handdator

Visa fullständig version : Buttwink


sp0941
2013-12-19, 05:21
Godmorgon Kolo!

Ska precis ned i gymmet och kötta ben men kom att tänka på en sak för en stund sedan när jag stod och smuttade på mitt kaffe.

Jag har länge gått hela vägen, ass-to.the.grass-style i mina squats men efter påpekande om buttwinkin' ändrat om och försöker stanna vid parallell ist.

Så stod jag nu vid hallspegeln med min kaffe och gjorde en knäböj i profil, såg att jag börjar buttwinka redan vid parallell också. Nu till min fråga; hur ska jag jobba bort buttwinkandet? Jag svankar som en madderfakker och trycker ut bröstet som fan, men ändå winkas det?

mikaelj
2013-12-19, 05:23
Jag svankar som en madderfakker och trycker ut bröstet som fan, men ändå winkas det?

Det är just för att du svankar så enormt. När du kommer till ett visst läge kan du inte hålla din överextenderade ländrygg i samma position.

Kan du hålla ryggen neutral istället genom hela lyftet och ha en rak ryggrad?

Annars är ditt problem nog att du har ett framåtlutat bäcken ("anterior pelvic tilt"):

- för svag bål
- för svag rumpa
- för svag baksida lår
- för stela höftböjare
- för stela framsida lår

Kolla upp tråden om hur du minskar din svank.

sp0941
2013-12-19, 07:08
Tack för input. Ja, jag kan ha en neutralt rak ryggrad genom lyftet men tror att svagheten i rumpan samt viss stelhet kan vara en del av boven i dramat också!

Anyhow, tack. Får ta och fortsätta fila!

speedy83
2013-12-19, 08:08
Det är just för att du svankar så enormt. När du kommer till ett visst läge kan du inte hålla din överextenderade ländrygg i samma position.

Kan du hålla ryggen neutral istället genom hela lyftet och ha en rak ryggrad?

Annars är ditt problem nog att du har ett framåtlutat bäcken ("anterior pelvic tilt"):

- för svag bål
- för svag rumpa
- för svag baksida lår
- för stela höftböjare
- för stela framsida lår

Kolla upp tråden om hur du minskar din svank.
Finns det något sätt att "kolla" upp om man är för svag i någon av dessa delar? alltså någon form av styrketest som man bör klara eller dyl?

Eller är detta sånt en kunnig person ser när man gör ett lyft?