handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kalorier tror ni går åt på ett styrkepass?


Sach
2013-12-18, 18:19
Godkväll, rubriken säger det mesta.
Hur mycket kalorier tror ni att det går åt på ett 60-70 minuters intensivt styrkepass?
Ta en vanlig över/under som exempel där ett pass kan se ut såhär

Tung bänk, 3 sets, 3 min vila
Lutande bröstpress, 3 sets, 90s vila
Tung rodd, 3 sets, 3 min vila
Vertikalt drag, 3 sets, 90s vila
Axelpress, 3 sets, 2 min vila
Biceps, 3 sets, 90s vila
Triceps, 3 sets, 90s vila

Har personligen alltid gått på ~300 kalorier, tror ni att det är en över eller underskattning?

AndreasBastard
2013-12-18, 23:35
Jag skulle tippa på något mer, kanske 400-600kcal. Men det varierar nog stort mellan olika storlekar på kropp, kroppskomposition och inte minst vikter och repsantal. 400-600kcal är bara en gissning då jag tycker 300kcal låter lite.

Kotten
2013-12-18, 23:40
300 stämmer nog rätt bra

dluddeckens
2013-12-19, 00:53
100 - så som jag tränar :D

Sach
2013-12-19, 01:54
Jag skulle tippa på något mer, kanske 400-600kcal. Men det varierar nog stort mellan olika storlekar på kropp, kroppskomposition och inte minst vikter och repsantal. 400-600kcal är bara en gissning då jag tycker 300kcal låter lite.

4-600 är ju ganska mycket, går jag som väger 78kg i 7.2 km/h i 60 minuter så bränner jag enligt Exrx "calorie burner" 532 kalorier och 7.2 km/h är på gränsen till jogging.
I ett styrkepass så sitter man ju ner och vilar den större delen av tiden.

mikaelj
2013-12-19, 05:25
Beskriv ditt träningspass med övningar, vikter, set och reps och total träningstid.

Sheogorath
2013-12-19, 06:20
Godkväll, rubriken säger det mesta.
Hur mycket kalorier tror ni att det går åt på ett 60-70 minuters intensivt styrkepass?
Ta en vanlig över/under som exempel där ett pass kan se ut såhär

Tung bänk, 3 sets, 3 min vila
Lutande bröstpress, 3 sets, 90s vila
Tung rodd, 3 sets, 3 min vila
Vertikalt drag, 3 sets, 90s vila
Axelpress, 3 sets, 2 min vila
Biceps, 3 sets, 90s vila
Triceps, 3 sets, 90s vila

Har personligen alltid gått på ~300 kalorier, tror ni att det är en över eller underskattning?

Hur man än vänder och vrider på det så kom ihåg att om du vill använda siffran till att "ersätta" kalorier du förbrukat så måste du ju jämföra med vad du hade förbrukat annars. Det intressanta för det flesta är alltså inte hur många kalorier man förbrukat med 70 minuters styrketräning utan hur många FLER kalorier man förbrukat.

shut teh face
2013-12-19, 06:23
Styrketräning förbrukar väl inte så mycket kalorier under själva träningen, utan efteråt...?

Sheogorath
2013-12-19, 06:30
Styrketräning förbrukar väl inte så mycket kalorier under själva träningen, utan efteråt...?

Om efterförbränningen är så värst mycket högre jämfört med annan träning vet jag inte, men jag vet att siffran för all träning är mycket lägre än många vill tro. Men det är en poäng: ska man vara noga ska man inte fråga sig hur många fler kalorier man gör av med UNDER 70 min styrketräning utan hur många fler kalorier man gör av med AV ATT träna styrketräning 70 min. Om man vill använda siffran för att "ersätta kalorier" vill säga.

shut teh face
2013-12-19, 06:41
Vet inte riktigt hur det där funkar, men vi kan ta mig som exempel

99kg, 185 cm, 25 år, basalt BMR på 2020 kcal per dag, kör jag enligt * 1.2 (liiite till ingen träning) så hamnar vi på 2400 kcal

Kör jag enligt * 1.55 (träning 3-5 dagar i veckan) så hamnar vi på 3200 kcal per dag

Nu är det här ingen exakt grej, men även om jag tränar 5 ggr i veckan och förbrukar 1000 kcal per gång (vilket jag antar att man inte räknar med) så hamnar man ju inte på 3200 kcal per dag i snitt för en vecka.

Kollade enligt: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Sheogorath
2013-12-19, 06:59
Det enda sättet att veta sin energiomsättning är att räkna kalorier över minst en veckas tid där vikten är stabil. Sen kan man använda formeln bakvägen. Som ett exempel på hur skeva de är på individnivå kan jag säga att jag sist jag kollade behövde sätta en aktivitetsfaktor på ÖVER 2,0 för att det skulle stämma. Vad gjorde jag då?

Måttligt-till-lugnt helttidsjobb och 3 x 2 h styrketräning i veckan. Cyklade visserligen till jobbet och till gymmet men det är knappast några distanser att tala om.

Västkustarn
2013-12-19, 07:58
Behöver inte en kropp som nästan dagligen utsätts för tung belastning mer kalorier än en obelastad för att kunna återhämta sig och inte bli "nedbruten"?
(tänker på vilodagar nu)

m-sundsvall
2013-12-19, 08:04
Jag vill minnas att Grub postade en studie som visade att Ett set bänkpress på 80% 1rm brände 8 kcal. Lite mer vid ex. böj och lite mindre vid bicepscurl.
(med reservation för taskigt minne ;))

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

z_bumbi
2013-12-19, 08:19
Styrketräning förbrukar väl inte så mycket kalorier under själva träningen, utan efteråt...?

Den ökande förbräningen efter alla träningsformer är låg i förhållande till vad man gör av med under passet.

Det finns däremot ganska många, inklusive mig själv, som upplever att de bränner betydligt mer energi när de styrketränar än forskningen har kommit fram till idag. Gissningvis för att man staplar passen på varandra och dessutom att studierna inte så ofta motsvarar den volym man har om man tränat lite längre.

z_bumbi
2013-12-19, 08:21
Sach: Det är andra gången som jag ser en tråd om vad någon typ av träning bränner och jag är inte riktigt med på varför du frågar om det. Det är oftast ointressant i det stora hela då man inte justerar maten efter enskilda träningspass utan efter den genomsnittliga förbrukningen under en längre tid.

Commando1980
2013-12-19, 13:03
Angående efterförbränningen så finns det väl iaf 2 studier som visar på betydande sådan. Å andra sidan finns det studier som visar att den inte är stor alls.

Commando1980
2013-12-19, 13:22
Jag upplever också själv att jag kan äta betydligt mer då jag ligger i hårdträning jämfört med de generella kalorieförbrukningssiffror som ofta anges. En del av effekten tycks också vara temporär.

Så för mig finns det fortfarande frågetecken kring EPOC.

speedy83
2013-12-19, 13:26
Angående efterförbränningen så finns det väl iaf 2 studier som visar på betydande sådan. Å andra sidan finns det studier som visar att den inte är stor alls.

I boken forma kroppen av Niclas N och Jacob G. så har jag för mig att de nämner att efterförbränningen är högst marginell.

Dreas
2013-12-19, 13:31
Jag brukar dra till med 200kcal per pass oavsett längd och intensitet. Det är en höftning och det läggs på min uträknade grundförbränning. Har fungerat okej de dieter jag kört iaf.

300kcal låter mycket imo. Absolut inte några 600kcal för ett gympass.

Sheogorath
2013-12-19, 13:41
Jag brukar dra till med 200kcal per pass oavsett längd och intensitet. Det är en höftning och det läggs på min uträknade grundförbränning. Har fungerat okej de dieter jag kört iaf.

300kcal låter mycket imo. Absolut inte några 600kcal för ett gympass.

Återigen kan det handla om att folk talar om olika saker. Du menar nog 200 kcal utöver den kalorimängd du hade förbrukat om du inte tränade, någon annan kanske talar om hur många kalorier man gör av med på ett träningspass.

Allmänt exempel: någon som har ett någorlunda aktivt jobb och har ett energibehov på 3000 kcal gör ju av med 125 kcal i timmen bara av att vara. Och frågan är vad alla dessa tabletter som ska uppskatta energiförbruktning egentligen talar om: förmodligen hur mycket man gör av med under ett pass. Det är sällan särskilt relevant för något syfte öht.

Commando1980
2013-12-19, 13:43
I boken forma kroppen av Niclas N och Jacob G. så har jag för mig att de nämner att efterförbränningen är högst marginell.

Jag har inte läst boken men om jag kommer ihåg rätt så anger de på sin blog att det finns frågetecken kring styrketräning och EPOC. Den ena av studierna jag nämnde var nog heller inte publicerad då de skrev boken.

F Ultra
2013-12-19, 23:32
Jag har en sån där liten leksak (en Bodymedia FIT/Sensewear som är det bästa du kan ha när det gäller att mäta förbrukning utan att stänga in personer i kalorirum, den ska enligt många studier ha över 90% noggrannhet) och idag körde jag ett SL5x5 pass med:

* knäböj 5x75kg
* bänk 5x47,5kg
* rodd 5x57,5kg

Inga direkta jättetyngder än men iaf så att ni får någon form av referens. Vägde efter träning 164,0kg.

Träningen tog ca 60m och min maskin hade då registrerat ca 507kcal _total_ förbränning. Tittar jag på en timme på jobbet (sittande med dator) tidigare på dagen under en timme så gjorde jag av med ca 170kcal då.

Styrketräningen idag gav då alltså ca 337kcal extra i förbränning. Då ska man dels betänka att jag väger så in i helvete, att jag inte lyfter några direkta vikter än och att jag inte sitter ner när jag vilar utan jag går fram och tillbaka i modest takt (gjorde ca 2500 steg under träningen).

shut teh face
2013-12-20, 12:31
Var på en föreläsning igår och där nämndes det att efterförbränningen är sådär (den procentuella efterbränningen är väl mest intressant)

Styrketräning träningsdag: 300 kcal, dag 2 vila 350 kcal, dag 3 vila 350 kcal, dag 4 inget
Konditionsträning träningsdag: 800 kcal, dag 2 vila 200 kcal, dag 3 inget

Jag vet inte om det stämmer, men jag är iaf mycket mer hungrig när jag tränar frekvent, samt att jag verkar kunna äta betydligt mer och ändå går ned i vikt

King Grub
2013-12-20, 13:10
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23085971

spoon
2013-12-20, 13:53
Skriver jag in 2,5h styrketräning på shapelink så säger den att det kostar ca 1000 kcal. Det låter mycket. Skriver jag in 2,5h promenad så säger den ca 1000 kcal. Det låter ganska rimligt att jämföra en promenad med ett styrkepass. Man vilar ju en del också så man kanske ska chansa på 500-800 kcal. Sen blir en träningsdag mycket mer aktiv för mig. Då blir det ju jobb, transport till träningen, träning, transport hem. Då är jag på fötterna från 05:30-20:00. Jämför jag det med en chill lördag utan träning så kommer det ju skilja sig en del.

mattilainen
2013-12-20, 14:02
räknar mina pass 150 - 200 kcal

Spetälsk
2013-12-20, 14:32
Jag har en sån där liten leksak (en Bodymedia FIT/Sensewear som är det bästa du kan ha när det gäller att mäta förbrukning utan att stänga in personer i kalorirum, den ska enligt många studier ha över 90% noggrannhet) och idag körde jag ett SL5x5 pass med:

* knäböj 5x75kg
* bänk 5x47,5kg
* rodd 5x57,5kg

Inga direkta jättetyngder än men iaf så att ni får någon form av referens. Vägde efter träning 164,0kg.

Träningen tog ca 60m och min maskin hade då registrerat ca 507kcal _total_ förbränning. Tittar jag på en timme på jobbet (sittande med dator) tidigare på dagen under en timme så gjorde jag av med ca 170kcal då.

Styrketräningen idag gav då alltså ca 337kcal extra i förbränning. Då ska man dels betänka att jag väger så in i helvete, att jag inte lyfter några direkta vikter än och att jag inte sitter ner när jag vilar utan jag går fram och tillbaka i modest takt (gjorde ca 2500 steg under träningen).Alla värdena låter höga. 170 kcal sittandes vid datorn en timme? ett lätt set/4 min + dryg km sakta promenad ger ingen pulshöjning att nämna. 150 kcal hade jag höftat på för egen del men min vikt är ca hälften av din så kanske ger apparaten bra skattningar :)

200-300kcal räknar jag med för egen del beroende på passets längd och hur hårt jag kör. en milrunda tar kortare tid men och räknar jag med 700-800 kcal totalt. snittpulsen är betydligt högre under löprundan. den bör relatera bra till energiförbrukningen.

F Ultra
2013-12-21, 00:37
Alla värdena låter höga. 170 kcal sittandes vid datorn en timme? ett lätt set/4 min + dryg km sakta promenad ger ingen pulshöjning att nämna. 150 kcal hade jag höftat på för egen del men min vikt är ca hälften av din så kanske ger apparaten bra skattningar :)

200-300kcal räknar jag med för egen del beroende på passets längd och hur hårt jag kör. en milrunda tar kortare tid men och räknar jag med 700-800 kcal totalt. snittpulsen är betydligt högre under löprundan. den bör relatera bra till energiförbrukningen.

Du får tänka på att jag väger som en gris och är stor som ett hus, bara BMR enligt Harris Benedict är på 126kcal per timme för mig. Ang lätt set så ser jag att jag skrev 5xvikt när jag menade 5x5xvikt men det kanske framgick av texten ändå (och jag glömde räkna upp uppvärmingssetten).

nippman
2013-12-21, 01:33
alla ni som skriver att ni styrketränar 60-70min i era uträkningar, är det exklusive eller inklusive vila? för ni kör väl inte intensivt i 60-70min + setvila?

F Ultra
2013-12-21, 02:28
alla ni som skriver att ni styrketränar 60-70min i era uträkningar, är det exklusive eller inklusive vila? för ni kör väl inte intensivt i 60-70min + setvila?
inkl för min del iaf. Tror inte någon räknar effektiv tid, det är inte hockey :)

Sach
2013-12-21, 11:54
alla ni som skriver att ni styrketränar 60-70min i era uträkningar, är det exklusive eller inklusive vila? för ni kör väl inte intensivt i 60-70min + setvila?

Med setvila ofc.