handdator

Visa fullständig version : Några frågor ang kampsport


Lejonjakt
2013-12-19, 01:40
Tjäna, jag ska träna upp mig till en kampsport nu, både konditionen och explosivitet behöver förbättras. Då har jag några frågor.

Hur tränar en kampsportare utanför klubben?

Övningar som man använder sig av?

är det möjligt att bygga volym när man tränar på det här sättet?

Hur ser återhämtningen ut? Kan man slå på en boxsäck 7 dagar i veckan utan att bryta ner muskler?

Bästa sättet att träna up explosivitet?

Sist men inte minst, knäböjen, marklyften och benpressen har några år på nacken nu, hur ska jag strecha mig vig?

speedy83
2013-12-19, 08:23
Alla dina frågor beror helt på vilken kampsport du avser börja med.

Ja du kan slå på en säck 7 dagar i veckan om du anpassar nivån därefter, varför man skulle vilja göra det är dock en annan fråga frånsett om man kör teknikträning och vill nöta, då kör man korta noggranna pass och med hög frekevens.

mattilainen
2013-12-19, 09:02
Vad ska du träna? Jag tycker alltid det är fel att tänka "jag ska träna upp mig till en kampsport" för det kommer isf aldrig att ske. Vill du vara toppentränad INNAN du börjar så kommer du aldrig börja. Jag har hört liknande tusentals gånger och slutar alltid i samma. Mitt tips är att inse att du inte behöver komma upptränad för att träna. Bara gå och träna, man blir bra på det man tränar helt enkelt. Sedan kan du absolut träna utanför OCKSÅ för att få det att gå snabbare.

Som sagt. Gå bara och börja träna och skit i att tro att du kommer träna upp dig innan.

Dav0d
2013-12-19, 15:12
Ta din rumpa till en kampsportsklubb och börja. Sluta mesa dig genom att "träna upp dig". Bara ta kontakt med en klubb som har potential, säg att du vill komma förbi och provträna och ta sedan med dig väskan. Inge titta på eller något, bara köra igång direkt.

Jeneric
2013-12-19, 19:50
Börja träna kampsporten bara. Om klubben inte suger så är de vana vid att ta hand om nybörjare och har förståelse för att du kommer vara trött som ett as (förståelsen kanske dock visar sig först EFTER passet dock :P ).

Att slå på säckar sju dagar i veckan är bara overkill som kommer få dig att tröttna imo. Brukar bli så iaf.

Aerthikal
2013-12-20, 16:43
Kan bara svara för den sport jag kan, vilket är boxning, och då är det tråkiga men ärliga svaret 'Lägg ner, skriv in dig på valfri boxningsklubb omgående istället'.

Om du prompt känner att du likväl måste träna upp dig innan, så är höfter/axlar och brutalt med kondition det du i början bör lägga koncentration på... för att få bra slagkraft och uthållighet genom passen.

Magparti är nog också en bra grej om du inte har ett hyfsat lager underhudsfett som skyddar där, fast i mitt tycke så är underhudsfett långt mer tacksamt än magrutor - magpartiet för min del har en tendens att bli enormt ömt efter en drös minuter av konstanta träffar.

Annars är all-round träning förmodligen det bästa, med fokus på fler reps med lägre vikt istället för få reps med maxvikt.
Samt ju smidigare du kan bli ju bättre är det, stelhet i sina rörelser är en av de värsta grejerna som kan ske om man inte kan/vill motta konstanta smällar från höger och vänster... Tänker på de biffar jag sett på gymmet som påminner lite om kylskåp när de vandrar runt. No offence.

Men som en notering så är jag relativt ny inom styrketräning och allt därtill, jag gick från ringen till gymmet - alltså tvärt om.

Är det någon annan kampsport du hade i tankarna så bör du nog förtydliga, eftersom olika kampsporter kräver olika träning.

cero
2013-12-20, 16:51
Stämmer in i kören:

Fysträning är inte av särskilt stor vikt om man vill börja träna kampsport, utan i början är det mest teknik och sportsspecifik kondition.

Hemi
2013-12-20, 17:54
Fysträningen är anpassad efter sporten också och säckträningen maler man på med efter man lärt sig slag och sparkar, då får du en orsak i stället för att bara slå varje dag med fel teknik. Vissa kampsportare kan det gå ruggigt fort för och det tar dem ett par månader att sätta bra sparkar medan andra tar det åratal och vice versa. Det vet du inte förän du hållit på ett tag, så att "träna upp sig innan" för kampsport är bortkastad tid och kan ta fel väg.

z_bumbi
2013-12-20, 18:01
Om träningsperioden i en klubb börjar en viss tid och det är tid kvar tills dess så skulle jag inte säga att konditionsträning och en del styrka är bortkastat. Så länge man håller sig borta från något som är idrottspecifikt t ex att slå på den redan nämnda säcken med dålig teknik och liknande så går inlärningen snabbare om man är bättre tränad i grunden.
Kan man däremot börja nu så är det lika bra att börja på en gång istället för att vänta och sedan eventuellt köra kondition och styrka parallellt.

Kondiitonsträningen kan t ex vara att jogga eller att hoppa en del rep i lugnt tempo och styrkan något enkelt som tränar stora delar av kroppen.

Rikard Jansson
2013-12-20, 18:04
Antingen en mängd kondition för det är bra oavsett i kampsport, eller så går du ut på stan en lördagskväll och hittar några bråksugna och övar lite för att bli lite van psykmässigt. (rekommenderas inte då du kan bli dödad/grovt misshandlad)

amini
2013-12-20, 18:24
få upp konditionen, sedan för att slå eller sparka hårt kommer från motorikövningar inte i gymmet. centrala nerv systemet tar tid och träna upp och få bra slag.
sedan är fullkropps övningar och kettlebell övningar hjälpsamma.

Hemi
2013-12-20, 18:46
Ja personligen skulle jag efter erfarenhet valt kondition först och främst. Det gör att man orkar igenom träningen. Vi tränade 2 timmar, boxning, och det blir jobbigt om tränarna är bra. Vissa brukar säga att kondition är grenspecifik och det kanske den är men det finns en stor överlappning. Jag började boxas på ett ställe där det fanns en massa olika idrottare och varje gång det kom en orienterare eller skidåkare så orkade de alltid mycket mer än alla andra nybörjare. Själv var jag friidrottare och kan säga att jag ägde alla efter ett tag i fotarbete men jag vet inte till 100% om det berodde på det.

Aerthikal
2013-12-21, 03:16
Så länge man håller sig borta från något som är idrottspecifikt t ex att slå på den redan nämnda säcken med dålig teknik och liknande så går inlärningen snabbare

Även detta är och en riktigt bra anledning till att inte försöka träna upp sig själv i tidigt skede, att träna bort en självlärd och felaktig teknik är många resor svårare än att lära sig rätt från början.
Visst suger det när tränarna rättar ens stance eller generell slagteknik, men det är en fas som alla på mattan definitivt har gått igenom - och som ingen övrig i lokalen noterar något nämnvärt, förutsatt att man lyssnar/försöker göra rätt och inte behöver bli rättad på varje pass under flera månaders tid.

Lejonjakt
2013-12-21, 05:30
Tackar alla som orkade svara. En av anledningarna till varför jag vill "träna up mig" är för att jag tycker om att träna som en kampsportare. Vi kan kalla det för hobby, utöver gymandet.