handdator

Visa fullständig version : Knäsmärta vid smala vadbenet


raddum
2013-12-18, 18:29
Har på senare börjat strecha mycket och fått till bättre djup på mina knäböj, kör nu olympisk stil. MEn har en återkommande knäsmärta, som ofta blåser upp vid djupa böj(och frontböj) Har med en bild försökt illustrera vart smärtan sitter.

Smärtan känns lite som den ilande/strålande typen,vid utsidan av knät, typ där det smala vadbenet möter knät(?). Smärtan är inte kontinuerlig utan känns bara när knät böjs över ca 90grader, känns då nästan som att det smala vadbenet trycker ut någonting. I böjen känns det i bottenläget som att tryck från hälen går genom vaden upp på smärtpunkten.

Om någon har förslag på vad det kan vara, har känt lika eller vet något sätt att ordna detta på skulle jag vart mycket tacksam.

http://img12.imageshack.us/img12/3103/taar.png

raddum
2013-12-20, 06:37
Ingen ?

Donkey Kong
2013-12-22, 09:13
Slänger in en 50-öring:
Jag skulle ta det lite lugnare tills jag låtit en sjukgymnast kolla knäet för att utesluta att förvära läget. Du vill först kolla att det inte är nåt allvarligt problem -med ledband, korsband eller menisk. Man har bara två knän och behöver båda.

Efter det kan du söka på löparknä och hopparknä. Lutar enligt beskrivning mest mot löparknä?

Gissning från min sida är att det är en överbelastning/irritering av någon sena/muskelfäste. Eventuellt kan du riskera en inflammation - har det varit varmt eller svullet? Sitter smärtan kvar eller försvinner den på en gång?

Bäst att kolla med sjukgymnasten (kostar oftast runt 80 skr)

raddum
2013-12-29, 18:57
Tack för svar. Smärtan sitter kvar, är inte kraftig och jag kan fortfarande knäböja som innan, men det ger en känsla av obehag, så ingen jättesmärta. Kanske är smartast att kolla med sjukgymnast