med glimten i ögat

Ganymedes
2013-12-19, 08:17
Herrejävlar vad tramsigt att ens reflektera över det. Sann Aftonslasket-artikel. Ser fram emot kommande artiklar i samma anda:

Bamse tar inte tydligt avtstånd mot nazism
Inga öppet gay spöken i Spöket Laban
För lite Islam i Nicke Nyfiken
För smala karaktärer i Linus på linjen: våra barn blir anorektiska
Smurfarna och deras genus-fail: bara EN kvinna, som till råga på allt är söt!
Nalle Puh missar att kritisera högerpolitiken i dagens samhälle

osv

DPahkamaa
2013-12-19, 08:18
”Familjen Hedenhös kostmönster riskerar att påverka en hel generation unga svenskar”, skriver tidningen.

Nej.

Pudzianovski
2013-12-19, 08:32
Det är väl precis sånt som folk gärna läser och diskuterar?

AB skiter väl i om det är en djupt intellektuell eller vetenskaplig artikel.

"Ny grodart funnen i amazonas" = 50 klick.

"Jay-Z gifter sig" = 200 000 klick.

AB = läsare = pengar.

Aristokrat
2013-12-19, 08:34
Herrejävlar vad tramsigt att ens reflektera över det. Sann Aftonslasket-artikel. Ser fram emot kommande artiklar i samma anda:

Bamse tar inte tydligt avtstånd mot nazism
Inga öppet gay spöken i Spöket Laban
För lite Islam i Nicke Nyfiken
För smala karaktärer i Linus på linjen: våra barn blir anorektiska
Smurfarna och deras genus-fail: bara EN kvinna, som till råga på allt är söt!
Nalle Puh missar att kritisera högerpolitiken i dagens samhälle

osv
Så sant.
För övrigt har Bamse-artikeln har redan varit:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13045132.ab

MasterChief
2013-12-19, 08:46
Jag hatar verkligen Aftonbladet. Vilken äcklig skit det är.

Originalartikeln skriver i början:
"Bertil Almqvists böcker om familjen Hedenhös utgör emellertid en unik källa till kunskap om kosten under stenåldern".

Antagligen kan inte en journalist på Aftonhoran tolka en sådan komplex mening.

Alfers
2013-12-19, 09:00
En av kommentarerna till artikeln var klockren. Var något i stil med "det är åtminstone bättre än min generation som äter skalbaggar och sjunger hakuna matata"

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Mental
2013-12-19, 09:06
Och jag undrar hur man tolkade texten som en varning?

Jag gillade avslutningen av artikeln :)

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att familjen Hedenhös levde många tusen år före SBU-rapporter, bantningstrender och tallriksmodeller. Medelhavskosten hade ännu inte spritt sig norrut och skräpmaten var ännu inte uppfunnen. Barnen är ute och leker och sitter inte framför tv:n. Förhoppningsvis kan julkalendern inspirera våra barn till mindre stillasittande och mer utelek!

aijou
2013-12-19, 09:12
En av kommentarerna till artikeln var klockren. Var något i stil med "det är åtminstone bättre än min generation som äter skalbaggar och sjunger hakuna matata"

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Jag tror dock, helt ärligt, att insekter är framtidens diet.

Man kan ju alltid hoppas att att hakuna matata blir framtidens hymn också.

Pudzianovski
2013-12-19, 09:17
Och jag undrar hur man tolkade texten som en varning?

Jag gillade avslutningen av artikeln :)

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att familjen Hedenhös levde många tusen år före SBU-rapporter, bantningstrender och tallriksmodeller. Medelhavskosten hade ännu inte spritt sig norrut och skräpmaten var ännu inte uppfunnen. Barnen är ute och leker och sitter inte framför tv:n. Förhoppningsvis kan julkalendern inspirera våra barn till mindre stillasittande och mer utelek!

Fast man började arbeta vid 4 års ålder, gifte vid 11 års ålder och dog gammal som gatan vid 31 års ålder?? :d

Johan_P
2013-12-19, 09:18
Jag tolkar originalartikeln mer som underhållning än något annat och visst är den lite småkul.

Kommentarsfältet på Aftonbladet... alltid bra underhållning.

agazza
2013-12-19, 09:24
Aftonbladets anställda är bevisligen dumma i huvudet då originalartikeln är ett skämt.

Mental
2013-12-19, 09:27
Fast man började arbeta vid 4 års ålder, gifte vid 11 års ålder och dog gammal som gatan vid 31 års ålder?? :d

Jag skulle bli förvånad om man gifte sig alls ;)

MasterChief
2013-12-19, 09:34
Vad har trådskaparen att säga till sitt försvar?

R Scarpa27
2013-12-19, 10:16
Läkartidningen gjorde ju detta med glimten i ögat, sen att aftonbladet ska göra allvar & stora rubriker om detta är ju helt sjukt.

De varnar för Hedenhös diet hahaha.

Hmm jag varnar att läsa, tro & ta på allvar på aftonbladets artiklar :)

Ibland undrar man om det sitter 5 åringar bakom datorn som skriver på vissa medier.

Morty
2013-12-19, 10:41
Herrejävlar vad tramsigt att ens reflektera över det. Sann Aftonslasket-artikel. Ser fram emot kommande artiklar i samma anda:

Bamse tar inte tydligt avtstånd mot nazism
Inga öppet gay spöken i Spöket Laban
För lite Islam i Nicke Nyfiken
För smala karaktärer i Linus på linjen: våra barn blir anorektiska
Smurfarna och deras genus-fail: bara EN kvinna, som till råga på allt är söt!
Nalle Puh missar att kritisera högerpolitiken i dagens samhälle

osv

Hahahaha kände du till detta eller är det bara en very lucky coincidence?
http://smurfs.wikia.com/wiki/The_Smurfette_Principle

R Scarpa27
2013-12-19, 21:00
Herrejävlar vad tramsigt att ens reflektera över det. Sann Aftonslasket-artikel. Ser fram emot kommande artiklar i samma anda:

Bamse tar inte tydligt avtstånd mot nazism
Inga öppet gay spöken i Spöket Laban
För lite Islam i Nicke Nyfiken
För smala karaktärer i Linus på linjen: våra barn blir anorektiska
Smurfarna och deras genus-fail: bara EN kvinna, som till råga på allt är söt!
Nalle Puh missar att kritisera högerpolitiken i dagens samhälle

osv

hah @ linus på linjen och resten med.